Starte opp igjen gammelt akvarium (side 2)

Det du skriver Kjetil gir mening for min del. Hvor mye Ektozonsalt vil du annbefale? Manualen sier 2 halvtoppede teskjeer pr 100liter vann, men synes kanskje dette høres mye ut? (dersom hensikten er salttilførsel til fisken, og ikke for å hindre sykdom direkte)

Det er ikke amoniakk som blir brukt som fôr til bakteriene. Det er en amoniumsløsning som holder PH 7 eller lavere, for å unngår direkte overgant til amoniakk. Etter at løsningen er kommt i karet, eller annen væske for den del, er det ikke noe problem om PH øker.

Har sett litt på andre forum, og der har nitraten begynnt å danne seg i greie mengder etter bare 3-4 uker, så det reduserer innkjøringstiden betraktelig. Dessuten har man da som oftest ett overskudd av bakterier, noe som gjør det mulig å sette inn all fisken man ønsker på en gang. Hvor mye bakterier som dannes kan man styre med "fôringsmengden"

-Tim
Kjetil Eriksen
Må i så tilfelle være en ammoniumløsnig som brukes, ikke ammoniak.


Det er meget godt mulig, som jeg har sagt har jeg bare hørt om dette, aldri prøvd det eller satt meg inn i det. Poenget mitt var bare at det er mulig å tilsette andre ting enn fiskemat for å få i gang innkjøringsprosessen. Jeg kan absolutt ikke nok om dette stoffet til å si stort. Holdt faktisk på å si ammoniakk/ammonium, men var lat og gadd ikke skrive så mye

Kjetil Eriksen
Når det gjelder salt i akvarievann, blir vi vel aldri enig om dette. Du sier at det ikke er noe salt i Amazonas. Muligens lite salt i vannet, men saltet må fisken ha uansett. Om det ikke er salt i vannet må den få det gjennom føden slik som Viktor sier En fisk kan leve lenge på saltet fra annen død/fanget fisk. Mindre fisk får salt fra insekter o.l. Må presisere at jeg ikke mener at vannet MÅ ha salt, men at fiskene lettere får problemer uten tilstrekkelig tilgang. Og ingen fisk kan overleve uten noe tilgang på salt. Ørsmå mengder salt i vannet vil frigjøre de ressursene fisken kaster bort på å "pumpe" unødig mye vann gjennom nyrene sine. Disse ressursene kan da anvendes til andre ting som immunforsvar, vekst og formering. Er vel årsaken til at noen har hatt suksess med salt og oppdrett slik Tim beskriver.


Og noen har suksess med oppdrett i en transportpose... at fisk leker selv om det er salt i vannet tar i hvert fall ikke jeg som noe bevis på at salt er nødvendig eller viktig å tilsette et ferskvannsakvarium!

Vi skal vel også huske på at vannet vi tar fra krana vår ikke er destillert heller. Det er vel derfor vi ikke kan bruke 100% RO-vann også, fordi fisken trenger sporstoffer i vannet, og disse er fjernet i RO-vann. Jeg tror nok at dersom stor-ørreten har nok av sporstoffer og salter i Mjøsa, holder det vannet i massevis til mine fisk også, uten at jeg salter vannet. Jeg salter bare den kokte torsken min, jeg

Skal lese linken din bare jeg våkner litt mer, slik at jeg faktisk får med meg det jeg leser hehe.

Når det er sagt. Jeg tror heller ikke at maller dør bare de får et saltkorn i vannet. Men de er ømfintlig for store mengder, og hvem vet hva slags doseringsforslag dyrebutikkene legger frem, de viser jo gang på gang at fisk og akvarier ikke er deres sterke side. Og snegler tåler vel enda mindre konsentrasjon av salt.

At små mengder salt ikke er direkte skadelig er godt mulig. Men nødvendig? Nei, det er det ikke. Og jeg er av den oppfatning at jo mindre tilsetninger vi gjør, jo bedre er det. Så her i huset tilsettes kun det som er nødvendig, og ikke en ml/gram mer enn det. Mindre kostnader, mindre å holde styr på.

Leste du det Frank sier, så støtter han deg jo i det han skriver:
"Om en tilsetter salt i vannet, vil fisken ikke bruke så mye energi på å gjennomføre denne væskeutskiftingen, og vil lettere kunne motstå sykdommer."

Men han påpeker at medaljen har en bakside som du ikke har nevnt så langt:

"Men på langvarig sikt, vil fisken ikke ha godt av å ikke få skilt ut alle urinstoffene. Disse urinstoffene vil forbli i kroppen som urinsyre, og dette vil redusere livslengen en del, og jeg mistenker at dette vil svekke fisken på andre måter også."

VidarB:
Ja, du kan bruke slam fra et gammelt filter. Men destillert vann? Nei, tapp ut litt vann fra akvariet som du skviser svampene i, og tøm dette vannet over det nye filteret Vannet du skviser svampene i bør ikke være for kaldt eller for varmt, ettersom bakteriene er levende de også. Derfor er det trygt å bruke akvarievann
ElinH
[ "Men på langvarig sikt, vil fisken ikke ha godt av å ikke få skilt ut alle urinstoffene. Disse urinstoffene vil forbli i kroppen som urinsyre, og dette vil redusere livslengen en del, og jeg mistenker at dette vil svekke fisken på andre måter også."


Men man skal jo ikke salte så mye at fiskens nyrer nesten ikke jobber.
Poenget er jo bare å redusere energiforbruket til saltopptak merkbart, men ikke så mye at urinstoffer ikke blir skilt ut.

Du må jo være enig i at det finnes en mellomting?
For mye salt over tid vil ikke ha noen positiv effekt. Men ørsmå mengder salt etter vannbytter vil ihvertfall ikke skade.
Mine fisker ble iallefall merkbart kvikkere og mer aktive etter jeg begynnte å salte.

Jeg doserer ikke i nærheten av det som står på pakken, bare 10-15% av anbefalt dosering. Dvs ca 3-4 gram på 500liter 1-2 ganger i måneden. Ca en spiseskje med lett topp.

Når det gjelder ektozonsalt stemmer det ikke at det 99,98%% av innholdet er Natriumklorid. Det er faktisk 99,265%

Natrium perboricum, 580 mg
Magnesiumperoxid, 58 mg
Kalium chloricum, 97 mg.
The rest is NaCl.

Alle tre stoffene er farlig i for store doser, derfor opptrer de i små mengder.
Det betyr ikke at de ikke har noen effekt, å sammenligne med bordsalt blir bare dumt. Skal man først salte kan man likegodt bruke salt med flere hjelpestoffer.

Natrium perborat er effketiv mot parasitter og bakterier

Magnesiumperoksid hjelper mot alger, frigjør masse oksygen og styrker immunforsvaret. Faktisk er det stoffet immunforsvaret selv produserer for å knekke virus og bakterier, også i menneskekroppen.
I naturen får fisken stoffet i ørsmå mengder gjennom regn eller snø som faller i vannet. I et kar vil det ikke finnes med mindre du tilsetter det.
Hjelper også på plantevekst/trivsel.

Kaliumklorid er også vekstfremmende for planter, innholder gjødsel og sporstoffer.

Mange ekstra fordeler med ektozon spør du meg.
Er også det mest brukte akvariesaltet i europa og har dokumentert effekt.
Plussmedlem
Prosentsatsen jeg oppførte på Ektozon var tatt ut av løse luften og ment som en illustrasjon på at det er ikke annet enn bordsalt, men du hjelper meg jo med å illustrere poenget mitt da. Mindre enn 1% av innholdet i Ektozon er andre stoffer enn bordsalt.
De har helt klart en funksjon, men husk at omtrent samtlige av disse er dødelige i noen doser og vet man egentlig med sikkerhet hvor mye hver enkelt fisk tåler?
Jeg mener dog ikke at man bare kan bytte ut Ektozon med bordsalt, for jeg heller i retningen av å ikke bruke salt i det hele tatt. Mange salter blir overført til fiskene gjennom et godt og variert kosthold, i tillegg vil man ha en salterodering fra bunnsubstratet (forutsatt at det er naturlig og ikke glassperler e.l.) og eventuelle røtter o.l. Kanskje har man dekorative gjenstander lagd i leire i karet? Vel, leire er et naturlig sediment fullt av oksider, silikater og mineraler av ymse slag. Dette avsettes naturlig nok i vann.

Min påstand er derfor:
Så lenge man etterstreber et så naturlig miljø som overhodet mulig i karet, vil det være unødvendig med jevnlige tilsetninger av konstruerte salter. Ja, Ektozon har en funksjon i sykdomsbekjempelse, men som "kosttilskudd" for ferskvannsfisk har jeg ingen tro på det.
Viktor
Prosentsatsen jeg oppførte på Ektozon var tatt ut av løse luften og ment som en illustrasjon på at det er ikke annet enn bordsalt, men du hjelper meg jo med å illustrere poenget mitt da. Mindre enn 1% av innholdet i Ektozon er andre stoffer enn bordsalt. De har helt klart en funksjon, men husk at omtrent samtlige av disse er dødelige i noen doser og vet man egentlig med sikkerhet hvor mye hver enkelt fisk tåler? Jeg mener dog ikke at man bare kan bytte ut Ektozon med bordsalt, for jeg heller i retningen av å ikke bruke salt i det hele tatt. Mange salter blir overført til fiskene gjennom et godt og variert kosthold, i tillegg vil man ha en salterodering fra bunnsubstratet (forutsatt at det er naturlig og ikke glassperler e.l.) og eventuelle røtter o.l. Kanskje har man dekorative gjenstander lagd i leire i karet? Vel, leire er et naturlig sediment fullt av oksider, silikater og mineraler av ymse slag. Dette avsettes naturlig nok i vann. Min påstand er derfor: Så lenge man etterstreber et så naturlig miljø som overhodet mulig i karet, vil det være unødvendig med jevnlige tilsetninger av konstruerte salter. Ja, Ektozon har en funksjon i sykdomsbekjempelse, men som "kosttilskudd" for ferskvannsfisk har jeg ingen tro på det.


Hvis man har et "perfekt" akvarium der alt fungerer prikkfritt. Der alle i karet er fra samme habitat og/eller har optimale forhold. Hvis man da i tilleg aldri har uflaks og får sykdommer og parasitter med fisk man kjøper og aldri gjør noen tabber som akvarieier, da er det vel unødvendig med salting.

Men det er ikke alle som har slike kar, ikke jeg ihvertfall. Å få smitte fra butikker har skjedd flere ganger.

Har fisker fra alle verdensdeler, alle med litt forskjellig krav til vannkvalitet
Ikke alle kan derfor ha like gode forhold, selv om de fleste har trivselsforhold vil de svekkes noe.

Å tilsette små mengder ektozonsalt 5-10 mg/l hjelper iallefall mine fisk i riktig retning til bedre trivsel og immunforsvar. Selv om mengden ektozon jeg bruker er forsvinnende liten og muligens nesten ubetydelig ,mener jeg at det gjør fiskene mine mer energiske og sunne.

Det funker iallefall i mitt kar, og mange andre har opplevd forbedring på fiskenes almenntilstand ved så små doseringer.

Men dette blir vi aldri enige om, du mener det holder med en krukke og grus for å få tilstrekkelige mengder mineral/salter osv. som fisken din har bruk for.
Det blir ikke nok for mine fisker i lengden.

Doseringen kan ihvertfall ikke skade eller svekke fisk på noen måte, og slik jeg ser det kan det kun slå positivt ut.

Ved sykdom som har fått "fotfeste" er ektozon ikke enormt effektivt, da konsentrasjonen av "medisin" er lave. Må bruke mye salt for å effektiv dosering, noe som resulterer i latterlig høy salinitet og døde filterbakterier. Hjelper riktignok fiskens immunforsvar, men det er ofte uansett ikke nok.

Ville kun medisinert med ektozon for å bremse sykdomsforløpet uten å overstige salinitetstoleransen for filterbakteriene. Men kun hvis egnet medisin ikke var å oppdrive.

Ektozon er vel best anvendt helt i starten av sykdomsforløpet, eller forebyggende.
Så ca en teskje burde være passe i min 170liter? Vil annta rundt 140 liter vann.


-Tim
Dette begynner å minne om trådkapring. Får håpe VidarB ikke lar seg skremme av det faktum at det er uenigheter hvorvidt det skal brukes salt eller ikke i akvarier.

:o)
En teskje skulle holde.

Vidar! Mente ikke å kapre tråden din
cara79
Dette begynner å minne om trådkapring. Får håpe VidarB ikke lar seg skremme av det faktum at det er uenigheter hvorvidt det skal brukes salt eller ikke i akvarier. :o)


Skulle til å skrive det selv. Takker for alle gode tips som kommer, men punktet mitt om salt var ikke tenkt som at resten av tråden skulle bli en diskusjon som går langt over mitt nybegynner-hode :p

Men ikke misforstå, jeg er takknemlig for at det kommer så pass mange svar på relativt kort tid og håper jeg kan fortsette å poste spørsmål i denne tråden (slik at jeg unngår å starte nye tråder for hvert lille spørsmål).

Kara79: I utgangspunktet skal jeg hvertfall ha algespiser(e), usikker på hvor mange jeg bør ha i et kar 54liters med 3 planter?
Jeg skal også ha guppyer, svigers har fått mange små som har overlevd fødselen. Ut over det har jeg ikke tenkt noe videre, ønsker å ikke hive for mye fisker i karet for tidlig.
Algespisere og guppy er en fin start, og i en 54 liter ville ikke jeg hatt så mye mer. Guppyene har en tendens til å bli ganske mange etterhvert.

Ancistrus sp. er en veldig vanlig algespiser. Du kan ha 2 - 3 små i karet ditt, eller 1- 2 voksne. Mange får oppdrett på disse, så du kan kjøpe 2-3 ungfisk privat. De bør være minst 3 cm når de skal flyttes, de små er mer ømtålige.

Personlig er jeg en stor fan av otto, flittige små algespisere, men de kan være litt skjøre og bør kun skaffes til en godt innkjørt akvarium.

Eplesnegler er også flotte og nyttige å ha i akvariet.

Ta gjerne en titt på fisker om du er innom en dyrebutikk, og ser du noen som du liker, merk det navnet og slå opp fisken i fiskebasen her på akvaforum. Da slipper du å komme hjem med fisk som ikke passer i karet ditt. Mange dyrebutikkansatte sier gjerne at "det går nok bra" om du spør om den og den fisken kan bo sammen i en 54 liter.
VidarB
Kara79: I utgangspunktet skal jeg hvertfall ha algespiser(e), usikker på hvor mange jeg bør ha i et kar 54liters med 3 planter?


Beklager. Blir revet med når det er noe interessant som diskuteres.

Vil si at 2 algespisere er plenty i 54liter. Litt avhengig av type. 1 ancistrus går også.

Otto er en mulighet. Siamesisk algespiser er meget effektive, men blir for store.

-Tim
Plussmedlem
Ja, beklager det der, Vidar. Lover å forsøke og holde meg til tema neste gang du skulle ha et spørsmål jeg føler meg kapabel til å svare på... Unnskyld.
Må bare si for meg som også er ny i dette så var det en flott diskusjon. Hadde heller ikke peiling på hvorfor salt skulle i vannet og ser begge synspunktene. Masse flotte svar på andre spørsmål også.

Gleder meg bare mer og mer til akvariet mitt blir klarkjørt nok for flere fisk.
Vurderer sterkt å kjøpe meg et til med det samme. hehe

Lykke til du også Vidar.
En liten oppdatering her.

Da har vi fått planter og fisk i akvariet. Tok muligens fisk i litt for tidlig, men svigers hadde guppyunger som de måtte bli kvitt.

Har hatt fisk i akvariet siden fredag og målte nitrit seinest igår. Nivået ligger mellom
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap