Pallett ciklide spørsmål (side 2)

Jeg har ett 150 liters akvarium. Er det for lite til to par ?
Hei, jeg slenger meg på her jeg. Jeg har hatt oppdrett på paletter flere ganger, og paret gikk da i en 110 liter sammen med en del annen fisk. Det jeg opplevde er at med en gang de fikk yngel og begynte å ta disse på tur rundt i karet, ble de veldig aggressive mot de andre fiskene i karet. De så på hele karet som sitt eget, og ingen fisker fikk være i fred. Løsningen for meg ble å flytte mor, far og barn over i en 60-liter jeg hadde stående. Der fikk de være for seg selv, og det var forsåvidt en fin løsning det. Foreldrene stresset ikke i det hele tatt, og det var lett å fore opp yngelen. Etter en stund flyttet jeg foreldrene tilbake til 110-literen, og da tok det vel ca 2 dager så var de i gang igjen!
Du spør om 150 liter er nok for 2 par, og ut i fra min egen erfaring vil jeg nok tro at det blir litt lite. Mulig det går om du kun har de to parene, og ikke andre fisk. Legg hulene i hver sin ende av karet, og bygg opp med planter eller en rot i midten, så det blir et fysisk skille i karet. Lykke til med oppdrett, dette er en morsom fisk. Jeg forer fremdeles opp noen av yngelene mine, og håpet er at disse igjen skal bli foreldre om ikke så alt for lenge (de begynner å bli store).
Hunnen min er en del mindre enn hannen. Hvor lang tid kan det ta før de 2 pallett ciklidene å få yngel?
Mine brukte 3 uker fra de traff hverandre til de la egg ( den torsdagen som var nå , da etter et vannskifte hvor jeg senket temperaturen med 1 grad. Nok med skjulesteder og to huler å velge mellom. snart kan jeg treffe barna !
Herlig! Har du noen fler tips angående oppdrett på dem?

Oppdater meg videre om hvordan det går med eggene er du grei, det er interessant å høre
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1034&thread_id=43760&message_id=333546#333546

du kan lese denne tråden her, her er alle de gode rådene jeg fikk da jeg lurte på oppdretten av dem. Og jeg skal mer en gjerne fortelle deg hvordan det går med dem. I kveld har jeg ikke sett noe yngel enda, men mor og far passer godt på hulen sin så det er sikkert mange små der inne

lykke til med dine paletter
Kan det gå med et palett par i en 60 liter uten noen annen fisk, eller er det litt snaut
Jeg tror at det skal gå fint med 1 par i en 60 liter, men ut ifra det jeg har lest om paletter bør det gå noen flere fisk der. Den trenger "fiender" så den ikke går løst på madammen
Vet det ikke er ideelt men jeg har hatt paletter i ett 30l kar der de har ynglet hyppig.... Er ikke alltid str det kommer ann på.
En hule er nesten de eneste de trenger....
Nei jeg har et
Ozzyman
Kan det gå med et palett par i en 60 liter uten noen annen fisk, eller er det litt snaut

palet par i et 60 l som yngler i et set
Jeg har også ett par palletter i et 60 L.
Takk for svar! Lykke til videre, og hold meg oppdatert
Palettyngel ut av hulen :-d
Å lykke!! Akkurat nå kom mor og far palett ut med en gjeng små palettyngel! jeg er i lykkerus!! Så utrolig søte! Jeg matet dem med mosede bunnfiskpallets da jeg ikke har fått tak i artemiaegg til klekking. Håper de klarer seg. Mor og far passer godt på!
Gratulerer!

Men jeg har ett lite problem:
Før hadde jeg engelsk elvegrus, og det var ikke noe pproblem å slamsuge. Nå har jeg fått sand, og jeg har et lite problem. Når jeg skal slamsuge er det veldig vanskelig å ikke få med all avføringen og slikt, uten å suge opp masse sand. Jeg har prøvd å holde slamsugeren litt over sanden, men det er vanskelig å ikke få med sand. Er det en teknnikk jeg ikke klarer?

Kan du hjelpe meg?
Jeg har noe av det problemet selv, men jeg har også blitt anbefalt at man skrår sanden mot bakveggen. dvs mest sand bakerst og mindre foran. Da ruller avføringen mot fronten og er lettere å få med seg. Prøv på det.
Hvordan går det med palettene dine? har de begynt å leke? Jeg måtte flytte mine til et annet akvarium da han far jaget alt og alle hele tiden og alle fiskene ble superstressa. Nå bor dem alene med en ancistrus i barnehagens akvarium. Freden har senket seg
Det går bra. Jeg har merket at hannen har blitt rødere, og at han ikke jager hunnen på en fiendtlig måte lenger. Forleden en dag så jeg også at hunnen var i kokusnøtthulen, noe som jeg sjeldent ser.

Men det har oppstått ett lite problem til ang. sanden. Den har fått masse ¨groper¨ (se bildet som er vedlagt). Hva kan dette komme av?

Hvordan går det med ynglene dine?

Mvh Stian
De gropene er kjemperare, jeg vet at palettene graver gytegroper. Men har ikke sett det selv så jeg kan ikke si om det er det. Men de gropene er vel ikke i veien på noen måter, eller tror du at det er noe galt?

Min paletthan drev på og flyttet på småstein ut av hulen sin og ryddet litt. Han ble også ganske rød i buken så fikk han mer og mer farge på brystfinnene og halen. Hunnen ble kirsebærrød på mage og veldig rongtung.

Jeg måtte flytte mor og far til et annet akvarium da de terroriserte de andre fiskene etter at yngelen kom ut av hulen. jeg innredet et kar til dem på jobben. Så fikk jeg tak i 10 yngel som jeg flyttet med dem. Det ser ut til at yngelen har det bra og vokser, men han far ser ikke ut som han liker seg så godt i det nye karet, han er helt bleik og gjemmer seg hele tiden. Mor passer på yngelen. Håper han kommer seg snart og venner seg til å være i det nye karet.

Håper dine begynner å leke snart det er gøy!
Ja, jeg håper mine også kommer i lek. Lykke til videre, og hold meg oppdatert
PALLETTENE MINE HAR FÅTT YNGLER!!!

Detkom litt plutselig. JEg trodde det bare var noe avføring som fløt under den ene palletten, men da jeg så nærmere så eg at det var små fisk!

Hva burde jeg mate dem med? Burde jeg vente å mate pga plommesekken? Svar så fort som mulig!

MVh stian
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap