Tetra tec (side 2)

Ja den svarte mellom kranene er slik som på ditt bilde.
Men begge kranene står beint så jeg ser de grønne kranene beint , men der har du dine litt på skrå så du nesten ikke ser de grønne kranene.
I den øverste der filtrene ligger, der er det noe som ligger med plast på. Skal det være plast på eller av? Det er i den øverste rommet.
Må slangene være helt bein eller kan de ligge i en snurr for å få vann igjennom slangene? Jeg får ikke vann i mine slanger.
Denne pumpen er kjøpt av privat person og ikke i en butikk.
Når jeg setter strøm kontakten i vegge, så begynner pumpen å dure men ikke noe vann kommer i slangene å fyller pumpen. Så pumpen er helt uten vann nå.

Skjønner ikke dette nå. Jeg vil ha vann i slangene, hva gjør jeg?
Chanell78
Ja den svarte mellom kranene er slik som på ditt bilde. Men begge kranene står beint så jeg ser de grønne kranene beint , men der har du dine litt på skrå så du nesten ikke ser de grønne kranene. I den øverste der filtrene ligger, der er det noe som ligger med plast på. Skal det være plast på eller av? Det er i den øverste rommet. Må slangene være helt bein eller kan de ligge i en snurr for å få vann igjennom slangene? Jeg får ikke vann i mine slanger. Denne pumpen er kjøpt av privat person og ikke i en butikk.



Ta av plasten. Den er bare der for og "passe på" filtermatrialet. All plast o.l skal av.

Det spiller ingen rolle om hvordan de slangene står, om du ser karanene eller ikke, bare de sitter godt fast og er tette. Tror ikke det skal ha noe og si om slangene ligger i en liten surr på gulvet men vist du er usikker går det ann å klippe de til.. Jeg gjorde dette men måtte kjøpe nye slanger når jeg flyttet filteret pga de ble for korte.

Vist du ikke får noe vann inn i slangene kan du prøve å fylle de manuelt med vann, fyll også filteret. Når du har gjort det setter du i kontakten, åpner kranene og pumper på den store svarte knappen..
Da burde det bli fart i sirkulasjonen.

Vist du vil, kan jeg ta en tur på NAV kontoret på mandag å kopiere den Norske/Danske bruksanvisningen for deg å sende den i posten til deg. Bare send meg en mail med addressen..

Chanell78
Når jeg setter strøm kontakten i vegge, så begynner pumpen å dure men ikke noe vann kommer i slangene å fyller pumpen. Så pumpen er helt uten vann nå. Skjønner ikke dette nå. Jeg vil ha vann i slangene, hva gjør jeg?



Her kommer den svarte knappen inn. Denne må du trykke og trykke og trykke på til det kommer vann. Kommer det fortsatt ikke må du prøve å fylle de, inkl filterbøtten, med vann selv. Altså åpne den og ha i vann.
Sett i kontakten, åpne kranene så de står loddrette å pump som F med den svarte knappen..
Det er den plasten som er på tingene som ligger inni pumpen i rommene jeg skal ta av på alt?

Ja det har vært snil om du har tatt kopi å send meg. Hva skal du ha for det?

Hvis du har skanner, kan du også skanne de til din pc å sende meg på meil som vedlegg.
Chanell78
Det er den plasten som er på tingene som ligger inni pumpen i rommene jeg skal ta av på alt? Ja det har vært snil om du har tatt kopi å send meg. Hva skal du ha for det? Hvis du har skanner, kan du også skanne de til din pc å sende meg på meil som vedlegg.



Jepp, den plasten ja. Alt av plastposer skal av som sagt. Sjekk at alle svamper og ting i de filterkoppene ikke har plastposer på seg..

Ingen problem å ta kopi, 25,- til porto'n holder lenge. Bare glad for og hjelpe..

Hadde jeg hatt scanner hadde du hatt bruksanvisingen alt.. hehe!
Jeg har to Tetratec pumper. den ene er en EX1200. den kjøpte jeg ny. Den var veldig lett å få i gang. Det var to pomp, så fylte den seg med vann, satt i kontakten, den har gått siden. Det er ca et år siden. Jeg var så fornøyd at jeg kjøpte en til, det var EX 700. det kjæpte jeg bruk. da jeg hentet den sto den å gikk i et karr det jeg hantet den. stenkte kranene, tok det med meg hjem. Å den var ikke lett å starte. jeg måtte smøre opp pakningen til den mekaniske pumpa, med vaselin (syrefri) noe som var ganske knotete å komme til. når jeg fikk gjor det. var det lett å starte den etterpå. Men du kan jukse den i gang. Ta INN slangen til pompa. (Den slagnen som går fra karret og inn til pumpa) Plaser den der hvor den skal stå. Så tar du UT slangen. (den som blåser ut fra pompa) lar den ligge lavere en karret. så suger du i ut slangen. Da for du hevert efekt, og du fyller pumpa. PASS PÅ HA EN BØTTE TIL UT SLANGEN. La der renne litt vann i bøtta, så du får ut lufta i pumpa. steng så begge kranene. sett slangene der de skal være. sett i kontakten. så opner du kranene. da skal pumpa gå normalt
Sjekk denne linken..

http://d1409711.hosted83.edistribusjonnorge.com/db/files/Tetra%20EX%20filtre.pdf

Den er forståelig, jeg er aldeles ikke god i engelsk, men har det grunnleggende i orden..
Studer bilder og les teksten..
Har denne pumpa selv..


Spør om det er noe du lurer på..
Nå funker pumpen:=)
Nå gikk jeg til min nabo å spurte om hjelp for jeg begynte tenkte på om ledningene var rett montert, men de var feil montert. Så nå har vi byttet plass på ledningene. Fylt vann i pumpen,trykt på den svarte knappen opp på pumpen for å få den igang, riset luften ut, sugd i slangen som vannet fra pumpen og inn til akvariet og da startet pumpen å gå som normalt.


Det skal ikke være lett å være nybegynner på nye ting. Hehe


Kan det rørete som kommer vann fra pumpen og inn til akvariet med rent vann, være helt under vannet? Det er masse hull i denne som gjør at vannet kommer inn til akvariet. eller må denne være over vann?

Takk for alle tips og hjelp. Takk for du sender meg norsk bruksanvisning, da venter jeg den i posten nå til uken:=)

Her er en video som tar for seg montering av utvendig filter
Her er en link på en video som tar for seg montering av utvendig filter.
Filteret som monteres er et Marineland C360. Dette filteret er nesten helt identisk med Tetratec ex 1200.



Takk for video.

Jeg skylte ikke noe av det som er i pumpen, er det krise eller går det bra, nå som pumpen er startet?

Hvis noen har eller finner tak i en slik vide på norsk og for Tetra Tec Ex 1200, så vil jeg gjerne se den video. Jeg kan ikke engelsk, så derfor på norsk.
det går nok bra og ikke skylle filtrene. Risikerer bare at det blir litt tåkete vann
Det virker som det brune er begynt å bli borte og så er det fult av bobler på glasset og på plantene.
Godt du fikk den igang. Sorry for mine litt merkelige forklaringer.. hehe! Er ikke akkurat no ess i å forklare.

Men jeg sender deg bruksanvisingen imorgen uansett jeg, den er jo ekstremt kjekk å ha.

Lykke til med et (etter min mening) godt filter!
Jeg er ikke så god å forklare selv, så det går bra
Ja den er kjekt å ha til senere og evt lese i uansett.

Jeg ser ikke noe strøm/ bevegelse i vannet med denne pumpen, er det vanlig? Jeg er vant til å se store bobler og bevegelser i vannet med innvendig pumpe.
For å se bevegelse kan du sikte utblåset litt mer opp i vannoverflaten.
Jeg har satt min slik
[External Image]
Den hvite klumpen på enden der er bare en slangebit for og holde lokket på plass.

På denne måten får du mer O2 (oksygen) i vannet og fisken trives mer.

ps: Beklager grumsete vann :-P hehe! Har akkurat fòret.
Hulene på min står inn mot glasset, bak i akvariet.
Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd meg fram til du blir fornøyd med sirkulasjonen. Det er mange meninger om hva som er best der ute.. Har prøvd en del jeg å har i grunn aldri funnet "det beste". Kommer nok mest ann på hvordan type fisker du har tenkt å ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap