Rense akvarium og filter med klor (side 2)

Jeg sprøytet ren klor på bakgrunnen og overalt der jeg kom til. Hadde ren klor på en kjøkkensvamp som jeg skrubbet glass og bunn og alt mulig annet med.

All dekor og grus ble kokt i klorvann. Så fylte jeg karet med ganske varmt vann og lot pumpen gå i noen timer. Deretter tømte og skylte jeg svært nøye, hadde Aquasafe i siste skyllevann, og lot karet stå tørt og lufte seg i noen dager.

Jeg brukte også Aquasafe ved oppstart og lot det gå en stund med planter og noen solide vannbytter før jeg hadde fisk oppi. De første fiskene var noen få små rimelige som ikke hadde vært så kritisk å miste, men det gikk bra. Alle overlevde storrengjøringen. Lykke til
"Embla Ofelia"
Koster vel ca 2-300 kr for en liter.


2-300 kr. pr. liter??

Og hvor mye koster en flaske klor?

...I rest my case...
Inaktiv bruker
HvemErJeg?
[quote="Embla Ofelia"]Koster vel ca 2-300 kr for en liter.


2-300 kr. pr. liter??

Og hvor mye koster en flaske klor?

...I rest my case...

Hvor mye koster fiskene som dør som følge av at du brukte klor?

Du trenger selvsagt ikke bruke en hel liter kolloidalt sølv da det skal svært lite til...
Inaktiv bruker
[QUOTE=E.D. De første fiskene var noen få små rimelige som ikke hadde vært så kritisk å miste, men det gikk bra. Alle overlevde storrengjøringen. Lykke til

Ja for all del, var fiskene rimelige så gjør det vel ikke noe om de led en pinefull død som følge av klorbruk ... ! Hvordan går det an å være så kynisk og følelseskald at man ikke bryr seg om andre levende vesners lidelse og død?
"Embla Ofelia"
Hvor mye koster fiskene som dør som følge av at du brukte klor? ;-)


Absolutt ingenting! ...Da ingen av mine fisker har omkommet som følge av bruk av klor ved rengjøring av akvarium. Jeg har kun brukt klor i et akvarium én gang (selvsagt uten fisk i, hehe), men har brukt det på akvariegjenstander utallige ganger uten problemer.

Brukte sitronsyre tidligere, men har gått helt over til å bruke klor... Mye enklere, og iallefall effektivt.

edit: Du sier forresten i et tildligere innlegg at kolloidalt sølv er 'ganske ufarlig for fisk'. (min utheving) Hva vil det egentlig si? Har du erfaring med bruk av det i akvarium og opplevd at det som regel går bra, men ikke alltid?
Inaktiv bruker
Kutt ut ordet "ganske"

Kolloidalt sølv er 100% ufarlig og vil ikke skade hverken fisk eller menneske. Jeg har brukt det ja, til akvarieustyr og litt av hvert, og jeg bruker det til mangt i husholdningen hjemme og både innvortes og utvortes.

Kolloidalt sølv dreper ikke de gode bakteriene sies det. Om det stemmer vet jeg selvsagt ikke 100% sikkert. ( nå må vi også huske på at der er forskjell på "sølv" og "kolloidalt sølv")

Men, foretrekker man å bruke ren gift som feks klorin, som er skadelig for mennesker å innånde og som dreper naturen, så må man selvfølgelig få lov til det
Vel, hvis du vil si at argyria ikke er en skade, så er det muligens uskadelig, men det finnes ingen stoffer i verden som er intelligente nok til å skille mellom "gode" og "dårlige" bakterier!!

Kolloidalt sølv er sølv! Det er bare fiiinkornet sølv blandet ut i vann. (Litt enkelt sagt).

Det finnes heller ingen studier som beviser at kolloidalt sølv har noen effekt in vivo. Noen in vitro studier viser at kolloidalt sølv kan ha en antibakteriell virkning, selv om enkelte av løsningene solgt over internett (i følge en studie fra 2004) ikke engang har effekt i in vitro forsøk.

Men... Dette blir veeldig off topic.. (selv om det er et interessant tema)

Klor er iallefall bevist at ikke er "snake oil", så jeg holder meg til det, så får andre velge hva de vil.

(Jeg må i all vennskapelighet legge til at om jeg skulle bli tvunget til å drikke det stoffet jeg velger som desinfiseringsmiddel til akvariet, så ville nok jeg også ha valgt kolloidalt sølv fremfor klor... hehe...)
Inaktiv bruker
Man får ikke argyria av kollidalt sølv altså, han som fikk det, som var mye omtalt i media, hadde jo laget sitt eget sølv hjemme og tatt i store doser. . Det var vanlig sølv han tok, ikke kolloidalt.

Om det funker eller ej, får man vel bare prøve ut selv for å se bevis for. Det dreper ihvertfall muggsopp effektivt når jeg har sprayet muggsopp med det.

Klor holder jeg meg langt unna. Bare en liten svømmetur i svømmehallen gjør meg kjemepsyk i en uke etterpå, fordi kloret trenger inn gjennom huden. Jeg er litt overfølsom for giftstoffer:P Omtrent som fiskene. ..

Men, det må da finnes bedre og sunnere ting å desinfisere med enn klor?!
'Han som fikk det'? Som i entall? Nå har det jo vært mer enn ett tilfelle av argyria, da...

Siden du bruker kolloidalt sølv innvortes, og mener det ikke kan føre til argyria, bør du kanskje lese denne artikkelen.
Og mens du er i gang kan du jo titte på denne også.
Her er enda mer, og det finnes maaange flere steder jeg kan linke til (men dette bør kanskje holde?).

...men, jeg skal ikke påstå at det ikke kan brukes til desinfisering av akvarier og utstyr. Jeg mener bare personlig at å bruke 2-300 kr på en liter vann som kanskje/kanskje ikke inneholder kolloidalt sølv muligens ikke er det beste alternativet...

Når det er sagt er det også godt mulig at klor heller ikke er det beste alternativet.
Jeg bruker stort sett klor til desinfisering, men har også brukt hydrogenperoxid. Store forskjellen er vel prisen og lukten.

Desinfiserte nylig et kar med perkarbonat. Både for å unngå lukt og for å teste litt.

Klor finnes i naturen og er harmløst så snart det har blitt tynnet ut tilstrekkelig. Tror sølv vil kunne bli værenede over langt lengre tid og ødelegge bakteriefloraen. Aner ikke hvordan det er med kolloialt sølv, men det advares litt mot nano-partikkler av sølv.

Man skal absolutt være forsiktig når man bruker klor, og selv om tingene virker helt tørre, kan de fremdeles inneholde klor i store nok mengder til å skape problemer. Da finner man frem Aquasafe-flasken man ellers ikke bruker fordi den er unødvendig, og tilsetter en passende dose. Selv har jeg noen krystaller med et stoff jeg ikke husker navnet på, som nøytraliserer kloren.
Inaktiv bruker
Svar til "HvemErJeg"... .
Hvorvidt de artiklene du linker til er fake eller ej, kan ikke jeg svare på. Man kan ikke uten videre stole på informasjon man leter opp på nett. Det sto ingenting der som beviste at dette var sanne tilfeller eller at personene omtalt og på bildet hadde inntatt kolloidalt sølv. Det er veldig mye feilinformasjon som spres på nett, av ulike grunner. Og, det går jo begge veier. Både de som er FOR og de som er IMOT feks kolloidalt sølv og andre ting - vil spre feilinformasjon som virker troverdig, men som ikke har noen sannhetsevidens.

Men, uansett om det er relevant i denne sammenhengen, så må jeg få lov til å si at det er ihvertfall 100% sikkert at klor ikke er ufarlig, selv uttynnet og skyllt utallige ganger. Du får ikke bort klorbelegget.

Klor er på ingen måte sunt for hverken dyr, fisk, menneske eller naturen. Jeg synes derfor at klor og andre skadelige stoffer bør forbys rett og slett.

I henhold til den ene artikkelen og sølv utskrevet av lege og som så førte til at en person ble syk; Hvis du tror at alt av kjemisk medisin som skrives ut av leger/selges på apotek i Norge er ufarlig så må jeg si at du er virkelig naiv. Hvor mange mennesker som dør av medisinforgiftning og bivirkninger i Norge vet jeg ikke, men det er nok store mørketall.

I tillegg har vi alle de som utvikler allergier, matintoleranse, overfølsomhet, kronisk utmattelsessyndrom, astma og kols feks som følge av stoffer de puster inn. Luften vi puster inn er ikke ren. Folk flest er opptatt av hva de spiser, men glemmer å tenke over alt vi får inn i oss via luften. Det kan være nok til at du oppbevarer maling, løsemidler, sterke vaskemidler osv i huset da stoffer fra disse spres svært effektivt via luften.

Og, når så immunforsvaret vårt er blitt svekket kan vi utvikle feks muggsoppallergier og andre allergier som lammer oss fullstendig, siden mugg er tilstede både i luften og matvarer og i alt mulig rundt oss hver dag.

Selv om du ikke blir syk av klorin osv. i dag, vet du ikke hva det fører til på lang sikt for deg og din families helse. Så, unngå for all del å bruke klorin!




Jeg synes det er et stivt stykke å avvise den informasjonen som er tilgjengelig om hvor farlig kolloidalt sølv er, og hvordan det har ødelagt livet for de personene som har fortalt om bruken av det. Særlig i lys av at du selv tidligere i tråden nærmest har anbefalt det også til innvortes bruk.

Jeg tror ikke at noen vil finne på å drikke klor, det er da også giftmerket, men det kan få tragiske følger for dem som følger din anbefaling.
Når du er så opptatt av hva som kan være skadelig for deg, bør du avstå fra å komme med slik i mine øyne, farlig informasjon om skumle kjemikalier. Når skadevirkninger er påvist, og ingen positive er registrert, burde jo saken være opplagt.
"Embla Ofelia"
Hvis du tror at alt av kjemisk medisin som skrives ut av leger/selges på apotek i Norge er ufarlig så må jeg si at du er virkelig naiv.


Har jeg nevnt med ett eneste ord at jeg tror noe som helst om kjemisk medisin som skrives ut av leger og kjøpes på apotek her i Norge? Det du driver med er stråmannargumenasjon!

"530"
Når du er så opptatt av hva som kan være skadelig for deg, bør du avstå fra å komme med slik i mine øyne, farlig informasjon om skumle kjemikalier. Når skadevirkninger er påvist, og [B]ingen positive er registrert[/B], burde jo saken være opplagt.


Nettopp! Takk 530...
Embla Ofelia
Men, uansett om det er relevant i denne sammenhengen, så må jeg få lov til å si at det er ihvertfall 100% sikkert at klor ikke er ufarlig, selv uttynnet og skyllt utallige ganger. Du får ikke bort klorbelegget. Klor er på ingen måte sunt for hverken dyr, fisk, menneske eller naturen. Jeg synes derfor at klor og andre skadelige stoffer bør forbys rett og slett.


Klor finnes over allt på jorden, og du inntar det selv i form av natrium-klor-id(salt).
Klor er flyktig, så det er begrenset hvor lenge det vil finnes i skadelige konsentrasjoner om det ikke oppbevares lufttett.

Dersom vi hadde klart å fjerne all klor, ville vi også ha dødd, ettersom klor er livsviktig for oss.

Det er veldig mange stoffer som er skadelige i høye konsentrasjoner eller som rent stoff, men helt ufarlige i små konsentrasjoner eller bundet til andre stoffer. Klor er ett av disse stoffene.
Peis på med klor =D Vasker slanger, steiner, til og med planter i klorbad for å fjerne alger å andre uønskelige "ting".
MEN det jeg bruker etter å ha brukt klor er Natriumtiosulfat.
Dette nøytraliserer ALT av klor for godt og det eneste du sitter igjen med i vannet er litt mer saltet vann, ca 0.5 promille salt i gjennomsnitt.

Men vær nå rutinert når du bruker klor å Natriumtiosulfat, det er ikke noe leketøy!
Det gjør bare jobben lettere uten skade på hverken fisk eller planter =)

vil bare påpeke at jeg har ganske svak klorløsning når jeg vasker planter, å jeg gnikker algene av planten når jeg gjør det under klorvann.
Ca 20-30 sekunder å rett i ei bøtte med natriumtiosulfat løsning!
Der var jo navnet på krystallene jeg bruker.

Eneste problemet som gjenstår er gassene under selve behandlingen. Men det er jo snakk om ganske kort tid.
hehe kinky ord å huske, sleit med å huske det selv, helt til jeg bare satt i stua en kveld å skulle pugge ordet. Jeg ropte det høyt ut så naboen hørte det, å lurte på hva som skjedde.
Har ikke glemt navnet siden da =P
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap