Pumpe/filter i juwel ? (side 2)

Hadde ikke ventet så sterke reaksjoner på dette tema, men det er klart at butikkene skal tjene penger.
Ang. fisk pr liter, har mista litt tellinga faktisk. Jeg er nok innenfor det målet.
Pinlig, så nå har jeg hatt varetelling 180 cm fisk +noen leopardmaller og ansistrus, som jeg har fått beskjed om ikke teller.?

Jeg har visjon 260l ,og det var ikke noe slikt med den(mars09).
Yngel har jeg jo fått, men det kan jo være grunnen til at platy yngelen forsvinner..
Palettyngelen begynner å bli store nå, så de har no ikke havna inni filteret.

Så på nettet hvordan denne cirax så ut, og at de selger enkeltvis. Hvor mange skal jeg bytte ut ?
Det var NO3 ja, og det har vært på det lenge. Skifter vann hver uke .Tilfører aqua sana og nitridac ved hvert vannskift.

Juwelfiltrene blir levert i 3 str. Jeg har det minste , hvor det er plass til 2 pluss finsvamp og det største hvor det er plass til 3 pluss finsvamp. Mulig du har det mellomste og der aner jeg ikke hvor mange som går. Du kan jo starte med 2 og prøve først.
En frisk diskusjon og meningsutvekslinger er vel bare av det gode, så lenge det foregår innenfor akseptert ordbruk og språkbruk.
Å bruke tilsetningsstoffer i forb. med vannbytte er vel egentlig unødvendig med den vannkvaliteten vi vanligvis har i Norge, selv om butikkene hevder noe annet.
M.v.h.

Jon
Plussmedlem
Jeg har selv beholdt Juwelfiltrene i to Trigon-kar.
De fungerer helt greit. Juwelpumpene er lydsvake. (To stk 1500 l/t.)De "bråker" faktisk mindre enn Eheim'en og Tetratec'en som går i de samme karene. (Og de to sistnevnte gir ikke mye lyd fra seg de heller...)
Hadde jeg hatt noen store Juwelkar som ikke hadde vært hjørnekar så hadde jeg nok tatt uten boksen. For, ja, de er jo ikke akkurat pene. Og de stjeler en del innvendig volum i karet.

At Juwelfiltrene ikke holder mål med hensyn til kapasitet...Tja...
Ikke ha for mye fisk så går det nok helt greit.
(Til sammenligning: Eheim 2026 skal visstnok holde til 350 liter, men jeg tror det er flere enn meg som ikke synes at det er noen god idé.)

Angående filterrens og Juwel.
Ja, det kan bli litt grums i karet hvis man ikke tar hensyn til ulempen med filteret.
Jeg får minimalt med grums når jeg løfter ut filteret omtrent hver 3. - 4. måned. Hvis man drar det forsiktig opp så blir det lite møkk som forsvinner ut i karet. Om man i tillegg tar hevertslangen og slamsuger i bunnen av filterboksen før den "reine" filterinnsatsen senkes ned igjen så blir hele filteroperasjonen rimelig grei.
(Jeg har forøvrig ikke skiftet ut svampene med Cirax.)
Jeg tar mine filterrens om kvelden, før jeg legger meg, og våkner opp til klart vann.
Jeg og, får groms i vannet selv jeg når jeg reingjør fx5en i diskuskarret, men tar det som sagt på kvelden og våkner til klart vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap