Sørg for skikkelig kattepass i ferien! (side 2)

Noe som også kan bli problematisk er innekatter som er sky - slik som min 10 år gamle devon rex og som vannsmekter på pensjonat. Dette har vi prøvd ut 1 år, da ble den andre devon rexen en psykopat og plaget den som er nervøs. Katten kom hjem 1 1/2 kilo lettere og han er ikke akkurat feit fra før. Jeg undret meg over hvorfor ikke pensjonatet ikke skilte kattene i den perioden da de så at den ene katte plaget den andre. Så det var siste gangen jeg tok mine puser på pensjonat.

Da må man skaffe kattepass som kommer hjem til oss og som får lønn for arbeidet. Ikke hver dag men annen hver dag, tømme kassa, sette ut ferskt vann , kose masse, lufte ut o.l. Da kan de være hjemme "alene" i ca 10dager, men det er nok synes jeg.
Enig at alle dyr skal få tilstrekkelig med pass,stell og kos når man drar på ferie. Vi har to katter, en rasekatt,maine coon og en skogskatt. Vi har hatt de på kattepensjonat, som er godkjent at mattilsyn og andre tilsyn, syns det er et kriterie at det er offentlig godkjent,rent og pent og slik at de har god plass inne og har sjangs til å lufte seg i en luftegård. Vi bomma skikkelig en gang, og der var det ikke rent og pent,men rett og slett lugubert...
For folk i Oslo området kan jeg anbefale Standal hunde og katte hotell/pensjonat..Der er det helt supert for både hunder og katter
Sørg i alle fall for at det er offentlig godkjent og ikke hjemmemekka og falleferdig...

Mvh
Mvjnz
Vet ikke hvordan du har behandlet dine katter for at de ikke bryr seg om deg, men våre katter hater å bli frareist, selv for noen timer. De hilser på oss ved døra når vi kommer tilbake og følger etter oss rundt i huset og skal alltid oppholde seg i samme rom som oss.

Selvfølgelig bryr kattene seg om oss; hvis ikke så hadde fort funnet seg et annet hjem å gå til
Våre to katter, som vi har tatt til oss når de var hjemløse små kattunger, er kastrerte,steriliserte, og blir tatt veldig godt vare på. De går inn og ut her i huset akkurat som det passer de, og trives godt med det.Hokatten vår er bare litt ute hver dag,hun tar seg bare en runde rundt huset for å drepe eventuelle fugler som måtte være i nærheten(og hun spiser de). Hannkatten som streifer mye ute, er innom og spiser av og til, koser på fanget og i sofaen, før han stikker av igjen. Da kan han være borte i flere dager om gangen. Han er stor og tjukk, så det er tydelig at han har flere steder han finner seg(får?)mat.
Når vi er bortreist så er hokatten inne, og hannkatten får mat ute hvis han er her når kattepasseren er innom. Det ville vært dyreplageri å holde han innestengt når vi er borte.
Vil unngå å ha de på pensjonat så lenge vi har andre muligheter
Men uansett så har vi alltid dyrenes beste i tankene, ellers så hadde vi aldri skaffet oss dyr!

M.
Mvjnz
Tull og tøys, katter som har vokst opp med mennesker er sosiale, og liker IKKE å være alene i mange dager eller uker. De kan heller ikke forventes å plutselig skulle skaffe sin egen mat, for å ikke nevne at maten de må fange gjerne er full av orm og det som verre er. Og som allerede nevnt, hvis eieren plutselig forsvinner og det ikke er noe mat å få, da vandrer de gjerne avgårde og blir borte for alltid, de blir gjerne påkjørt eller skadet på andre måter. Nei, man kan ikke bare overlate katter til seg selv fordi de er gratis, og jo de kan sammenlignes med hunder. Katter er einstøinger fra naturens side, men en katt som holdes som kjæledyr er et sosialt vesen med behov for menneskelig kontakt. Den er et [B]kjæledyr[/B], som er vant til å få maten servert i en skål flere ganger om dagen, ikke et halvvilt dyr som ikke bryr seg om det er folk i nærheten eller ikke.

Du tillegger katten egenskaper den ikke har. Du må fo all del ikke tro at katten din er "glad" i deg, på samme måte som en hund er "glad" i sin eier. Eneste grunnen til at katten din er glad for å se deg er fordi den er trygg på deg, og forventer mat og litt kos. Men den er overhode ikke interessert i å gi noe igjen til deg. Det gjør hunder. Du er kattens tjener og du dekker alle den behov. Hunden er din tjener, selvom du dekker dens behov. Og selv om du ikke dekker hundens behov, vil den alltid (stort sett) være din tjener/ undersått.
Det finnes altfor mange tilfeller av mennesker som er direkte slem med hundene sine, men hunden vil allikevel være like trofast. En katt ville aldri funnet seg i det, og hadde forsvunnet fortere enn du kunne si kake!!

Det jeg mener er at katter eier ikke affeksjon for andre enn seg selv, uansett hvor domestikert den er. En katt som har vært huskatt hele livet vil alltid være halvvill, uansett hva du måtte mene. Sånn er det bare. De mister ikke overlevelsesinnstinktet sitt. Og det er bevist at domestikerte katter faktisk tar liv av vanvittig flere dyr enn ville katter. Villkatter gjør det for å overleve. Domestikerte katter gjør det for gøy og rent instinkt. Sett at de får være ute da, og det er dyr i nærheten.

Og selvfølgelig liker ikke kattene at man reiser ifra de, da må de jo plutselig kanskje jobbe litt for føden. Og katter er veldig bedagelig anlagt slik. Gjør ikke mer enn de absolutt må.
Men jeg er jo for all del enig i at man skal gjøre det beste man kan for sine husdyr. Det være seg fisk, fugl, katt, hund etc.. Og min mening er som sagt at pensjonat er en siste nødløsning, som er SVÆRT lite god for hverken hund eller katt. Jeg ville faktisk latt mine katter gå ute i tre uker uten pass, heller enn å sette de i fengsel!! Men så bor jeg også veldig landlig til. Katter har ingenting i by å gjøre syns jeg.
Og ja, alle burde kastrere/ sterilisere sine katter dersom man ikke bruker de i profesjonelt avl.

J.
JarleS
Du tillegger katten egenskaper den ikke har.

Du tillegger da både hunder og katter en haug med egenskaper du også.
Egenskaper som selvsagt passer deg og ditt kattehold best.
Selvsagt gjør jeg det, men jeg bygger ihvertfall mitt på kunnskap og fakta
JarleS
Det jeg mener er at katter eier ikke affeksjon for andre enn seg selv, uansett hvor domestikert den er.

Og dette vet du med absolutt sikkerhet? =p
Det jeg mener er at katter eier ikke affeksjon for andre enn seg selv, uansett hvor domestikert den er. En katt som har vært huskatt hele livet vil alltid være halvvill, uansett hva du måtte mene. Sånn er det bare

Igjen, tull og tøys. Kanskje de få kattene du har hatt driter i deg, men våre katter er tamme kjæledyr som vil være sammen med oss hele tiden, kommer når vi roper på dem og adlyder når de får skjenn.

Ja, katter jakter gjerne på ting som rører seg, men det gjør da jammen hunder også. De må trenes til å ikke jage dyr når man går tur i fjellet. De blir da ikke ville dyr fordi om de har instinkter i behold. Både mennesker, gullfisk og kampfisker har instinkter i behold, men vi er da ikke ville av den grunn.

Du tror en hund er glad i deg fordi den adlyder? Den adlyder fordi den er trent til å vite at den får noe godt når den adlyder, eller at noe fælt skjer hvis den ikke adlyder. At den adlyder er ikke noe mål på kjærlighet. Jeg adlyder ikke typen eller foreldrene mine, men er jo glad i dem likevel.

At den blir værende hvis den får juling er heller ikke noe mål på kjærlighet. Den har jo jammen ikke mye valg da, der den er innestengt i hagen eller i bånd. Hvis den stikker av kan den ikke forsvinne slik en katt kan, og blir derfor gjenforent med eieren når noen finner den.

Jeg ville faktisk latt mine katter gå ute i tre uker uten pass, heller enn å sette de i fengsel!!

Dette kommer litt an på katten. Den som var nevnt over her som er fraværende hele sommeren likevel, kan man godt reise fra. Men en katt som tilbringer mesteparten av tiden inne og får regelmessige måltider og kos hver dag, den kan man ikke bare kaste ut og reise fra. Hvis en katt tilbringer mesteparten av tiden inne likevel, har den det bra inne mens man er borte. Så kanskje den kjeder seg litt de timene den er våken, men den er hvertfall trygg, spiser god mat, får oppmerksomhet av kattepasser og ligger ikke skadet et sted ute uten at noen vet om det.

Tror man lett tillegger sine kjæledyr menneskelige egenskaper, derfor vi valgte å starte med slikt
Min katt liker meg, og nesten bare meg. Mannen min gir katten mat og kos, men det holder ikke. Det er kun meg han kommer til for oppmerksomhet, og kun meg han hilser med å legge seg på rygg.
Føler jeg meg beæret og tenker: "Han er mest glad i meg!!"? Selvsagt.
Er dette virkelig tilfelle? Aner ikke.
Nå har jeg ikke lest riktig alt i denne tråden, men det skulle da bare mangle at man tar godt vare på katten sin
Selv er jeg en stor kattevenn og kanskje inhabil, men skaffer man seg katt så må jo noen i familien være kattevenn og dermed bør man også ta ansvar.

Selv har jeg hatt katt alle mine år, og de siste 11 har jeg hatt Gizmo
Utrolig rolig og fornuftig når vi er på reisefot, og kjenner seg igjen med en gang vi er fremme på hytta. Hun er også en turkatt, følger alltid etter meg hvorhen jeg måtte finne på å gå, men blir det over 2km(!), så setter hun seg ned og mjauer litt..før hun snur og begynner å gå tilbake. Men når jeg går hjem igjen dukker hun gjerne opp halvveis hjem og følger meg tilbake.

Siste året har hun måttet bo hos foreldrene mine da samboeren min har en diger rottweiler og bor ugunstig til i by, da har hun det bedre på landet
Men jeg savner henne masse. Og hvordan definerer man en "menneskelig egenskap" egentlig? Det er ihvertfall ikke mye tvil om at hun kjenner meg igjen når jeg er på besøk, eller at hun er mest trygg på de hun kjenner.

Nå skal det sies at jeg alltid har vært heldig som har hatt gode venner og naboer som kunne passe Gizmo for meg hvis jeg ikke kunne ta henne med selv, men om jeg ikke hadde vært så heldig..så hadde jeg ikke dratt.
Dette med katter er det mye forskjellige meninger om ikke bare blandt oss vanlige dødlige, men også blandt dyrleger. Dyrlegen her i bygda er blandt annet ikke helt for at man skal kastrere hannkatter. Han mener det er mere riktig og sterilisere hukattene. Så det endte med det her hjemme med oss. Hu katta er sterilisert mens hannkatten ikke er kastrert. Vi bor skikkelig på landet og det er noen andre katter her i omerådet. Dyrlegen her mendte at en hannkatt kan miste evne til og forsvare seg mot andre katter hvis den blir kastrert og d mente han var dyreplageri. Nå har jeg funnet ut at jeg skal kastrere hannkatten uansett fordi han er steinkåt og vil ha seg med gamlepus noe som hun ikke setter pris på, Har et håp om at de skal bli litt bedre venner hvis han blir litt roligere. Hannkatten er 8 mnd og hukatten er 14 år. Skaffet meg selv katter for å holde musene unna og de er stort sett ute hele tiden og de klarer seg fint i noen dager alene. Nå er jeg så heldig å ha en leieboer som slipper de inn og ut, og han gir de mat når vi ikke er hjemme.
Etter min mening reiser man ikke bort fra kattene sine uten tilsyn og pass. Selv om de klarer seg alene så er de vant til kos og at noen fyller matskåla. Prøvde sånn dyrepensjonat for mange år siden. Aldri igjen. Skulle ut og reise i en mnd og hadde ingen til og se etter pus. Når jeg fikk igjen katten var hun redd meg, lå bare gjemt under sengen, hun virket direkte redd. Tok ca et år før pus var seg selv igjen. Nå skal det sies at jeg har fått denne katten av et slikt hjem for mishandlede dyr så vet ikke hva hun har opplevd som liten, eneste jeg vet er at hun var dynket med diesel når de fant henne. Hun er i dag i hvertfall veldig tillitsfull og kos er det beste hun vet.
Angående kastrering av hannkatter eller ei, så vet jeg bare at vi hadde en kastrert katt i 17år. Snillere katt skal du lete lenge etter
Skal jo sies at den fikk et sår en sjelden gang, men sånn er det jo med alle katter uansett kjønn. Men ikke no alvorlig.
Dyrlegen her mendte at en hannkatt kan miste evne til og forsvare seg mot andre katter hvis den blir kastrert og d mente han var dyreplageri.

Hah, litt gammeldagse holdninger der ja, og helt feil. Vi har to kastrerte hannkatter, den ene tok jeg med meg fra Norge. Han var sjef over hele nabolaget jeg bodde i i Norge, han jaget unna alle andre hannkatter, inkludert flere som ikke var kastrerte.

For å ikke nevne at kastrerte hannkatter er de snilleste, mest kosete pusene som finnes. Man slipper at de vandrer avgårde og leter etter hunnkatter som har løpetid, noe som betyr at de har mye mindre sjanse for å bli påkjørt og man ser dem oftere, istedenfor å se dem med flere dagers eller ukers mellomrom, som ofte er tilfellet med ukastrerte katter.
Tenk deg selv og bli fratatt retten til å ha sex, hormonene i kroppen din begyner å rote med huet ditt, Andre hanner ser på deg som en trussel og de juler deg opp, uten at du skjønner noen ting. Du har jo begynt å tenke som en jente. Vet ikke helt om det er dette som skjer med katten, men er det jeg innbiller meg.
Alle katter er forskjellige. Mange katter kan være like tøffe når de blir kastrert. Min gamle katt for eksempel var kastrert, men vandet alikevel. kunne være borte 3 uker i slengen. Det eneste jeg la merke til av negative ting på grunn av at den var kastrert var at den ble mobbet og la seg stort sett på rygg for andre hannkatter. Den hadde en tendens til å bli jagd opp i trær og lignende. Måtte ofte til Dyrlegen på grunn av skadene den fikk av å få juling hele tiden. Ellers var det en kose katt og den ble 17 år gammel.
Har nå en ikke kastrert hannkatt som er 8 mnd. Den skal kastreres i Juli/August, vurderer og legge på en tusenlapp og sterilisere den. Tror ikke det roter til så mye med innstinktene dens. og man blir kvitt problemet med uønsket avl. Kommer sikkert til å være mange som sier at katten har det bedre eller ingen skade av å bli kastrert. kan godt hende det, men gi meg bevis, noe dokumentasjon fra forskning eller lignende så skal jeg tro på at katter ikke er skadelidende av kastrering. Hjelper ikke meg at noen forteller meg at katten min er kastrert og lider ingen ting av det. Hva vet man om det, en katt har to liv. En hjemme hos oss mennesker og et ute hvor den er et villdyr. Katter er et flokkdyr og d er rangstiger. En kastrert katt blir ofte i bunnen av rangstigen eller blir satt helt utenfor. Ikke alltid selvfølgelig men nesten. De gangene en Kastrert katt er sjefen er som regel resten av hannkattene også kastrerte.
Når det gjelder påkjørsel er det noe man må være forbredt på når man har katt, uanseth om den er kastrert eller ikke. Dyr har en tendens til å løpe mot lys noe som gjør det vanskelig for en bilist å ungå å treffe dem. Har selv kjørt på en hund som hadde rømt en gang. Ikke mye morro. En katt kan også bli tatt av rev og gaupe. Man har aldri noe forsikring mot sånt. Syns heller man bør tenke seg litt om når man skaffer seg katt. Bor du i en høyblokk så er det etter min mening dyreplageri og skaffe seg katt. Er ikke noe som heter inne katt. Det er noe vi mennesker har finni på. Vi har også avlet fram katteraser som stort sett bare kan være inne, Skaff heller en slik katt i hvertfall.
Min mening er steriliser heller katten en å kastrere den. Da kan de fortsatt parre seg selv om det ikke blir noe avkom. La en katt være slik naturen har skapt den.
jeg har/har hatt to kastrerte hannkatter, og neimenn om de er noen stakkarer. begge to hadde null problem med å jule opp de som yppet seg om nødvendig. den eldste ble 17 år og helt til han ble syk var han kongen i nabolaget. men snill var han og han yppet ikke med andre.

så jeg tror nok det er individuellt.
Sanne
jeg har/har hatt to kastrerte hannkatter, og neimenn om de er noen stakkarer. begge to hadde null problem med å jule opp de som yppet seg om nødvendig. den eldste ble 17 år og helt til han ble syk var han kongen i nabolaget. men snill var han og han yppet ikke med andre. så jeg tror nok det er individuellt.

Er nettopp det jeg mener. Katter har forskjellig personlighet. Man vet ikke. Hvis de andre kattene var kastrerte så er det jo ikke så rart. Hvis de ikke var kastrerte så har du vært heldig. Som sagt beviser det ingenting om folk her inne forteller meg hvordan kattene dems er, jeg vil ha virkelige bevis. Min ukastrerte hannkatt er 8 mnd og jager vekk alle de andre ukastrerte kattene. Etter min mening er det noe som ikke stemmer når en liten 8 mnd gammel katt jager digre kastrerte hannkatter. Blir spennende og se hva som skjer når den blir kastrert. Bor veldig på landet bare noen få hus, men alle har minst en katt. På bondegården ved siden av meg går det en 5-6 katter inkludert en ukastrert hannkatt. Det er helt tydelig sjefen. Før jeg flyttet på landet var jeg ikke klar over at katter var et flokkdyr. Hukattene fanger mus og prøver og imponere Alfa hannen med fangsten akkuratt som de prøver og vise oss mennesker fangsten sin. Har i det siste blitt litt fasinert av hvordan katter lever når de ikke er hos oss mennesker. Som hos andre dyr er det alltid en hann som er sjef og en hann som blir hakket på. i værste fall fryst ut. Katt er nok det kjæledyret som er nærmest villdyr. Som jeg sa tidligere de har et liv med oss mennesker og et ute. Det som også er litt fasinerende er at det ofte kommer andre katter på døren min for å lokke mine katter ut. Virker på en måte som de spør meg Kommer Veslepus og Lynet ut.Digger katter og vil kattenes beste, vet ikke hva som er riktig Kastrering eller ikke. Personlig heller jeg mot sterilisering av både hukatter og hannkatter. Det viktigste for meg er å sørge for at din katt har det bra. at den får nok kos, mosjon, mat og vann, da har du en venn for livet. Følger du ikke opp finner den seg fort et nytt hjem eller den kan også bli en løskatt. nå har jeg skrevet nok om katter og mine synspunkter både i denne og en annen tråd. så nå orker jeg ikke mer. he he. Mitt siste ord i denne saken er uavengi om du velger og kastrere eller ikke. Ta vare på katten din og ja som egentlig heele tråden handlet om. SØRG FOR KATTEPASS I FERIEN.
Har vokst opp med katt hele livet, å synes de er fantastiske dyr.
Har ikke katt nå, siden der jeg leier får jeg ikke lov å katt.
Men hjemme hos min far m/resten av familien har vi katt, og den blir alltid med til hytta når vi drar. Tar den med i båten og kjører. Den er ikke så glad i det, men den digger å være på hytta å jakte mus.

Så hvis du kan, ta med pusen på tur.

Eller så vil jeg si meg enig med at det er for mange løskatter i Norge. Alle de kattene vi har hatt har vært løskatter som vi har tatt inn, siden vi ikke finner eierene.

Så til de som finner ei løskatt, gi de mat å si ifra til dyrebeskyttelsen hvis de holder til i ditt område. Og hvis du har mulighet, bli fadder i dyrebeskyttelsen og gi et midlertidig hjem for dyr, men de venter på å finne en eier.
Tenk deg selv og bli fratatt retten til å ha sex, hormonene i kroppen din begyner å rote med huet ditt, Andre hanner ser på deg som en trussel og de juler deg opp, uten at du skjønner noen ting. Du har jo begynt å tenke som en jente.

Hvaslags tulleutstagn er dette da? Sammenligner du kastrerte hanner med jenter? Man blir da ikke jente av å miste testiklene. Du må da ha vokst opp i forrige århundre for å kunne si at man blir jente hvis man er kastrert. Eller et utsagn som at en kastrert hann er verken hann eller hunn, men 'midt imellom', er noe man forventer å kunne hørt i begynnelsen av forrige århundre.

Hele poenget med å kastrere er jo å fjerne hormonene som roter med hodet ditt. Ta hester f eks. Hingster er rare i hodet, der er derfor nesten alle kastreres, fordi vanlige folk ikke takler dem når de har hormoner som raser. Det er kun oppdrettere som ikke kastrerer hingster.

Mange kastrerte hannkatter fortsetter å ha sex. Og mange ukastrerte hannkatter får aldri ha sex, fordi de er underlegne andre hannkatter i området. Det er ikke noen forskjell i rang mellom kastrerte og ukastrerte katter, det kan gå begge veier uansett. Noen kastrerte dominerer, mens andre er underlegne, og man kan derfor ikke bruke det som et argument mot kastrering, siden det ikke har noen innvirkning på rang.

Og det er heller ikke en rett å ha sex. Det er derfor voldtekt er ulovlig. Den eneste man har rett til å ha sex med er seg selv.
Plussmedlem
Mvjnz
Og det er heller ikke en [B]rett[/B] å ha sex. Det er derfor voldtekt er ulovlig. Den eneste man har rett til å ha sex med er seg selv.

"Kattesex'en" begynner å bli innviklet nå...synes jeg
Visste ikke at sex mellom katter var lovregulert.
Å kalle det sex er jo feil uansett, da de kun parrer pga instinkt og ikke har noe glede av det. For hunnkatten er parring smertefullt. Men hvis man skal kalle det en rett, som noen gjorde, kan man jo påpeke at det skjer mye voldtekter blant katter også, og hvis en katt skal ha rett til å ha sex og formere seg, kan man vel si at det er en rett at hunnkattene skal slippe å voldtas?

Man kan uansett ikke bruke det som argument mot kastrering, eller argument for noe som helst egentlig.

Det var et helt tullete utsagn som ikke har noe med katter å gjøre, og jeg ville bare påpeke at det ikke er en rett, men da referer jeg mest til menneskesex.
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle
Reklame for plussmedlemskap