Det ble en ganske rolig akvariesommer. Vært mye borte og måtte avvikle 43 litern. Den sto på feil plass under restaurering av hus, og rommet ble for avsides. Ingen aktivitet, og dermed ble det litt for stemoderlig behandlet. Rekene og cory kom ned i 75l.
Har ikke kommet lengre enn å få sand i 75 litern. Her svømmer platy, corydoras aeneus og kirsebærreker. Plages litt med pumpa. Tror den er for liten til akvariet. Den går tett og jeg må skvise svampene minst en gang pr mnd. Syns ikke det er normalt!
250 litern har fortsatt for lite botn fisk. Det er også pga jeg egentlig har lyst på cory her også, og så har jeg elvegrus og ikke sand. Venter på inspirasjon og arbeidslyst. Må starte en morgen eller kanskje kvelden før med å tømme ut beboerne. Kanskje 43 litern må inn og huse noen fisk i prosessen. Det var ingen dum ide. Da må jeg sette inn et lite innvendig filter til innkjøring slik at det ikke er helt nystarta når jeg kobler fra.
Det var jo lurt tenkt.
Opplevde noe rart for 4 dager siden. Har observert at det var litt frafall i 75litern. Byttet vann flere gang i uka (delbytter), men syns de slet likevel. Studerte en av plantene (sverdplante) og den så ikke helt grei ut. Tok den opp og den var råtna av ved bladfestet. Satt og studerte akvariet etter at jeg hadde fisket opp planten - da så jeg noe mistenkelig på den største planten i tillegg. Jo da: den var også råtna opp ved bladfestet. Ganske nakent i akvariet til jeg fikk kjøpt inn en storplante som jeg delte opp i tre og en liten i tillegg. No ser den ganske ok ut igjen.
Hvordan kan det skje at begge plantene kreperte samtidig? Hvor ofte skjer det? Tenker: lurer på om de begge er planter som er kjøpt for ganske lenge siden.