Yngel som for? (side 2)

Sorry glømte å si jeg har Huetagjedde fores på edderkopper skogsmaur og nattsvermere om vinteren så spiser den sirriser

Per
Donald
Seriøse akvarieforum skal slå hardt ned på brudd på norske lover. Personlig bryr eg meg ikke det minste om lover og regler i dette landet, selv om eg selvfølgelig skjønner at vi må ha det. Eg satser på at sunn fornuft/kunnskap/oppdragelse skal berge meg i livet. På samme sett er "tibudene" ikke annet enn selvfølgeligheter for å unngå anarki. En potensiell Gud hadde nok gitt dypere leveregler enn såpass... Når det gjelder yngel som fôr er det flere innfallsvinkler: å aktivt sette yngel i et kar som fôr er ulovlig, men loven sier ingenting om yngel som blir født i "predatorkaret". Eg synes begge deler er forkastelig, så på dette punktet er ikke norges lover strenge nok for meg :-) Hilsen naboen til norges siste bøddel :D
en annen ting: folk (som meg) skaffer seg sniler som for til kloreker kulefisk botia; er ikke sniler levende vesner ?? er det mindre synd på døm enn yngel ?? la oss være realister her da, noen fisk spiser andre fisk eller andre levende vesner.

Per
Plussmedlem
Vel, noen ganger er ikke lovgivningen optimal. Noen arter vil ikke ha annet enn helt sprell levende fór, og man kan nesten ikke sulte de ihjel fordi man ikke kan mate de med "dødt" fór.
Her er det tydelig huller i lovverket.

Snegler, insekter, edderkoppdyr, mark og andre virvelløse skapninger er genertelt sett unntatt dette lovverket, med mindre de er utrydningstruet. Men da faller de under annen lovgivning. Så alle som forer fisker o.l. med ting de finner i hagen, skogen osv, kan gjøre dette med god samvittighet i forhold til det juridiske. "Onkel" kommer neppe på døren av den grunn.
Viktor
Vel, noen ganger er ikke lovgivningen optimal. Noen arter vil ikke ha annet enn helt sprell levende fór, og man kan nesten ikke sulte de ihjel fordi man ikke kan mate de med "dødt" fór..

Hvis en art ikke kan fores uten å bryte loven er den kanskje ikke egnet i fangenskap?
blondviking
ring politiet jeg er kriminell send mail og du får adressa mi så du vet hvem som skal bøtelegges Per

Rettsreglene er med å danne en ramme for menneskers liv. Jus er å lære om innholdet i de enkelte rettsregler. Jus handler om normer, hva folk kan og skal gjøre og ikke hva de faktisk gjør som du retter et søklys på her, Per. Ikke alle normer er rettslige, vi har også religiøse og moralske normer slik som min mor sier det; "Dokker skal respektere alle levende skapninger, dem e ikkje tell å leike med.".

Mange ganger i løpet av et liv vil det oppstå rettsspørsmål av aktuell betydning for den enkelte. "Med 'rettsspørsmål' siktes her både til spørsmål om hvilke regler som gjelder og hvilket innhold de har, og til spørsmål om hvordan enkelttilfeller rettslig sett skal bedømmes". Disse reglene bestemme hva som er tillatt, forbudt eller påbudt. Reglene er altså midler til å nå målene – dvs. den atferd lovgiverne ønsker. Enhver holdningsendring er vanskelig og skaper motstand hos både grupper og enkeltpersoner.
Den gamle dyrevernloven var moden for en kraftig revisjon, som endte i en helt ny lov. Men selv om dyrevernloven som er fra 1974, er det utrolig mange som holder dyr etter definisjon av virkeområdet til denne loven, som faktisk ikke kjenner til loven.

Den gamle loven med tilhørende forskrifter var relativt enkel, og lite utdypende. Det er vel klart med den utviklingen innenfor veterinærkunnskapen, forskning og ikke minst det presset aktive miljøvernorganisasjoner har lagt på både enkeltpersoner, bedrifter, politisk både nasjonalt og globalt, samt tilpasningen til EU har tvunget frem ny holdninger mht dyrevelferd. Alle husker vel skrekkbilder fra dyretransport, pelsdyrproduksjon, burhøns osv osv osv.. Tviler på at er uenighet om at dette måtte opphøre i den form som dette hadde tatt.

Det er f eks ikke lengre aktuelt med kupering av haler og ører på hunder, det stilles større krav til etiske vurderinger til de som holder dyr, dette da både i matproduksjon og som hobby dyr.

Det fremstår tydelig i § 3 i den nye loven som sier at dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

Klarer du Per, da å presse dine holdninger inn i dette for de fiskene som skal være bytte for carnivore fisk så er du på den rette siden av loven, hvis ikke bryter du den.

Minner på her om at vi ikke har lover i samfunnet fordi politiet, påtalemyndighetene og fengselvesenet skal ha noe å fylle hverdagen sin med. Forholdet mellom etikk og juss har dype rettsfilosofiske røtter, for eksempel i diskusjonen mellom naturrett (om bygger på forestillingen om visse på forhånd gitte "naturlige" grunnprinsipper mht. menneskers innbyrdes rettigheter og plikter) og positiv rett (de rettsregler som faktisk gjelder i Norge).

Er det kanskje et utrykk for en naturrettsoppfatning at dyrene skal tjene mennesket og at mennesket dermed kan behandle dyr slik det måtte passe? Og i den dyrevelferdsloven er vi kanskje mere i retning av alle dyr har en egen verdi, og ikke nødvendigvis må bety noen økonomisk eller følelsesmessig for mennesker for at de skal ha en egen verdi?

Plussmedlem
darwin
[QUOTE=Viktor]Vel, noen ganger er ikke lovgivningen optimal. Noen arter vil ikke ha annet enn helt sprell levende fór, og man kan nesten ikke sulte de ihjel fordi man ikke kan mate de med "dødt" fór..

Hvis en art ikke kan fores uten å bryte loven er den kanskje ikke egnet i fangenskap?

Det var litt det jeg mente ja. Men lovverket er ikke optimalt nå, så da må man nesten ta konsekvensene av det. Noen har anskaffet et dyr som krever noe som er i konflikt med lovverket, selv om dette dyret/levende vesenet i seg selv ikke er ulovlig å ha. En kinkig situasjon...

Men det trenger ikke bety at man ikke kan gjøre en innsats for å påvenne denne fór som ikke er i strid med loven...
Plussmedlem
I forhold til det Nils sier her, er vi litt over på kjernen i dyreverndebatten i Norge. Her stilles hele tiden dyrenes nytteverdi opp i mot deres egenverdi, blant annet representert i form av rovdyr og deres fremtid her til lands.

Men skriver jeg mer i forhold til ovennnevnte, kupper jeg tråden og sporer av samtalen. Alle levende vesener fortjener respekt og den behandling dette medfører, uansett om de kan brukes som fór eller ei, og dette i kraft av hvem de er, ikke hva de kan brukes til.
Hva med levendefødere?
Jeg har sverddragere som er veldig produktive. Ikke alltid like lett å bli kvitt yngel, for å si det sånn. Må innrømme jeg er glad når bestanden minsker pga at foreldrene eller annen fisk tar dem. Jeg ser ikke noe galt i at foreldre eller annen fisk rydder litt i skaren av yngel..Har jo sett at det er flere her på nettstedet som sier noe slikt som dette:

Ikke bruk fødekasse til levendefødere. De yngler så ofte og du vil snart få for mange. Det er alltid noen som overlever dersom du har mange gjemmesteder.

Er dette plutselig helt galt? I følge loven er det jo det.. Må jeg legge om praksisen? Slutte med sverddragere? Kan ikke avlive de voksne bare fordi de ikke skal få barn. Kanskje separere dem. Ikke ideelt det heller.

Nils vollstad
jeg forstår din oppgave som moderator men vi er ganske mange her i dette landet som driver med ROVfisk. Vi må ha muligheten til å fortelle nye "venner" om atte noen fisker krever og forlanger levende mat. De selges lovlig i Norge
men takker for svaret ditt , du fordømte meg ikke

Per
Beklager, Per men det er og vil forbli ulovlig å fôre med levende dyr i Norge. I forhold til" Lov om dyrevern" jf §8 og "Lov om dyreetikk" jf § 14 bokstav d under særskilte forbud foring med levde dyr spesielt fremhevet.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg er jussen om normer, hva folk kan og skal gjøre og ikke hva de faktisk gjør.

Om du velger å ikke følge loven dette er ditt eget ansvar, men i henhold til retningslinjene for akvaforum er disse meget klare; Innlegg/tråder som handler om ulovlig dyre/fiskehold og ulovlig behandling av dyr/fisk iflg. gjeldende lovverk kan slettes/stenges uten varsel.

Ditt innlegg blir derfor bli slettet, og jeg ber deg om å lese retningslinjene på nytt.
Viktor
Vel, noen ganger er ikke lovgivningen optimal. Noen arter vil ikke ha annet enn helt sprell levende fór, og man kan nesten ikke sulte de ihjel fordi man ikke kan mate de med "dødt" fór. Her er det tydelig huller i lovverket. Snegler, insekter, edderkoppdyr, mark og andre virvelløse skapninger er genertelt sett unntatt dette lovverket, med mindre de er utrydningstruet. Men da faller de under annen lovgivning. Så alle som forer fisker o.l. med ting de finner i hagen, skogen osv, kan gjøre dette med god samvittighet i forhold til det juridiske. "Onkel" kommer neppe på døren av den grunn.

da setter jeg yngle karret ut i hagen :-P
blondviking
Vi må ha muligheten til å fortelle nye "venner" om atte noen fisker krever og forlanger levende mat. De selges lovlig i Norge men takker for svaret ditt , du fordømte meg ikke :-)

I så fall vil det ikke skje på AF så lenge lovverket er som det er.

Det at det selges biler i Norge som går fortere enn fartsgrensene er ikke ensbetydene med at man skal oppfordre til å bryte dem. Ditt argument om at de selges i Norge og derfor skal man kunne fore med levende for er det dårligste argumentet jeg har hørt i denne debatten og den har vart lenge.

Jeg har godt i minne en tråd på vårt naboforum som inneholdt dette emnet der man kjørte både tekst, bilder og film om foring med levende for som underholdning. Dette ble ikke ryddet opp i før jeg tok kontakt med eier av forumet.

Jeg vil med hard hand stenge alle tråder som inneholder oppfordring til å fore med levende for så lenge dette strider mot lovverket.

Gjentatte overtramp mot forumets retningslinjer vil få konsekvenser.

Levende for
PS til Geir å host eller andre, jeg har ilder, slippe løs den om sommeren på plena, jordrottene blir mat
men men

Per
blondviking
PS til Geir å host eller andre, jeg har ilder, slippe løs den om sommeren på plena, jordrottene blir mat men men Per

Akkurat nå har ditt sakelighetsnivå blitt så lavt at jeg ser ingen poeng i å kommentere dine poster annet enn at jeg kommer til å slette de fortløpende.

Fortsetter du på dette nivået vil tiltak bli satt inn.
Plussmedlem
blondviking
da setter jeg yngle karret ut i hagen :-P

Og det er ikke lovlig nei.... Uvesentlig hvor du finner fiskene, poenget mitt var hva du fant i hagen, skogen m.m.
Trådstarter har fått svar på sitt spørsmål og ytterligere poster i denne tråden vil ikke bringe noe nytt. Desverrre klarer ikke alle debatantene å holde seg i skinnet og sakelighetsnivået er så dårlig at jeg foretrekker å stenge tråden før den utarter seg helt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap