Corydoras sterbai (side 2)

Donald
Hva er grunnen til at kuhliiål aldri (som eg har fått med meg i hvert fall) blir nevnt som medfisk i et discuskar (ja, eg vet den er fra Asia)?

Kanskje de voksne diskusene slurper i seg kuhli-ålen som spaghetti ?
mona o
[QUOTE=Donald] Hva er grunnen til at kuhliiål aldri (som eg har fått med meg i hvert fall) blir nevnt som medfisk i et discuskar (ja, eg vet den er fra Asia)?

Kanskje de voksne diskusene slurper i seg kuhli-ålen som spaghetti ?

Det at de er fra Asia er vel grunn god nok. Ser heller ikke for meg at det estetiske blir ivaretatt med disse. For meg ville de vært utenkelig da jeg aldri har hatt sansen for de.

En fullvoksen discus tar meitemark som kan kjøpes i sportsbutikker. Disse er rundt tre-fire cm så en skal ikke se bort fra at discusen tar de som godt egnet for.
Eg trodde discus bare angrep slike småfisk som kardinaltetra, men kanskje mulig at de også kan ta kuhliier.

Uansett må man iverksette tiltak når man holder kuhliier i kar med utvendig filter.
Sikkert ikke umulig at Discus i et heldig øyeblikk kan slurpe i seg en Kuhlii nå og da. Men rent generellt vil jeg tro at Kuhlien suser forbi discusen og sier "æddabædda din tregost"
Diskuser er ikke altid like treige. Vertfall ikke mine. De overasker stadig med tempoet sitt, særig hvis det er noen uenigheter oppi der
Absolutt All fisk kan få opp farten om de må. Men jeg innbiller meg at Kuhlii vil slå Discus ganske så godt på tempo. Og spesiellt om den svømmer for sitt eget liv....

Men nå er vi way OT. Det var bare spøkefullt ment

Tråden omhandler om enn litt vidt begrep om andre fisker i et discuskar så litt of topic tror jeg tråden tåler.

Når det gjelder tempo på discus så har jeg opplevd discus i "overlydsfart". Det går så fort at øyet opplever fisken som en sort strek gjennom karret. Man skal velge sine fisk med omhu og regelen er at det som passer i munnen på discusen er potensielt for.
Geir Kristiansen
regelen er at det som passer i munnen på discusen er potensielt for.

Akkurat som all annen fisk Geir. Uansett artssammensetning

Men seriøst; tror du Kuhlii, rent generellt, vil være en stor risiko i et Discus kar?
Ja tråden tåler det meste som handler om Diskus å fisker rundt diskus.. hehe Jeg har fått svar på hvor mange sterbaier jeg nå, så nå er den over å alt annert + litt til som har med vann å gjøre

Jeg skal inrømme å ikke ha peiling på disse ålene men jeg har 1 å da spesielt 1 diskus som virkelig kan ta av oppi her hos meg vertfall, den tar så stor fart av og til at han avslutter ikke før han har vert over vannet og ligger nermest å surfer på vei over vannflaten.. Særlig hvis han skvetter til litt, (han er litt skvetten). Det er dumt han er så skvetten, men han er så utrolig fin. (jeg syntes det vertfall)
tender
[QUOTE=Geir Kristiansen]regelen er at det som passer i munnen på discusen er potensielt for.

Akkurat som all annen fisk Geir. Uansett artssammensetning

Men seriøst; tror du Kuhlii, rent generellt, vil være en stor risiko i et Discus kar?

De fleste fisk er helt trygg i et discuskar helt til du stanser foringen i noen dager. Hadde en bestand med kardinaltetra som jeg karantenesatt/foret opp før de ble satt inn i discuskarret. Dette gikk bra lenge helt til jeg dro på ferie samt at han som skulle passe karret fikk en situasjon som gjorde at han var borte i en uke. Dette var på toppen av det hele i et tungt beplantet kar så jeg skjønte ikke hvordan de klarte det. Helt til jeg en dag så hvordan de gjorde det.

Discusen snikjakter ved å stå bak et stort blad og vente på at fisken skal komme nært nok. Når dette skjer så legger den seg på siden og kommer som skutt ut av en kanon på undersiden av bladet. For å si det sånn så har jeg ikke hatt kardinaltetra siden.

Min erfaring er at gjennomsnittet av discus lar det meste være i fred, men man har bestandig en som har VF-genet inntakt. Hos meg vil det si alle så jeg kjører uten tilleggsfisk.

Små Kuhlii har en form som passer perfekt i alle cickliders munn så de bør nok fores ganske så kraftig opp før de settes inn. Forøvrig så passer ikke fisk fra Asia inn i en discusbiotop.
Takk for svar Geir
Men tror du ikke Kuhliien er noe bedre rustet til å unnslippe Discusen enn mange andre fisk? Tenker på hurtighet og ikke minst at de primært holder seg skjult i substrat og planter?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap