Nybegynner med uflaks. (side 2)

Har selv en slik 41L A-Teens stående. Skal ha planter og noen få fisk i den. Kjøpte denne først, før jeg fant ut at dette ikke ble stort nok til å innrede slik jeg ønsket. Pakken i seg selv er helt kurrant og tilbehøret som følger med er av grei kvalitet. Synes eneste at Fluval 1+ pumpa har litt lite filtermaterial. Skal modifiseres etter hvert.

Av fisk ville jeg valgt noen Ottoer, kanskje noen små corydoras og en liten stimfisk. Serpatetra f.eks. 10-12 stk. Bare en av mange muligheter


Bactozym og lignende kan du spare deg. 170 literen min med Eheim 2075 brukte 6 uker før den var stabil selv med 3 doser "kickstart" middel. Har i ettertid gjort litt studie bå nitrosperia og nitrobacter, og selv om man tilfører noen millioner bacterier med slikt middel, så er dobblingstiden for hver av dem mellom 12 og 36 timer. DVS at ting vil uansett ta tid. Du trenger ikke noen millioner, men maaange milliarder.



-Tim
Tim
Har selv en slik 41L A-Teens stående. Skal ha planter og noen få fisk i den. Kjøpte denne først, før jeg fant ut at dette ikke ble stort nok til å innrede slik jeg ønsket. Pakken i seg selv er helt kurrant og tilbehøret som følger med er av grei kvalitet. Synes eneste at Fluval 1+ pumpa har litt lite filtermaterial. Skal modifiseres etter hvert. Av fisk ville jeg valgt noen Ottoer, kanskje noen små corydoras og en liten stimfisk. Serpatetra f.eks. 10-12 stk. Bare en av mange muligheter Bactozym og lignende kan du spare deg. 170 literen min med Eheim 2075 brukte 6 uker før den var stabil selv med 3 doser "kickstart" middel. Har i ettertid gjort litt studie bå nitrosperia og nitrobacter, og selv om man tilfører noen millioner bacterier med slikt middel, så er dobblingstiden for hver av dem mellom 12 og 36 timer. DVS at ting vil uansett ta tid. Du trenger ikke noen millioner, men maaange milliarder. -Tim
Jeg har sett litt på linken din for å finne riktig fisk, men alle har forksjellig PH, GH, temperatur, kjøtteter, begge deler, planteeter, osv. Så da ser det ut som det ender med én fiskeart?

Hvilke fisker ville du anbefalt for denne pakken? Er fiskene litt "runde i kantene" og kan ha det fint selv om ikke PH en er på nøyaktig 6,84470100034188301?

Tenkte på dette med dobblingstid på bakterier. Er den på snitt 24 timer, vil det fort balle på seg noen milliarder etter noen få dager med 1 million som utgangspunkt. Fra 1 million til 12,8 milliarder, tar det bare en uke... etter to uker ligger det hele 16,4 billioner bakterier og koser seg der.

Vidar
Du må ha regnet feil på bakteriene. 2-4-8-16-32-64-128-256-512-1024

Altså 10 dager for å nå en milliard. Nye 10 dager for en billion. Det er også to typer bakterier det er snakk om. De som spiser nitritt vil ligge noe etter de som spiser amonium.

Otto, serpatetra og Corydoras Panda F.eks skulle gå fint sammen. Legg PH på rundt 7 og GH på rundt 5 så skulle det gå bra. Alle tre har greit overlappende PG,GH og temperatur. Ingen vil måtte ligge helt i ytterkant av hva de liker.


-Tim

Tim
Du må ha regnet feil på bakteriene. 2-4-8-16-32-64-128-256-512-1024 Altså 10 dager for å nå en milliard. Nye 10 dager for en billion. Det er også to typer bakterier det er snakk om. De som spiser nitritt vil ligge noe etter de som spiser amonium. Otto, serpatetra og Corydoras Panda F.eks skulle gå fint sammen. Legg PH på rundt 7 og GH på rundt 5 så skulle det gå bra. Alle tre har greit overlappende PG,GH og temperatur. Ingen vil måtte ligge helt i ytterkant av hva de liker. -Tim
Jeg ser at et par av disse må ha større kar enn 40 liter. Mener det var 60 liter og en på langt over 100 liter.... Da går vel ikke disse sammen?
Jeg ser jo også at det er svært begrenset hva slags fisk det er mulig å ha i et så lite akvarie som jeg har nå.

Jeg skal utvide med enda et akvarie når vi bygger nytt hus neste sommer. Da blir det nok ikke mindre enn 150 liter i alle fall. Gjerne 200 liter eller større. Et 500 liters er jo ikke så ruvende det heller. 2 meter lang og 0.5 dyp, og 0.5 høy. Absolutt levelig.

Vidar
Kjenner meg godt igjen.

Kjøpte en brukt 28 liter i desember 2008 og skjønte fort at den var for liten.

Nå har jeg tre kar på 100-120 liter, to på 60 liter og to små - 28 literen og en 25 liter til yngel. Det tar fort av. Og i starten blir man helt ør i hodet av vannverdier og utfordringer. Men dette er en utrolig interessant hobby.

Noen tips:

FISK:
Kjøper du levendefødere, d.v.s. guppy, platy, molly eller sverddragere (de siste krever minst 120 liter) blir det fort yngel. Hunnene føder gjerne tre ganger på en befruktning, så det blir mange små fiskebabier etterhvert. Noen blir spist, andre vokser opp.

BELASTNING:
I 41-literen bør du bytte vann to ganger i uka for å unngå mye alger og mye møkk, selv etter at filteret er innkjørt.

Hvis det var et Fluval 1 Plus-filter som fulgte med karet, skal det holde til kar opp til 45 liter står det i bruksanvisningen "basert på et gjennomsnittelig akvarium som inneholder 2,5 cm fisk per 4 liter vann".

I.o.m. at det går bort endel til grus og planter betyr det at du kan ha maks 20 cm fisk av en sort som kan være i et kar på 40 liter.

Min erfaring er at det er bedre med for liten belastning, enn for stor hvis fiskene skal holde seg friske. Det blir fort bakteriesykdommer og annen dritt å slite med, og det er ikke noe gøy.

INNKJØRING AV KARET:
Har aldri prøvd Bactosym, men de fleste her på forumet har samme erfaringer som Tim.

Fiskene skiller ut ammoniakk/ammonium. Jo høyere Ph er over 7, desto større andel blir ammoniakk (Ph under 7 gir ammonium, som ikke er så farlig). Hvis du har UNI-vann som oss, er det litt basisk med en Ph på 7,5-8 i springen. Med Ph 8 og oppover skal det svært lite ammoniakk til før fiskene skades eller dør.

Det er to bakteriekollonier som dannes i filteret. De første spiser ammoniakk og lager nitritt, som også er farlig. De andre spiser nitritt og lager nitrat, som ikke er farlig før det blir større mengder. (Plantene spiser noe nitrat, men ellers er vannbytte den vanligste måten å bli kvitt nitrat på.)

I et godt innkjørt akvarium vil ammoniakk og nitritt-verdiene være 0, fordi bakteriene i filteret tar hånd om disse farlige stoffene.

Men så lenge det er ammoniakk i karet vil bakteriene som spiser nitritt ikke formere seg. Bakteriene som spiser ammoniakk må med andre ord bli mange nok til å fjerne ammoniakken, før bakteriene som spiser nitritt vokser.

Derfor tar det tid.

Nå har du jo allerede avfallstoffer i karet slik at bakteriene har begynt å bygge seg opp. Ammoniakk-toppen kommer normalt etter 10-12 dager, nitritt-toppen etter 25-30 dager.

Det lønner seg å vente til filteret produserer nitrat (ikke nitritt) og ammoniakk og nitritt er 0. Hvis du ikke har nitrattest (NO3) så kjøp dråper, ikke strips. De er ikke pålitelige.

Men selv da, må du være forsiktig og ikke sette inn mange fisker på en gang. Hvis ammoniakkproduskjonen øker brått, rekker ikke bakteriene, som er tilbasset avfallsmengden i karet, å fordoble seg raskt nok til å takle en brå økning. Derfor anbefales det å starte med to fisk og øke gradvis.

Tro meg, tålmodighet er nøkkelen til suksess når det gjelder akvarium. Snakker av egen erfaring.

SAND ELLER GRUS?
Lurer litt på hva du skal med all grusen. Skal du ha det i et større kar? I så fall kan det være lurt å tenke på at endel fisker krever sand på bunnen, f.eks corydoras. Noen siler sanden gjennom gjellene. Plantene trives også gjerne bedre i sand.

Lykke til! Håper dere finner noen fisker dere liker. Dere kan jo bruke ventetiden til å lese litt om de forskjellige og reise rundt i butikkene og finne noen skikkelig fine eksemplar.

Et tips til:
Kort frakt er ofte en fordel, både fordi det stresser fiskene mindre og fordi butikkene i nærområdet ofte har samme vann som dere har hjemme.

Vær kresne, spesielt hvis dere ender med guppy. Mye dårlig (syk) guppy rundt omkring. Skygg unna hvis de er tynne eller har opprevne halefinner. Hvis butikken har fisk i karantene og medisinerer, er ikke det nødvendigvis negativt. Det betyr at de behandler fisken før de selger den til kundene.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap