Noen kjappe spørsmål ang fisk\sammensetning osv. (side 2)

Loomis
Viktor kan leite opp noen tråder angående diskus her på AF. [I]Da[/I] kan han finne forumkriger :)


He-he Ja, de folka er jo spik spenna gærne.... neida... voldsomt engasjerte er vel det rette å si (no offence).

Ang gullfisk: det er så voldsomt mange meninger rundt denne artens trivsel at det lureste er nok å prøve ut selv. Det er åpenbart at arten kan leve under veldig forskjellige forhold, og da blir det tilslutt en egen vurdering basert på såkalte fact-sheets og andre akvaristers erfaringer. Men personlig vil jeg si at et avvik på f.eks 2 grader fra fiskebasens anbefaling er noe av det jeg ville tillagt minst vekt. Uansett art
Plussmedlem
tender
[QUOTE=Loomis]Viktor kan leite opp noen tråder angående diskus her på AF. [I]Da[/I] kan han finne forumkriger :)


He-he Ja, de folka er jo spik spenna gærne.... neida... voldsomt engasjerte er vel det rette å si (no offence).

Ang gullfisk: det er så voldsomt mange meninger rundt denne artens trivsel at det lureste er nok å prøve ut selv. Det er åpenbart at arten kan leve under veldig forskjellige forhold, og da blir det tilslutt en egen vurdering basert på såkalte fact-sheets og andre akvaristers erfaringer. Men personlig vil jeg si at et avvik på f.eks 2 grader fra fiskebasens anbefaling er noe av det jeg ville tillagt minst vekt. Uansett art

Jau, det er noen der ute som har sine meningers mot, det er i alle fall sikkert. Men det er vel heller ingenting annet å vente når det dreier seg om et forum dedikert til akvariepsyko'er.
Tror gullfiskkonklusjonen må være: ta info'en i baser, fact sheets o.l. som veiledende. De er litt som Solan i Flåklypa, de trives stort sett over alt.
Nå er det lenge siden jeg skrev noe her. Slørhalene ser ut til å trives godt og har det bra.
Alle molly'ene våre døde til slutt, ikke skjønner jeg hva det var, men slørhalene berget i hverfall.

Vi holder nå på å vurdere noen nye fisk i akvariet som kan gå greit sammen med slørhalene.
Vi liker godt fisker med sterk/mye farge og som ikke er for vanskelig å stelle.

Tips?
Ville anbefalt å velge andre rolige fisker fra Asia, som ikke vil nappe finnene til Slørhalene.

Cherry barbe er en veldig lett fisk, som har fin farge.

Værål vil jeg selvfølgelig anbefale, siden den trives i samme temp som gullfiskene, og den er en enkel og VELDIG aktiv fisk, som ikke er aggressiv.

Som algespiser kan du jo ha Siamesisk algeeter. Disse er fine lette fisker, som ikke er aggressive mot andre fisker. De kan sloss litt seg i mellom, men har ikke opplevd at de er for aggressive med hverandre.

Har noen bilder av disse fiskene på min profil, så det er bare å titte innom
Flotte fisker de der Kine Kristine.

Etter å ha lest en del om slørhaler på diverse fora, stemmer ikke dette med det vi hadde tenkt å ha i akvariet.

Det vi ble opplyst om på butikken var at disse fiskene brukte et par år på å bli voksne, da ville de yngle bra om vi fikk en av hvert kjønn...
Det vi har lest er at disse fiskene er så godt som umulige å få yngel på i akvariet og dør etter noen få år pga misdanninger fra avl.

Det vi hadde ønsket oss var fisker med sterke farger som er flotte og se på, og som ikke er helt umulig å få til yngel på. Gjerne en type vi kan ha flere av i akvariet da vi ønsker en hovedsort å prøve å få yngel på, og kanskje noen få som kan gå sammen med disse.

Vi har sett litt på malawi, disse fiskene har flotte farger!
Bakdel er at det ikke er mange som kan gå i et så "lite" akvarie som vi har, og i de fleste tilfeller bør det være EN hann med noen hunner og at hunnene ofte er "grå" i fargen sammenlignet med hannene.

Er det noen som vil komme med tips på malawi eller andre fisk med sterke farger?
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap