Liten hagedam planer! (side 2)

Her kommer en liten update. har bestilt endel til dammen.

2 x Sumpforglemmegei (Myosotis palustris) (1298) kr.70,00
3 x Kattehale (Lythrum salicaria) (1288) kr.105,00
2 x Bekkeveronica (Veronica beccabun (1354) kr.70,00
3 x Hestehale/Hesterumpe (Hippuris v (1178) kr.105,00
4 x Flexislange 32mm Pris pr. meter (3295) kr.140,00
4 x Flexislange 20mm Pris pr. meter (3293) kr.116,00
2 x Gul gjøglerblomst (Mimulus luteus) (1294) kr.70,00
2 x Krepseklo (Stratiotes aloides) (1110) kr.50,00
4 x Plantesekk 18x18x18 cm (3350) kr.24,00
1 x DamSubstrat 8/16mm 25Liter (3420) kr.199,00
4 x Underlagsduk av Polyester (2044) kr.231,00
4 x EPDM Gummiduk 1mm 4 meters bredde (2020) kr.1.104,00
1 x Flow 4800 (3074) kr.895,00
1 x Powerclear 2500 med UVC (3194) kr.1.190,00

Skal bli morro å teste å sette igang!
Blir vel mere slik du må bygge det opp tenker jeg. Men med gullfisk som roter vil nok all sanda ende i bunn uannsett. Men må nok bruke samme prinsippet skal du ha stein/grus der.
Da er alt nesten ferdig gravd. Har laget en kant rundt nesten hele, hvor stein skal legges. Er litt skrått her vettu.

begynner hjelpe seg ??

Du må huske på at vannet legger seg vannrett uansett, så kanten bør være det også om det skal bli fint
Vi måler (visuelt i vårt hode) en dams størelse ut fra den frie overflaten.. så når det har grodd til litt langs kanten med siv og planter vil du tro at dammen har krympet.
En annen ting som får dammen til å bli mindre enn du tror er at du dekker til kanten innvendig med stein. Da kryper plutselig kanten 20cm inn fra alle sider. Det utgjør en god del når dammen ikke er så stor.
Denne kanten som går rundt, den er til stein, pga høydeforskjellen. såslipper jeg se duken der. men ja må nok justere litt
Planen var ikke store dammen. 1x1x1m. men når jeg først satte igang fikk jeg lyst på større å større. synes jeg har utvidet den endel,mer å mer for hver dag jeg har gravd.

men den er fortsatt veldig liten? jeg må passe på at jeg ikke graver så stor at pumpene mine ikke takler den lengre?

Den er ca på litt under 1600liter. Blir så spennede å se den full av vann å planter å noen gullfisk!

Kan jeg feks a 2 ganske store gullfisk? 20-30cm? eller burde jeg kjøpe små i butikken å heller la de vokse?
Det blir jo en smaksak, men selvfølgelig vil dammen og filtret få en "mykere" start med små gullfisk. Prøv å få tak i noen kortfinnede Sarasa gullfisk. Nesten like fine som koi
Kanskje jeg har et par stk du kan få kjøpt billig som er vokst opp i Norge, hvis du gidder å kjøre så langt for å få tak i dem.
åja? mye er det snakk om pr fisk for noe slikt da?
Tenkte ta tur'n til kongsberg zoo å se litt hva de hadde.
budskjettet er jo kraftig sprengt så :p trur det kun blir 2-3 små gullfisk til å begynne med.

åå jeg bare VENTER på denna pakka, skal bli så KNALL!

Har samla stein i det siste, skytestein, håper det blir fint, ga opp runde stein jakten. kommer bilde
Hvis du drar til et sandtak får du kjøpt runde stener for nesten ikke noe.. Grefsrud feks har både runde sten og og natursingel.
Små gullfisk koster ikke mye.. Fra 20Kr og oppover tipper jeg
Jeg vil bare advare deg mot en ting med denne dammen...
Skråningen du har opp på innsiden av dammen vil samle opp en del vann da det regner.
Dette vannet vil ende opp i dammen din om du ikke lager en god oppkant langs damkanten som leder dette vannet ut på sidene og vekk fra dammen.
Får du dette vannet ned i dammen din vil det medføre humus og dritt i vannet som gir dårlig vannkvalitet og uklart vann...og mer å jobbe med for filteret ditt.

Hvordan har du tenkt det videre for fisken din?
Har du tenkt på overvintring?
Dammen din vil nok bli for grunn for å overvintre fisken i.
Spesiellt fordi du har den kantmuren over bakkenivå.
Frosten vil slå rett inn der om den ikke isoleres.
Det annbefales at dammen bør være minst 1.5meter dyp for å få til en sikker overvintring.
jeg trur du missforstår denne kanten du kan se når det er ferdig. for blir duk helt opp på gresset med stein.

har fått alt å driver å legger i duken å stein.

planta alle plantene å fylt med vann. veldig morro, men merker jeg er grønn kommer bilder

Fisken skal ikke overvintre, den blir tatt inn i eget kar.
Jammen...da har du jo en god plan for det da...hehe...
Det er bra.
Ville bare nevne det om du ikke hadde tenkt på det.

Gleder meg til å se mer bilder.
hehe men setter pris på tips altså!

ok da er duken lagt, endel stein er på plass. men slter med bekken.
klarer ikke lage den som jeg vil, så tenkte på å støpe den, med slike små kulper neddover å litt småstein trykt ned i bekken.

men det jeg tenker på da er, kan jeg bruke vanlig støp? eller en spesiel type pga dette er til hagedam? hva skjer med vanverdiene? påvirkes feks ph ? noen giftstoffer?

en annen ting, denne pumpa jeg kjøpte, den er sinnsyk hard å justere, klarer ikke med handa, må bruke verktøy, å synes ikke jeg ser noe forskjell på max å min på vannmengden heller, kanskje denne er defekt? for vel sende en mail til de jeg kjøpte den av.
Om du støyper må du smøre på membran, epoxy eller en slags topcoat for å hindre at betongen skaper høy PH.
ok, jeg for prøve mer idag, noen nye ideer.

her er noen bilder fra noe av byggingen

Dette så kult ut
Må følge med på denne dammen!!
Lykke til.
Jeg tror, eller min mening er.. Hvis du bruker flate steiner, gjerne firkantede betongelementer på kanten foran vil det se bedre ut.
Fint å bruke naturstein i kanten bak, mot naturen for å si det slik.
Kanten foran er formel og rett. Den vil bli finere med en formell stil på toppen.
Noen ganger er det ok å blande stilarter litt, og her ville jeg gjort det.
Dette er kun min mening og min smak..
Hei Trond

Ser varene er fremme.
Artig at du tar så mange bilder og ber om råd på forumet.
Hvordan så plantene ut etter sendingen ?
Har kun fått en tilbakemelding på dette i år, her lå vannliljene litt hulter til bulter,,

Mvh Øivind
Hei ja pakken er motatt. har prøvd få tak i dere men har ikke lykkes.
denne pumpen er umulig å justere, går hvis man tar i aaalt man har så vidt.
Ser ikke noe forskjell på max eller min heller. så lurer på om den er defekt, jeg ringer igjen senere idag.

ellers var alt bra, plantene holdt seg bra. vannliljen var i perfekt stand.
men ett lite spm, denne leire greiene som liljen var pakket i? skal jeg bare ha det der før jeg planter den i sanden? eller er det kunn for sending?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap