Fisk som yngler lett (side 2)

Tobbi
Har lyst på krystallreke ;) Har noen tips eller litt info om den reken?


Beste tipset er å ikke ha noen rekespisende fisk i lag med dem
Etter kirsebær-reker, som er de aller enkleste, så synes jeg de røde krystallrekene er de enkleste å få til.
Jeg har Corydoras sammen med røde krystallreker i mange av akvariene mine, og det fungerer supert - som et perfekt samboerskap.

Men ikke sett røde krystallreker inn i nyoppsatte akvarier uten et biologisk fungerende filter. De tåler ikke så mye. Akvariet må være godt innkjørt og helst ha godt med javamose. De elsker å sitte i javamosen og plukke den ren for smårusk de finner. Javamosen blir aldri algebegrodd i et kar med røde krystallreker (eller kirsebærreker).
Når rekene trives, vil de begynne og formere seg. Da ser du hunnene gå rundt med befruktede egg under buken, og passer dem. De henger under hunnen i noen uker (er det 4 uker jeg leste tro?) og så klekker de. Ut kommer perfekt formede miniatyr-reker, kopier av sin mor. De er så små når de blir klekket at ofte kan det være vanskelig å få øye på dem. De kan nesten se ut som "rusk" i vannet
Med så mye smått i akvariet er det naturligvis nødt til å være en filterløsning som er reke-sikker, altså en som ikke "sluker" reker. Dette bør man tenke ut på forhånd, før reke-karet settes opp, slik at man slipper å få problemer senere med at reker og rekeyngel blir slukt av filteret.

HMF (Hamburger Matten filter) er en flott løsning i reke-akvarier!
Jo det hadde värt bra med et HMF men jeg klarer ikke å lage et sånt filter.
Kan man kjöpe det ferdig?

Eller en det noen andre reke sikkre filter som jeg kan bruke i et 100 liters kar?

Og spiser ancistrus sp reker?
Om du velger et utvendig bøttefilter til akvariet ditt så kan du sette en bit blåsvamp på innsuget (slik jeg har gjort på bildet). Det burde gjøre det både yngel- og rekesikkert. Eventuelt kan du modifisere et Fluval 4+, om du velger innvendig filtrering. Det gjør filteret reke- og yngelsikkert.
Ok.
Da modifiserer jeg en fluvan
Tar imot tips
palettciklide hadde jeg før,og de fikk unger hele tiden!!!
Palettcikide er lett å få yngel på, men da "kan" ikke de andre fiskene dine få yngel...
Mine paletter spiste alle små yngel som de kom over, spesielt når de selv hadde yngel. Veldig aggressiv fisk. Spiser også fisker på størrelse med neontetra:P

20 paletter + 20 neontetra = 0 neontetra etter 5 min..
(samboeren min digget det)
Men kan jeg kjøpe ferdige HMF ?






































Ancistrus sp oppdrettsvariant er å anbefale. Det er den eneste arten som ikke er levendefødene som jeg har klart å få yngel på.
Tobbi
Men kan jeg kjøpe ferdige HMF ?


Nei Svampmatten må skjæres til og glasslistene som trengs må du selv lage. Eller forresten, glasslister kan bestilles hos en glassmester, koster ikke stort. Tror jeg betalte en femtilapp pr par da jeg bestilte. Men du må altså selv silikonere dem inn riktig i akvariet.

Svampmatter i blått fås hos de fleste norske akvarienettbutikkene, men svarte må du bestille fra Danmark hos Unimati. Velg svamptykkelse 5 cm og medium porestørrelse.

Jeg anbefaler medium porestørrelse fordi:
For grovporet svamp vil slippe gjennom for mye skitt og partikler og ikke greie å holde på det, slik at vannet ser skittent ut. For finporet svampmatte vil gå fortere tett, og må derfor vedlikeholdes (renses) litt oftere enn man strengt tatt skulle trenge.
Medium er derfor et godt valg mht porestørrelse.

Har du ingen nevenyttige familiemedlemmer som kan hjelpe deg og lage et HMF filter? Det finnes en bra artikkel med bilder om å lage HMF filter her på Akvaforum. Når JEG greide å lage det helt alene for første gang (etter å ha studert artikkelen), så tror jeg sikkert det skal la seg gjøre i ditt tilfelle også


Jo, Jeg kan jo spørre noen i familien

Men blir det noen biologisk filtrering da?
Tobbi
Jo, Jeg kan jo spørre noen i familien ;) Men blir det noen biologisk filtrering da?


Hele den store svampmatten blir kolonisert av nyttige og flinke filterbakterier
Det blir super biologisk filtrering med HMF
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap