Utstyr til rekekar (side 2)

Ja, kjekt at du sier det

Men jeg skal ha akvariet i gangen.

Og jeg kjøpte et termometer i dag til akvariet,og det står 25 grader.

Så da trenger jeg ikke en varmekolbe nå, men hvet jo ikke hva som skjer til vinteren.

Og det skal kansje stå en pod(en gass peis) i samme rom om vintern.

Er det noe farlig for fiskene og rekene?

Det er ikke bra om karet blir for kaldt ELLER varmt. Begge deler kan få fatale følger.

Det tryggeste er å ha det litt kjølig i rommet, og styre temperaturen med varmekolbe. Med kjølig så mener jeg ikke kaldt. Bare under ønsket temperatur i akvariet.


-Tim
Okey, nå er karet flyttet til et mye kjøligere rom

Så da skal jeg jo kjøpe en varmekolbe.

Er det noen som har erfaring med varmekolber til så små kar?

Det må jo bli en varme kolbe på rundt 25W da.
25W høres riktig ut. Lavprofilkobler har jeg sett i 25 og 50 variant.


-Tim
Ja

Men den må ikke være så lang, og trur den må ligg skrått.

Og den må jo helst kunne brukes helt nedsenket.


Og har noen erfaring med varmekoble på 25W?
eller hvet om noen som ikke er så dårlige?
Og den må lett å stille in.

Trur jeg skal bestille fra nett, så i dyrebutikken igår og de skulle ha ca 350 for en sera varmekolbe det blir litt for dyrt.
Tobbi
Men den må ikke være så lang, og trur den må ligg skrått. Og den må jo helst kunne brukes helt nedsenket.



Lavprofil = Ekstra kort.

Alle kan brukes fullt nedsenket.

Dersom du bare bestiller en varmekolbe er det ikke mange kronene å spare på nettbutikk.


Her er en som er billig, men den er låst på 25 grader +-1 grad.

-Tim
Har dårlig erfaring med aquastabil sine varmekolbar i små kar. Det virker som at termostaten veldig lett henger seg opp. Dessuten gir dei gjerne høgare temperatur enn det du ber om uansett. Eg veit ikkje kor stort akvarie du har, men dersom det er under 20 liter vil ein varmekolbe på 25 w raskt koke rekene dine dersom termostaten henger seg opp.

Her som eg bur har eg tre små akvarier der det har gått nokre få reker. Dei fleste av desse har døydd pga. at det har blitt for varmt, sjølv uten varmekolbe.(Eg bur i blokkleilighet.) I følge databasen skal kirsebærreker f.eks ha ein temperatur mellom 18 og 25 grader. Det trur eg ikkje du vil få problem med å holde. Det største problemet er nok at det kan bli for varmt på varme sommerdager.

Når det gjeld lufting kan eit tips være å lufte mens lyset står på i akvariet. Lyset er ei varmekilde du også må ta med i beregningen.

Som du sikkert forstår er små kar ikkje det enklaste å få til. Marginane blir fort veldig små.

Lykke til!
Tim
[QUOTE=Tobbi] Men den må ikke være så lang, og trur den må ligg skrått. Og den må jo helst kunne brukes helt nedsenket.



Lavprofil = Ekstra kort.

Alle kan brukes fullt nedsenket.

Dersom du bare bestiller en varmekolbe er det ikke mange kronene å spare på nettbutikk.


Her er en som er billig, men den er låst på 25 grader +-1 grad.

-Tim


Glemte linken: http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1933
Okey.

Men hvis jeg kjøper et armatur til karet, trenger jeg da varmekolbe?

Og finnes det armatur eller lys til så små kar?
Eg bruker små armaturer av den gamle typen der du bare bruker ei enkel lyspære, bortsett frå at eg bruker sparepære. Det gir godt nok lys til mosar og dei enklaste plantene som f.eks anubias og javabregne. Ellers finnes det lys til å feste på kanten til akvariet.

Om du treng varmekolbe eller ikkje, er vanskeleg å svare på. Det kommer bl.a an på innetemperaturen i huset ditt, størrelsen på akvariet osv. Min personlige erfaring er som sagt at den raskt kan gje for mykje varme og at det difor er betre å droppa den.
Ok.

Kan noen sende meg en link til et armatur til et sånt kar ?

Takk for svar

*BUMP*

Kan noen svare meg?
Tobbi
*BUMP* Kan noen svare meg?



Du må ha litt tålmodighet

Google er også ett fint verktøy for å søke opp informasjon.

Arcadia har små armaturer du fester på glasset. Omtrent som en bordlampe.


-Tim
Ja, hehe men har jo ventet i 2 dager.

Og så har jeg jo kjøpt planter.

1 anubias, 1 alge kule og litt javamose.

Kan noen sende meg en link, til disse armaturene eller andre som passer på mitt kar ?
Ikke meningen å være frekk, men du klarer vel å søke opp Arcadia med google?

Du kan ikke forvente at andre skal gjøra alt helt til minste detalj.


Her er den: http://www.arcadia-uk.info/product.php?pid=46&mid=10&lan=en&sub=&id=4



-Tim
Jo har søkt på det.

Men de skulle ha 350 kr for det på webzoo.

Finnes det noe biligere.

Og grunnen til link er for å finne ut hvor dem selger det litt billigere.
Tror Webzoo er billigste. Vet ikke om noe rimeligere. Du kan jo se om du kan bruke en vanlig arbeidslampe, og sette i en sparepære.

Blir ikke mye billigere. 350kr for en armatur med feste er ikke dyrt.


-Tim
Ok.
Da får jeg se litt.

Er jo ganske ny innen dette her.
Så man hvet jo liksom ikke om det er dyrt eller ikke,hehe.

Og takk for svar tim.
En god måte å sjekke priser på er å sammenligne med engelske og tyske sider.

Men tenk på dette. Et vanlig lysrør for kjøkken koster jo fort 40kr-80kr Så da blir ikke 350kr for armatur MED pære dyrt.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap