Useriøse medlemmer i rubrikkannonser (side 2)

Gyrd
Det er irriterende å holde av fisk til en person som ikke dukker opp, når en annen potensiell kjøper var i området dagen før på gjennomreise. Det kan også resultere i tapt salg, og dermed kan man kreve at salget blir gjennomført, siden en avtale er juridisk bindene uansett om den er muntlig eller skriftlig...

Kan du juss? De påstandene du kommer med her at en avtale er bindende uavhengig om avtalen er muntlig eller skriftlig, har du referanse til loven?
Plussmedlem
En muntlig avtale er også bindende. (Avtaleloven.)
Men det er selvfølgelig vanskeligere å bevise innholdet i en muntlig avtale.
Vidar Alfei
[QUOTE=Gyrd]Det er irriterende å holde av fisk til en person som ikke dukker opp, når en annen potensiell kjøper var i området dagen før på gjennomreise. Det kan også resultere i tapt salg, og dermed kan man kreve at salget blir gjennomført, siden en avtale er juridisk bindene uansett om den er muntlig eller skriftlig...

Kan du juss? De påstandene du kommer med her at en avtale er bindende uavhengig om avtalen er muntlig eller skriftlig, har du referanse til loven?

Har drevet endel år med kjøp og salg jeg og, av det meste som det forhåpentligvis blir litt kroner av og muntlige avtaler er like binnende som skriftlige, men et HAV vanskeligere og bevise viss det skal oppstå en tvist, bare så det er sagt.
Vidar Alfei

Dette er bestemmes av norges eldste gjeldende lov Kong Christian Den Femtis Norske Lov av 1687 som sier:

Kong Christian Den Femtis Norske Lov
Femte Bog. Om Adkomst, Gods og Gield. I Cap. Om Contracter og Forpligter. 1Art. En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver. 2Art. Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere.

Hmm
Fatter ikke helt va problemet er her jeg.

Det må jo være lov å ombestemme seg så lenge man bruker vanlig sunn fornuft å varsler før dagen du eks ska hente fiskene eller gjenstanden så ikke selger sitter eks å venter. Å beklager dette evt si at du har funnet noe annet men, er klart irriterende for selger.

At folk skal begynne å bli utesteng for dette er jo helt sykt..

Som alle sikkert vet er ingen perfekt og alle kan gjøre feil eller?
De fleste skriveriene ovenfor i denne tråden går jo ut på kjøpere som bare ikke dukker opp og sånne ting. Og diverse uttalelser om den slags kjøpere. DET er jeg selvsagt enig i er useriøst.

Men det er jo ikke det trådstarter skriver om, slik jeg ser det!
Det er det at de trekker seg i det hele tatt! Altså; selger får beskjed! Og han mener at det ikke skal være lov å trekke seg selv om man gir beskjed, og at DET i så fall skal få konsekvenser....
Er ikke det en helt annen sak enn det som generelt diskuteres videre nedover i tråden???

Petter Løken
"Flere her har sakt at de skal ha den [B]for så å trekke seg[/B]. Denne slag useriøs opptreden slås hardt ned på i andre forum med mulighet for kjøp og salg. [B]Hva slags konsekvenser har det her?" [/B]
Synes Joakim illustrerer det ganske godt i innlegg 20, jeg. Også handler det om folkeskikk og respekt, da. Tenk om politikerne hadde hatt vett på å ombestemme seg innimellom... sorry, OT
eneste løsningen på slike problemer er å lage et rating system slik det er på andre "nettauksjoner". en for kjøp og en for salg per bruker på forumet. dermed kan selger/kjøper selv vurdere hvor seriøst de ønsker å ta det som er blitt avtalt.
har en person fått bare gode karakterer så ville jeg valgt den personen fremfor en som har fått mange dårlige karakterer.
Hvis jeg skal driste meg til et forslag....

Det virker på denne tråden som om enkelte rett og slett ikke skjønner problemet.....

Et måte å opplyse disse på kunne være at når man trykker seg inn på rubrikk-annonsenen kommer det opp retningslinjer for bruk av annonsene. En ny retningslinje bør være at all handel skal følge norsk lov og at avtaler er bindende.

Teksten kunne f.eks vært.
"All handel her skal følge norsk lov, husk at avtaler er bindende. Husk at hvis du inngår en avtale om kjøp og seinere bryter den, kan noen andre i mellomtiden miste muligheten til en handel"

Gjenngangere blant "timewasters" vil da forumet kunne sanksjonere mot på samme måte som de kan sanksjonerer mot andre som gjentatte ganger bryter retningslinjene......

Utrolig hvor mye støy som kommer ut av Kjøpes og Selges. Dette er ikke noe unikt for dette forumet da dette gjelder de fleste forumene jeg har vært innom. Det finnes mange løsninger på problemet, men jeg benytter følgende teknikk.

Hvis jeg skal kjøpe noe sjekker jeg profilen til den som selger. Har h*n noe få poster i forumet og er registrert for lenge siden så skipper jeg den annonsen. Den som har mange poster i forumet har noe å tape på å opparbeide seg et dårlig rykte og dermed er h*n mere forsiktig med hva de tillater seg.

Når det gjelde usakelig postinger annonsene løser man dette ved å rapportere innlegget(glem ikke direkte link til annonsen) eller ved å bli plussmedlem slik at man kan slette selv.
Bare la være å ringe så slipper man muntlige avtaler så er alt bindende

Har opplevd at folk er sykt upålitelige og dårlige til å si ifra. Men man løser det ved å si de kan komme en gang man likevel er hjemme, istedet for å holde seg hjemme pga. noen skal komme.
5 av 5 stjerner for kjøp og salg. ;)
Malvinka
eneste løsningen på slike problemer er å lage et rating system slik det er på andre "nettauksjoner". en for kjøp og en for salg per bruker på forumet. dermed kan selger/kjøper selv vurdere hvor seriøst de ønsker å ta det som er blitt avtalt. har en person fått bare gode karakterer så ville jeg valgt den personen fremfor en som har fått mange dårlige karakterer.

Syntes ratings er en god ide. Har selv opplevd å inngå en avtale om å gi bort fisk til en her på forumet. Da dagen kom så var det ingen som dukket opp og har heller aldri hørt noe siden. En liten sms eller melding på forumet at personen hadde ombestemt seg hadde vært koselig. Da kunne jeg ha gitt bort flere til andre som ville ha.
synes absolutt et ratingsystem hadde vært å foretrekke.
Et ratingsystem hadde vært fint, men det er bare et aber og det er at det ikke er gratis.
mona o
(...)Men det er jo ikke det trådstarter skriver om, slik jeg ser det! Det er det at de trekker seg i det hele tatt! Altså; [I]selger får beskjed![/I] Og han mener at det ikke skal være lov å trekke seg selv om man gir beskjed, og at DET i så fall skal få konsekvenser.... [/B] [QUOTE=Petter Løken] "Flere her har sakt at de skal ha den [B]for så å trekke seg[/B]. Denne slag useriøs opptreden slås hardt ned på i andre forum med mulighet for kjøp og salg. [B]Hva slags konsekvenser har det her?" [/B]

Da har du nok misforstått. Som du så fint siterer fra meg så spør jeg OM det får konsekvenser i dette forumet, ikke at det skal. Jeg bare lurte på om slikt var vanlig og akseptert her i forumet.

Jeg er også vant med at når man legger inn et bud eller sier at man skal ha noe så betyr ikke det kanskje.

Dette er for meg ute av verden. Jeg kommer til å fortsette å bruke dette fantastiske forumet som den nærmest utømmelige informasjonskilden den er, og heller selge ting andre steder.
Rating hadde ikke vært dumt.
Bruker qxl en del og der er rating en flott ting.

Og hvis man trekker seg fra en handel bør man gi beskjed om dette i god tid.
Samme med selgere. Kan ikke forvente at bud fortsatt er inne hvis de ikke svarer på feks ei uke.
Rating hadde vært en fin ide ja. Men man finner som regel mye ut om folk ved å sjekke regstreringsdato på bruker og postene i forumet til personen.

Dettte går jo begge veier også. Jeg skulle kjøpe akvarier hjem til Kristiansand Fra Egersund. Selger ville gjerne ha delbeløp via forskudd eller forskudd etc. Begge hadde jo mobilnr på hverandre osv, jeg sa alikevel at det ikke ble aktuelt når varene var usett men at dette var første prioritet fra min side for meg å få istand. Det finnes mye informasjon i eksempelvis brønnøysund for den som lurer. Erfaringene er likevel at det er mye som hjelper om man er ærlig. Men man må også husker på at også kjøper har en risiko når det begynner å komme inn spørsmål forskuddsbetaling osv. Er man villig til å kjøre såpass lange avstander for å handle bør vel det ringe en bjelle for selger at dette ikke bare er noe kjøper sier for "morro skyld". Det er jo mye verre for en kjøper å forskudsbetale en vare han ikke mottar enn for en selger å ikke få solgt dersom det skulle i verste fall være snakk om svindel.
Petter Løken
Jeg er også vant med at når man legger inn et bud eller sier at man skal ha noe så betyr ikke det [I]kanskje[/I].

Vel, da må du bare se og bli vant med det For her på AF er det f.eks. mange unge brukere som ivrig hiver seg på og byr, og så får de kanskje ikke lov av mamma og pappa likevel... Eller eldre brukere som av andre grunner ikke ønsker det likevel (kanskje finner de lignende objekt til en rimeligere pris annet sted?)

Det er ikke noe unormalt, hverken i en annonsesituasjon eller livet ellers...for sånn er mennesker. De ombestemmer seg! Sånn er det bare
Ser det som helt normalt at folk sjekker rundt og bestemmer seg FØR de sier at de skal ha...
Tja, hva er egentlig "normalt"? Vår egen personlige mening.... eller det som i realiteten faktisk er vanlig?

Jeg har opplevd det så mange ganger at folk sier "skal ha" og ombestemmer seg (ofte fordi de ikke tenker på fraktkostnadene på ting), at jeg anser det som helt "normalt". Både i egne og andres annonser ser jeg ofte dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Steffen Günther
Reklame for plussmedlemskap