Hva slags jord til damplanter? (side 2)

Legg ut noen bilder av dammen.
Dammer er så fine
Jeg kan prøve å få tatt noen bilder i kveld.. Har ikke peil på været der du bor, men det som lever her burde jo ha en mulighet hos dere og.
Fiske_Arne..
hvis det kan bli helt ned i -30, da kan de garantert være her også, er aldri at det blir såå kaldt her. Så du kunne nok bodd EN meter lenger nord likevel... flirer.
Er vel egentlig det samme hva slags planter det er, bare vi får noe i dammen. En dam uten planter, er ikke dam liksom.
Bare gi meg beskjed om kontonr. Er kjempeflott. Ble glad jeg nu.

Tobbi..
skal få tatt bilder etterhvert av dammen.
Ok. bra med blider det sier jo mer enn tusen ord
Har du fått noen planter nå? Jeg har vært litt krank etter en kink i nakken, men er nå litt beveglig igjen hvis du fortsatt vil ha planter?
Å huff da, stakkars deg, det hørtes ikke bra ut.
Nei, har ikke fått tak i noe enda. Venter fortsatt på de jeg bestilte, de hadde ikke på lager, derfor jeg ikke har fått noe. Pratet med dem idag, og jeg får de kanskje om ett par uker. Er visst utsolgt for damplanter overalt.
Men det er ok, jeg kan heller vente, du bør ta det med ro med den nakken din.
Nei den er bra nok den nå.. Kan plukke opp noen avleggere og sende deg hvis du vil.. Legger ut noen bilder her om litt
Noen av plantene jeg har.. Gul Iris, Kjempesøte, et par sorter Carex, froskebitt og noen andre jeg ikke helt husker her og nå
De er jo kjempefine alle sammen! Jeg tar gjerne froskebitt og iris. Send meg på mail hva du skal ha.
Helmax altså!
Der hvar heldig
Du er snill ass fiske_anrne.
Mitt vannlilje tips..

Ønsker dere harfør rød vannlilje som overvintrer i nord annbefaler jeg rød Attraksjon.
Dette er en gammel blomstervillig utrolig harfør vannlilje .
i begynnelsen er blomstene litt små og lyserød men fargene kommer bedre etter 2-3 år i dammen
Plant den i litt stor potte/strømpe eller kurv.
Plant vannliljen på 30-50cm første sesongen og senk den på frostfritt dyp før vinteren.
Bruk leiren som er med i potta og fyll resten med damsubstrat evt grus.
Tilsett 1-3 næringspiller pr år for ekstra vekst og blomstring.

NB: vannliljer trenger 2-3 år før di blomstrer godt.

Mvh Øivind i Tropex
Tobbi.. ja, jeg var kjempeheldig der. Snill kar, altså!

Øyvind.. er faktisk akkurat Red Attraction jeg har bestilt, og noen få andre damplanter. Har bare tatt litt lang tid å få de nordover. Nesten litt redd at de ikke kommer seg før det blir kaldere igjen.
Etter en del lesning fant jeg fort ut at det måtte være denne type vannlilje som var best å prøve her nord.

Takk for tipset!
Wohoo!
WOHOO!! Har fått planter til dammen!!
Takk for hjelpa Fiske_Arne!

'Dette blir bærre lækkert' .. ler
Alt i orden.. Trenger jo å luke litt i dammen.. Skulle vært luket enda mer er helt overgrodd nå.
Selv uten jord og leire.. Gikk det bra med froskebitt plantene og?
..ler, selv uten jord og leire..

Gikk bare bra m Froskebittet også, regner med de er så bra som de kan være etter å ha vært håndtert flere dager i posten.
Venter på litt mere sommer nu så plantene kan få rote seg skikkelig og vokse litt.. temp'en datt jo noe voldsomt, og mye kaldere skulle det bli i løpet av de neste dagene også.. sukk

Har enda ikke fått tatt noen bilder av dammen med kameraet som jeg lovte, bare noen mindre gode mobilbilder, men det kommer det også.. etterhvert
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap