Henter akvaire på søndag (side 2)

jrg fikk kjøpt et middel som skulle øke GH som jeg har hatt i akvariumet.
Når jeg skulle ha fiskene over i akvariumet så visst jeg at jeg egentlig skulle ha tilvendt dem vannet, men fordi mangen av fiskene allerede lå på bunnen og det så ut som de allerede var døde så gikk denne prossessen temmelig fort for seg. Jeg får prøve å bytte vann så fort som mulig så får jeg håpe at det hjelper på. Triste greier dette her å se på at alle fiskene ligger å peser etter luft det middelet jeg fikk for og øke GH tror dere at det hjelper?

Finnes det forresten noen formel for hvor mye natron jeg skal ha opi pr liter?
Kenneth Laursen
jrg fikk kjøpt et middel som skulle øke GH som jeg har hatt i akvariumet. Når jeg skulle ha fiskene over i akvariumet så visst jeg at jeg egentlig skulle ha tilvendt dem vannet, men fordi mangen av fiskene allerede lå på bunnen og det så ut som de allerede var døde så gikk denne prossessen temmelig fort for seg. Jeg får prøve å bytte vann så fort som mulig så får jeg håpe at det hjelper på. Triste greier dette her å se på at alle fiskene ligger å peser etter luft :( det middelet jeg fikk for og øke GH tror dere at det hjelper? Finnes det forresten noen formel for hvor mye natron jeg skal ha opi pr liter?


Forresten er akvariumet 470 liter
hei igjen, etter jeg drev med livredning i hele går så etter jeg hadde fått skiftet vann så så det ut til at fiskene trivdes, de ble hvertfall mye kvikkere å gispet ikke etter luft hele tiden som før. Nå i dag når jeg våknet så var det plutselig 5 til døde fisker. Jeg klarer ikke å forstå hva det er jeg gjør galt. Hadde også oppi natron for å øke KH og GH etter at som dere sa at vannverdiene mest sannsynlig var gale. Fikk 0 utslag på nitritt testen og PH testen var på 7,4.
hei igjen

er ikke noe guru på vannverdier men det er helt klart at dine fisker har vært utsatt enormt stress i denne fasen av ditt nye akvarie liv.....

Så litt om vannverdier, driver med Tanganyika og tropheus som regnes som noe av de vanskeligste fiskene fra afrika....

Litt om vann verdier:

PH bør ligge over 8 så her er du litt lav....

KH som er den verdien som lager utgangspunktet for stabil PH bør ligge på 10

GH bør ligge ett sted mellom 10 - 20

Endel andre momenter du må tenke på:

Ved store vannbytter må vannet forvarmes og buffres, da får du en myk og stabil overgang for fiskene, ved buffring med en luftestein får du ut all kranlufta i vannet. Selv buffrer jeg 200 liter vann som jeg renser (RO) , varmer opp og tilsetter de nødvendige stoffene ( Tanganyika salt og natriumbicarbonat) jeg kontrollerer så vannverdiene før vannet pumpes tilbake i akvariet, har til nå ikke mistet en fisk har masse lek og mye yngel så mine fisker trives. På GH bruker jeg en spesiell stein som heter utha ice... den ligger i akvariet buffrer gh hele tiden.....

Jeg brukte nesten 3 mnd på å lese meg opp på dette og mine fisker før jeg anskaffet en gruppe på 33 tropheuser....

Vil rett og slett starte litt på nytt hadde jeg vært deg..... bestrebe deg på perfekte vannverdier og lese mye her på nettet i framtiden før du anskaffer ny fisk...... Har lest mye på utenlanske fora om dette og de fleste konkluderer med vannverdier som årsak til stor død i akvariet.

Er lite trøst er at du ikke er den eneste med stor fiskedød, mange erfarene akvarister opplever det...

PS Hør på Mona O hun er en av de beste på aquastikk her på forumet...

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap