"ukurant" lekspar legger egg;=) (side 2)
Postet 24.07.09 kl 12:37
Postet 24.07.09 kl 13:44
Postet 24.07.09 kl 14:08
Den ser jeg ja..
Å i dag var det min tur til å oppdage leks atferd i karet mitt jubler høyt (Tror jeg da) De jager alle de andre vekk, holder seg på en plass, rister med finnene og kroppen, stryker seg inntill hverandre på forskjellige måter å "nibber" på en rot. Men mine skal og få øve seg litt før eg eventuelt flytter de på en liten hyttetur
Nå går de sammen med alle de andre så om jeg skulle få oppleve egg/ynge blir de nok ikke store oppi her.. men uansett Da har de fått øve seg litt da Dette er gøy altså Men tør jo ikke håpe for mye da...
Hvordan går det med dine? Fødte super foreldre eller?
Å i dag var det min tur til å oppdage leks atferd i karet mitt jubler høyt (Tror jeg da) De jager alle de andre vekk, holder seg på en plass, rister med finnene og kroppen, stryker seg inntill hverandre på forskjellige måter å "nibber" på en rot. Men mine skal og få øve seg litt før eg eventuelt flytter de på en liten hyttetur
Nå går de sammen med alle de andre så om jeg skulle få oppleve egg/ynge blir de nok ikke store oppi her.. men uansett Da har de fått øve seg litt da Dette er gøy altså Men tør jo ikke håpe for mye da...
Hvordan går det med dine? Fødte super foreldre eller?
Postet 25.07.09 kl 21:13
Så arti:=) Grattis!
Desverre ikke igjen noen egg her..Har kardinaler i karet!!! Panneklask! Så jeg satt der med kaffekoppen min da, og så de siste forsvinne...
MEN jeg mener jo at de skal få øve seg litt.. Blir spennende å se om det blir flere egg, og om han greier å befrukte dem (igjen?) LITT vanskelig å ikke bli overivrig kjenner jeg;=)
Lykke til med leken!
Desverre ikke igjen noen egg her..Har kardinaler i karet!!! Panneklask! Så jeg satt der med kaffekoppen min da, og så de siste forsvinne...
MEN jeg mener jo at de skal få øve seg litt.. Blir spennende å se om det blir flere egg, og om han greier å befrukte dem (igjen?) LITT vanskelig å ikke bli overivrig kjenner jeg;=)
Lykke til med leken!
Postet 25.07.09 kl 21:35
Jepp jeg sitter nesten bare forran akvariet å glor i dag jeg Tanken på og flytte de har slått meg noen ganger, men tror det er best at de får øve seg litt de her og ja.. (de må liksom få sjangs til å bli kjent flørte litt )
Dine var jo ganske like i fargene da? Jeg har så mye forskjellig oppi her, Så den ene er rød/urkis (helt nydelig med skikkelig flotte klare farger) og en blå av ett eller annet slag (ikke en blue diamon) Denne har mønster av og til og prikker ytterst på finnene å en maske på en måte.. Lurer på hvordan barna deres kommer til å bli.. hehe om det kommer noen da..
Dine var jo ganske like i fargene da? Jeg har så mye forskjellig oppi her, Så den ene er rød/urkis (helt nydelig med skikkelig flotte klare farger) og en blå av ett eller annet slag (ikke en blue diamon) Denne har mønster av og til og prikker ytterst på finnene å en maske på en måte.. Lurer på hvordan barna deres kommer til å bli.. hehe om det kommer noen da..
Postet 25.07.09 kl 21:45
Ny lek allerede?
Paret er allerede i gang med å riste og pusse kjegla på nytt!!!
Smiiiler:=D
Smiiiler:=D
Postet 26.07.09 kl 11:58
Postet 26.07.09 kl 13:18
Nye egg:=)
Greide ikke å dy meg...
Flyttet paret over i eget kar i dag tidlig, siden de begynnte å riste og pusse på nytt etter at eggene ble borte.
( 190 l BB, rot og litt plantetjafs i ei potte som lett kan fjernes)
Gikk i underkant av to timer før de begynnte å legge nye egg. Fikk med meg seansen i dag også, og hannen går pent og pyntlig over eggene etter sin frue:=) Så da var det bare å vente, håpe og tro det beste....:=)
Siden dette paret har sjefet rundt en god stund, hadde jeg forventet en stille stund i 400 l`n...der tok jeg feil. Ser ut til at alle prøver å få den nyopprettede sjefsstillingen... Texas, men de roer seg vel etterhvert. Holder vel en knapp på en stor RSG hanne, men ser at det noen "skarpe damer" som holder ham i øra foreløpig;=)
Flyttet paret over i eget kar i dag tidlig, siden de begynnte å riste og pusse på nytt etter at eggene ble borte.
( 190 l BB, rot og litt plantetjafs i ei potte som lett kan fjernes)
Gikk i underkant av to timer før de begynnte å legge nye egg. Fikk med meg seansen i dag også, og hannen går pent og pyntlig over eggene etter sin frue:=) Så da var det bare å vente, håpe og tro det beste....:=)
Siden dette paret har sjefet rundt en god stund, hadde jeg forventet en stille stund i 400 l`n...der tok jeg feil. Ser ut til at alle prøver å få den nyopprettede sjefsstillingen... Texas, men de roer seg vel etterhvert. Holder vel en knapp på en stor RSG hanne, men ser at det noen "skarpe damer" som holder ham i øra foreløpig;=)
Postet 28.07.09 kl 22:29
Gratis
så gy da
Postet 29.07.09 kl 16:29
Egg
jpi of en ukesiden henta vi en diskus hun og sår eiste vi på ferie ei en uke og nor vi kom hjem igen hade dem lagt egg!!
Postet 02.08.09 kl 13:37
Endret: 02.08.09 kl 13:37
Postet 04.08.09 kl 14:43
Postet 04.08.09 kl 15:01
Weee! I skrivende stund legger de nye egg! Ser ut til at de går mer samstemte oppover kjega denne gangen:0)
Forsøker å kun ha på en liten lampe utenfor karet , siden det kan virke som om de blir stresset når lyset kommer på, og starter å spise egg.... Jeg kan jo selvfølgelig ta feil, at de ikke er befruktet eller at det er noe annet som er galt.
Men... Jeg ER optimist..
Postet 05.08.09 kl 13:13
Postet 12.08.09 kl 19:51
Postet 13.08.09 kl 14:47
Har lest til øyet blir tørt og sårt, og funnet ut at det som jeg trodde var en "kjei" mix, faktisk ikke er så hallgæærnt:=)
Siden LSS + LSS ikke gir 100% LSS ( gir altså både 14 bars SS/LSS+ 9 bars LP) er det visst en god løsning å krysse LSS med Leopard(her RSG) for å få frem flest mulig spotter.
Avkommet skal da bli både LSS og leoparder med mye spotter, samt mulighet for noen SS. Stemmer dette vil det forhåpentligvis ikke ende opp med mange Rød turkis...
Å det er jammen akkurat denne mixen som har ordnet seg helt av seg selv:=) Hvis de nå skulle få det til ( og jeg...), blir det spennende å se hvordan fordelingen av "stresstriper" blir på kullet...
Hvis det er noen som har erfaring/kunnskap om dette,setter jeg stor pris på tilbakemelding!
Mor smiler!
Og fisken pusser og rister...
Siden LSS + LSS ikke gir 100% LSS ( gir altså både 14 bars SS/LSS+ 9 bars LP) er det visst en god løsning å krysse LSS med Leopard(her RSG) for å få frem flest mulig spotter.
Avkommet skal da bli både LSS og leoparder med mye spotter, samt mulighet for noen SS. Stemmer dette vil det forhåpentligvis ikke ende opp med mange Rød turkis...
Å det er jammen akkurat denne mixen som har ordnet seg helt av seg selv:=) Hvis de nå skulle få det til ( og jeg...), blir det spennende å se hvordan fordelingen av "stresstriper" blir på kullet...
Hvis det er noen som har erfaring/kunnskap om dette,setter jeg stor pris på tilbakemelding!
Mor smiler!
Og fisken pusser og rister...
Postet 17.08.09 kl 21:20
Endret: 17.08.09 kl 21:22
Postet 17.08.09 kl 21:35
DiscusGeirNæmmen jenta har funnet ut masse selv jo::) Imponert! Du har helt rett LSS x RSG eller Leopard er en perfekt mix. Dette for å bevare /øke spottene/prikkene. Krysser du bare LSS x LSS vil spottene avta. Kullet vil ikke bli ensartet. Her luker du ut/skiller mellom de ved ca 10 cm str. Enjoy!
Hahaha... så overrasket du ble da Geir:=D
Takker og bukker for den! Godt å være boknerd innimellom gitt...;=)
Lite respons å få fra de "lærde" her inne.. så da var det bare å begynne sjøl da....
Fant ut litt om red covers også, og håper å finne ut om det stemmer....
Takk for info også!
Og jeg som trodde at jeg endelig hadde nok liter...Phu...:=P
Smiler:=)
Postet 17.08.09 kl 23:02
Endret: 17.08.09 kl 23:04
Postet 18.08.09 kl 19:09