Identifikasjon av månedens fisk hos tropehagen (side 2)

Denne blir også kalt SAE.

Det er den mest effektive algespiseren. Dessuten blir den sjelden aggresiv som "Kinesisk algespiser" og "Flying fox" kan bli.

SAE i fiskebasen
Sae
Mulig at den går for å være den mest effektive, men de jeg har er ikke spesielt effektive lenger hvert fall. De var det da de var små, men etterhvert som de har vokst har de bare blitt latere og latere
Jeg mener at den er mest effektive av fiskene som nevnes her.

Hehehe... nekter ikke for at de kan være de mest effektive. Jeg har kun hatt Flying Fox av de andre som nevnes her, og SAE er hvertfall mer effektive enn de.
da skal den jo ha stort akvarium ! Jeg skulle hatt 3 i en 60 liter var planen ! fikk vite de ble små.
Hvis det er SAE du har kjøpt deg, så blir det litt størrelse på de etterhvert ja. Jeg hadde 4 i mitt 160l, har bare 2 igjen nå (pga sykdom). Men får se om jeg kjøper noen flere nå somde skal over i et større kar
Det er Gyronochelius aymonier - Kinesisk algespiser
nå blir jeg helt forvirra.

er det SAE eller kinesisk algespiser?

er de snille mot andre fisk?
Blir de store?
Hvor stor plass trenger de?
og er de effektive?

Jeg vil gjerne vite hva jeg kjøper.
Månedens fisk er ikke SAE.

Det er kinesisk algespiser.

Hvis du ser etter en fisk som er effektiv mot alger kan jeg ikke anbefale kinesisk algespiser.
Da blir det ikke til at jeg kjøper av disse. leste den kunne være agressiv også og suge seg fast til andre fisker og drepe dem.

Synes det er dumt at man selger slikt, og ikke opplyser hva dem heter , hvor stor plass de trenger !!!! og hvordan de er mot andre fisker.

At det er "små og livlige" sier ikke meg mye, når fisken blir et stort beist, som terroriserer andre fisker.
Betal heller noen kr. mer for en ekte SAE.

Ved innkjøp er det lett å ta feil. Du bør derfor undersøke det som står på forumet, før du kjøper.

les her !
ja jeg hadde faktisk tenkt å legge ut en tråd, før jeg kjøpte, men så fant jeg denne tråden. Heldigvis. Har gjort nok dumme kjøp gjennom tidene og stolt på dem i butikken.,

Nei, jeg vil vite hva jeg kjøper ja ..
Tropehagen kunne godt ha skrevet Kinesisk algespiser istedet for bare Algespiser....algespiser er så mangt. Så ville folk visst hva de kjøpte i samme slengen =)
Ikke alene
Du er ikke alene om å få feil informasjon om hvilken fisk du kjøper. Har skjedd meg flere ganger dessverre. Kjøpt flere fisk som butikken sier ikke blir så store f.eks, men som har blitt så store at jeg har måtte gi de bort... Kjedelig, men man lærer så lenge man lever
Lykke til med kjøp av algespisere sessan
Takk for det

har foresten to såkalte ansistruser , som faktisk viste seg å vere plecoer, og blir store. de er nydelige nå, med brune og hvite prikkmønster, største ca 10-11 cm, men jeg gruer meg til de blir digre :-/ Ikke tar de alger heller, de spiser plantene, og koser seg med agurken til sneglene hehe, så algespiser , tja .....
Var forresten innom en butikk i dag, hvor jeg fant noen veldig fine Cory. Men fant ingen pris og ikke noe navn på de, så spurte hva det var. Og da fikk jeg beskjed om at det var noen "flerfargede maller"!! Visste ikke at det var en egen art jeg... Men gadd ikke si noe heller (var jo helt tydelig en type cory), fant hvertfall ut at jeg ikke skal handle der...
Sporer kanskje av litt nå men et begrep som der er ofte brukt er "miks" ...pansermallemix, gurami miks, plattymiks, tetramiks osv osv .... de behøver man jo ikke lærer navn, og gjerne si feil navn - det er jo bare tilfeldig miks, og opp til kjøper og evt kunne navn på den enkelte. Og så er det jo sååååå lett da og bare peke ..." jeg vil ha sånn og sånn og sånn , hva heter de?" , nei det er ........ miks får man da til svar ! hehehe*ler oppgitt*
Les og lær, her på forumet er det jo fantastisk mye god kunnskap å finne.

Du kan ikke alltid stole på betjeningen i butikken
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap