Ette's Juwel Underwater Community (side 2)

Her er Små'n. Den tynneste Platyen. Ser ut som om han ikke får så mye mat, men er likevel den som jager damene mest. Skal ikke se bortifta at han kan være de 2 ynglenes far.
[External Image]]

En helt vanlig Platy som ikke gjør så mye ut av seg. Har en karakteristisk "flik" ved munnen. Ligner på han forrige, er bare større.
[External Image]

Hunn nr 1 som jeg ikke fikk redda ynglene til. Har hannene etter seg en del, skal iikke se bortifra at hun får flere. Peneste av Platyene. Oppkalt etter min døde pusekatt, som aldri fikk kattunger.
[External Image]

Den største platyen som jeg lenge trodde var en jente, siden den virket gravid. Gattfinnen viste seg senere å være et gonopodium. Morsomt.
[External Image]

Hunnfisken som fikk det første kullet med yngler. To av dem avles opp i en yngleboks og vokser seg store.
[External Image]


Hannfisken som heller ikke gjør så mye ut av seg, men har i det siste struttet med ryggfinnen, som på bildet. Veldig pent.
[External Image]
Trøbbel i paradiiiis og noe ikke fullt så trøbblete ..
Late meg har ikke orket hverken å stusse og fikse på denne planta
[External Image]]

Eller fjerne algene på glasset med algemagnet..

[External Image]]


MEN...
Den nye pumpe er ferdig innstallert:
[External Image]]

og tetraene bare elsker trømmen fra slangen, dette får dem til å stime i nærheten, noe jeg lenge har ventet på:
[External Image]]
Dagens random
Legger ut litt bilder av fiskene jeg
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Nysgjerrige Dvergbotiaer
[External Image]

[External Image]
Ette's planterøskningsaffære
Istad tok jeg ut plantene i fronten, den som jeg avbildet tidligere, som tydeligvis var blitt angrepet av sykdom fra mine neglebeskjeringer.. Vokste ikke og blomstret derfor ikke heller..
Den var dømt til å mislykkes. Så røsket likesågodt opp de tre pottene opp, som etterlot et stort tomt hull foran. var synd, siden de i sine yngre dager, vokste som gress konstant. Men men.
Må finne et eller annet som kan erstatte den tomme plassen. enten en rot som allerede står i karet, eller en ny plante.

Valget er mitt og lommeboka sin
Kranglefanter med st00r k.
Jeg er så og si litt smågæren på Kobbertetraene for tiden.. Kjøpte dem på Akvariemagasinet for 300kr, utrolig dyrt, så skal høre om jeg kunne fått byttet dem i 10 Kileflekkrasbora isteden .. Mye penere og mye roligere..

Idag har faktisk alle fiskene kranglet med hverandre. Snils gjorde et mislykket forsøk på å rømme ved å snile seg over vannoverflaten og ut gjennom hullet mellom dekkglasset og akvariet, som pumpeslangene lager, som jeg enda ikke har fått skjært hull til.
Synes litt synd på han.. testa GH som ligger på 6-7.. Hev oppi litt GHsalt, tester før jeg bytter vann igjen..

Håper på å få kjøpt en 54-60 liter om ikke så lenge, så jeg samtidig kunne fått han vekk fra Botiaene og de andre mobberne. Uff.

Så da ringer jeg Akvariemagasinet og spør imorra.. krysser fingrene for at jeg kan bytte dem.. *xxxxxxxxx*
Nedtur
Ah det gikk selvfølgelig ikke ann å bytte kranglefantene, overrasket meg egentlig ikke, tenk hvis alle skulle bytte i hytt og pine..
Men men, verdt forsøket..

Er snart nødt til å få fattern til å skjære hull til pumpeslangene.. Veldig slitsomt at det lekker fra "strømmen" som spruter vann ut og nedover glasset. hmmmmm.

Plantet en avlegger fra plantene i fronten som jeg fjernet i går.. den blomstrer og ser ut til å kunne vokse fritt alene. Kult

Snart er det vannskifte, var en uke siden sist på fredag.. *blunke*
Da er det laget hull til slangene
Har lagt en rot ved siden av avleggeren(lager en bro da den ligger å hviler på en annen rot bakom), og nå kan jeg se Ancistrusene på nær tolv. Poster et bilde av hele karet imorgen

Har også sett Amanoreka jeg har gitt navnet Timon (umulig å se kjønnet) Den liker tydeligvis de grønne slangene i karet, da den vimset rundt disse, samt hvilte seg på Sverdplantebladene. Ble litt bekymret da jeg ikke så han på flere dager.. Stor og fin (velger å si det er en hann) han er

Greit å få rengjort glasset for alger også, samt vasket. Ser ut som jeg har fått stygge riper, går ikke bort :s .....
Velger å være litt gjerrig med matingen, da fiskene mine er ganske så bortskjemt Med unntak av yngelen da selvfølgelig, som bare vokser og vokser.

[External Image]
Romeo vinker og sier heeeei


Vet noen hva de svarte prikkene hans kan komme av? Finner ingen sykdommer som matcher.. ser heldigvis ikke ut til å plage han eller smitte andre..

*plopp

Snils
OG EN ANNEN VIKTIG TING, MÅ KJØPE KALKTABLETT TIL SNEGLA SNILS, ser ut som om han kan trenge det..

Legger ved et bilde av han :-p
Bad news..
Igår oppdaget jeg at 3 Kardinaltetraer hadde 2-3 hvite "kuler" sammen med et fløyelslignende lag på kroppen, som om dem hadde "pels".... Kunne ikke gjøre annet enn å la dem forlate oss... Håper virkelig ikke det er prikksyken, heller fløyelssyken...

Hater når fisk må dø, selvom det er en av de minste ...

*RIP 3 kardinaler *
..
Kampfisken Tommy har fått fleng i ryggfinnen sin.. lurer på hva han har drevet med i det siste.. Mistenker hull på perleguramien.. er sikkert naturlig, bare jeg som ikke har studert han så mye ..

Ingen tegn til mer sykdom foreløpig..
Virus og annet tull..
åh det skjer så mye i mitt community for tiden.. igår måtte den 4 kardinaltetraen ta kvelden.. De får et virus som består av en pose med egg, eller fordelt rundt på kroppen.. går ann å skrape av , men de er så små at det ville skadet dem uansett. Den hadde gjemt seg en stund blandt sverdplantene, og da jeg fikk den frem, så jeg hvorfor..

[External Image]

Nå idag oppdaget jeg at en av Kobbertetraene har fått problemer med svømmeblæra, trolig etter slossing med de andre ... Gir den 3-4 dager før jeg bestemmer meg hva vi må gjøre med den.. Vannbytte er jo en mulighet, men tungvint..

Skal hente en 54 liter på onsdag fra et annet medlem her inne blir morro. Kanskje jeg får overtalt fattern til å få lov til å fylle det opp også(de vil ikke ha et kar til å ha ansvar for når jeg stikker på folkehøgskole til høsten) forståelig egentlig..Men hva ville vært forskjellen om vi hadde vunnet TAM Alna konken om en 120 liter.. forskjellen da ville vært at de ikke ville visst at skulle studere et annet sted i landet... Smålig urettferdig..

Har veldig lyst på Corydoras, Rødnesereker og Kileflekkrasbora, kanskje i 54 literen ...
Kobbertetraen svømmer fortsatt på halv tolv.. orker ikke mer avliving..

Romeo fikk fram latter hos meg igår da han nappa iherdig på tablettene jeg slengte oppi. Morsomt å sitte å studere atferden hans.

Alle fiskene, spesielt Ancistrusene er ivrig på brokkoliene jeg hiver oppi i ny og ne. De spiser faktisk opp en hel tust på 1-2 dager. Alt var nesten borte idag.



Dagens nytt 9 juni: did them a favour
Hatt en skikkelig akvarierengjørings og omdekoreringsdag! Den besto av:
- 30% bytting av vann og skikkelig slamsuging.
- Omdekorert og flyttet røtter, planter og den store krukka.

Har nå laget et oppsett med 4 røtter stablet sammen på høyre side. Kaller den Ancistrushuset. 2 av de 4 røttene tok jeg opp fra bunnen, som jeg tidligere brukte for å skille sanda og grusen fra hverandre, da jeg hadde en sandstrand i midten.
En annen rot er lagt ned i grusen ved siden av avleggeren. (Snils tar seg en klatretur oppover røttene i skrivende stund)
Er mye lettere å rengjøret matfatet i midten, samt fått til flere gjemmesteder enn det jeg hadde før.
Synes det ser mye bedre ut nå og er fornøyd med omrokkeringen


ANNET
- Kobberen ble det gjort kort prosess på i vannkokeren.. Ikke morro.

- Kardinalene stimer mer etter at de 4 kompisene måtte bøte med livet

- Gurami Gustav tok seg en hvil inne i krukka som har gått fra stående til liggende position. Den var plassert der røttene er nå. Nå ligger den bakerst ved siden av Sverdplantene og bak sivet. Ser mye mer naturlig ut.

- Platy Mikke eller Små'n har kurtisert Malin idag, så nesten ut som om han grei og knukka seg inntil henne. Håper på flere bebiser.

- Romeo kan ha en minor forstoppelse, så passer ekstra på at han får i seg mat, og ikke spytter det ut. Avføringa så bra ut etter flakforing.

- Reka Timon kom fram da jeg flyttet på den største roten i midten av karet som nå utgjør Ancistrushuset. Nå er han borte igjen.

- De 2 ynglene ligner mer og mer på hverandre og er nå miniatyrer av de andre store.

- Har veldig lyst på AlbinoAncistrus. Planlegger å introdusere 1-2 stykker imorgen. (sorry muttern.. vet du synes de er ekle..)

- Har også veldig lyst på 2-3 mollyjenter til Romeo. Har så lyst til at han skal bli far !


FØR(minus planten i midten og den helt til høyre)
[External Image]


ETTER
[External Image]
Synd at bildet blir så dårlig..




Dagens underwater community bilder.
Reka Timon er endelig fanget på brikka
Han tok et par raske svømmeturer rundt i karet idag.
[External Image]


Ynglene vokser og vokser
[External Image]


Luftbobler under yngelboksen
[External Image]
54l :d
Kjøpte en 54l av et annet medlem her inne, satte det opp i går, og tenker nå på hva jeg skal ha oppi den. Hadde tenkt å kjøpe røtter i dag, men ekke keen på å gjøre det alene. Får håpe typen rekker å evt være med idag

Ynglene er akkurat for små til å ikke bli sugd inn i pumpa, så risikerer ikke å flytte dem enda. PH'en er fin, samt nitritten.
Poster bilde når jeg får tatt et.

Ingen kardinaler har blitt smittet av viruset, så regner med at det er over
Dagens nytt
Kjøpte en Bleheri Sverdplante og en stor rot til 54literen, samt 3 mollydamer til Romeo. Målet er å få yngel.

De ble tatt sånn passe imot, han reagerte med å "parre" seg med alle 3 omtrent samtidig og konstant være oppå dem. Hun ene hvite presset seg inn mot filterhuset, så litt redd ut. etter at lyset var slukket, var hun fremme.. får se om jeg må flytte henne til 54l hvis hun fortsetter å være redd. Får virkelig håpe at han slutter å mase etterhvert også.

- De to platydamene ser gravide ut igjen, håper på yngel.
- Flyttet også over kobberne til det andre karet, da de får sin egen plass og slipper å lage stress for de andre. Kjekler mindre nå, synes jeg. Sandbunn kler deg dessuten mye bedre. Snils fulgte med så han ikke slipper å bli mobbet av Botianene. Han stortrives. Kalkstein har han også vært så heldig å få.
- En av kardinalene(som det idag var bare 6 igjen av) er nå blitt til 5, da jeg merket at en av dem hadde unormalt utstående gjeller.. hatt det en stund. Er en annen som også må hentes opp, da jeg er 100% sikker på at denne har samme "hvit kule", denne gangen på den ene finnen. Da den skjønte at jeg skulle fange den, gjemte den seg så snart håven kom. Derfor blir Kardinalene blir til 4 imorgen isteden.


Legger ut bildene av småtassene så snart jeg får tatt bildene.

Veldig lyst på reker i 54l, tenker litt på Rødneserekene.. ^^
Dagens
110L:
Kjøpte 2 nye lysrør idag, det jeg hadde råd til var Sun-Glo. Fant ut nå nettopp at jeg allerede har et aqua-glo rør i 110l, som da er mye sterkere. Så leverer tilbake den ene sun-glo'en imorra.

Mikke har fått noen skikkelig rifter i halefinnen sin, ser ikke ut som finneråte, men mange har fått sånne rifter for tiden.. Halefinnen er liksom delt i 2-3 biter..
Får håpe det er kampfisken Tommy som har gjort det, eller noe sånt.

Romeo behandler damene sine bedre nå, og maser ikke så mye på dem lenger, heldigvis. De er mye fremme, og ser ut til å trives bedre.

Synes egentlig ikke at ynglene vokser så mye.. Gir dem tørr tubifex og flak, burde kanskje finne på noe nytt ... mindre blir dem hvertfall ikke :-P

Har lyst til å omdekorere igjen, blir liksom aldri fornøyd........ lyst på SANDBUNN... hmmmmm... Sandsmetterne mine og co ville nok likt det bedre ja... men da forsvinner jo bakteriene i grusen.. hmmmmmm

54L:
Heldigvis har ingen av fiskene blitt syke, da jeg introduserte dem nesten umiddelbart etter at karet var fyllt med vann(da med innkjørt filter)
Den hvite mollyen(Nala) er fortsatt sky og treg i matfatet. Får behandle henne ekstra pent da.
Jeg har bestemt meg. Går veldig fint å bytte fra grus til sand. Så har satt av morgendagen (da de som kom opp til eksamen jobber med det, og heldige meg har friii) til å gjøre det, må si jeg gleder meg litt .. VET det blir mye finere, nå ser det liksom litt... ehm.... lite trevvvvligt ut egentlig... og som sagt: Mine 6 smettere vil nok elske byttingen. Funnet ut av den svarte bakgrunnen suger mye lys, så kan hende karet ser lysere ut med sand også (: kuuult.


Kommer til å ha litt noja, men skal gjøre flyttinga av fiskene på den minst stressende måten som jeg kan, samt prøve å ikke bytte ut absolutt alt vannet.. Bra at verdiene er nogelunde de samme i det andre karet

Regner vel med at det går greit for filterkulturen om jeg lar svampene fra det innvendige ligge i en bøtte med akvarievann? ...

Blir morro, håper jeg for en gangs skyld blir fornøyd sånn skikkelig fornøyd liksom.

Nå slukket karene, stikker for å legge over teppene
Da var det gjort. nei, ikke det
Jeg fikk ikke byttet ut grusen idag, fant ut at jeg heller gjør det når folka er bortreist 1 uke til nåå. hehe.

Ingen Kardinaler er å se lengere, tok likesågodt alle 4, da jeg i dag oppdaget det samme viruset på den 7 fisken. Da var det N.O.K.

Gitt ynglene tørket tubifex og flere planter i boksen. Heldiggriser.
News
På tirsdag som kommer blir det akvariedag i huset til frøken Liland & co. Gledet meg fra siste post, og vet at om 2 dager vil det skje.

* Flyttet over en sugus for å rengjøre litt i 54l.
* Plantene mine(sverdplante) råtner og er gule/brune.. merkelig.. Kanskje det hjelper når jeg får skiftet vann, har ikke gjort det på godt over 7-8 dager nåå..
* Platy Malin fødte i går eller i natt... Satte Mina i fødeboks så fort jeg så det, iogmed at hun er ganske feit nå. Synd at jeg ikke fikk fanget ynglene til hun andre. Mannfolka er på henne igjen, et godt tegn på alle måter. egentlig.
* Mollyen Nala i 54l er ikke så sky lenger, prøver å flytte henne over etter substratbytte i 110l. Litt ensomt for henne.
* Får bytte lysrøret og kjøpe mer sand imorgen... must doo.
* Planlegger en "skikkelig" inventarchange på tirsdag også, men ikke så mye at fiskene ikke kjenner seg igjen.. men bare LITT forandring.. igjen. uff.
* Lyst på Javabregne.. og AlbinoAncistrus.

Så da skjer det vel ikke så altfor mye før tirsdagen *knips
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap