Red cover...:=) (side 2)
Postet 09.01.10 kl 19:56
Hmmm... er foreløpig mest lik den øverste der Geir... Er mørkere i "ansiktet" men begynner å få et lett blåskjær over hode og gjeller på et par av dem.Disse har også mørk bar gjennom rygg/halefinne.
En av har tydelig brun base med rødere finner, mens den siste er helrød)))
Sånn sett er vel både RC, Red rose og san merah representert :P
Skal holde meg unna kunstig rødfarge ser jeg. Det er nettopp den dype,rustrøde fargen jeg liker) Det finnes jo så mange andre "knasje" fargetyper som blir som bildet i midten. ( red melon, red malboro, kanskje til og med noen albinotyper...)
To av disse småttisene har lekt en gang, men eggene har blitt middag. ( mener at de er "født" sånn ca febr/mars 2009(??) Så det er jo på ingen måte noen hast....
Jeg er spent på veien videre ift vekst og fargeutvikling, siden de er såpass forskjellige)
En av har tydelig brun base med rødere finner, mens den siste er helrød)))
Sånn sett er vel både RC, Red rose og san merah representert :P
Skal holde meg unna kunstig rødfarge ser jeg. Det er nettopp den dype,rustrøde fargen jeg liker) Det finnes jo så mange andre "knasje" fargetyper som blir som bildet i midten. ( red melon, red malboro, kanskje til og med noen albinotyper...)
To av disse småttisene har lekt en gang, men eggene har blitt middag. ( mener at de er "født" sånn ca febr/mars 2009(??) Så det er jo på ingen måte noen hast....
Jeg er spent på veien videre ift vekst og fargeutvikling, siden de er såpass forskjellige)
Postet 09.01.10 kl 21:40
Endret: 09.01.10 kl 21:46
Postet 09.01.10 kl 21:53
Endret: 09.01.10 kl 21:56
Postet 09.01.10 kl 22:58
Endret: 09.01.10 kl 22:59
Postet 11.01.10 kl 23:42
Endret: 11.01.10 kl 23:53
Masatrol: Nei da,ingen wigglers på disse enda
Dersom du tenke på paret med leoparder, fikk de wigglers noen ganger, før det ble rolig. Har byttet ut RSG hunnen med LSS (rent par), og det har blitt mye egg og wigglres på disse. Ikke frittsvømmende enda desverre....
Mye stress rundt karet ( små barn) ..Liten teori om hvorfor alt blir middag her...
Dersom du tenke på paret med leoparder, fikk de wigglers noen ganger, før det ble rolig. Har byttet ut RSG hunnen med LSS (rent par), og det har blitt mye egg og wigglres på disse. Ikke frittsvømmende enda desverre....
Mye stress rundt karet ( små barn) ..Liten teori om hvorfor alt blir middag her...
Postet 12.01.10 kl 06:47
GluggaMasatrol: Nei da,ingen wigglers på disse enda ;) Dersom du tenke på paret med leoparder, fikk de wigglers noen ganger, før det ble rolig. Har byttet ut RSG hunnen med LSS (rent par), og det har blitt mye egg og wigglres på disse. Ikke frittsvømmende enda desverre.... Mye stress rundt karet ( små barn) ..Liten teori om hvorfor alt blir middag her...
Det kan være at vannverdiene ikke er 100 % stabile. Eller at det er for høyt nitrat nivå, dette tar knekken på de.
Virker også som klekkingen får problemer ved for høt micro simens nivå.
Mine går rundt i bråk uten at det har noen betydning.
Postet 12.01.10 kl 15:02
Har ph under 6 i krana..... kan nok fort svinge litt. Økte den til 7 en periode, men det ga ingen endring i eggtyveriet. Nitrat ligger på ca 12,5, under dette får jeg den ikke. Bytter 40% hver 2 dag, 200 l med 2 stk discus....
Har fått frem unger til 5cm her tidligere, ( royal turkis par) med enda sløvere bytteregime.
I "selskapskaret" er det wiggles til stadighet, men disse blir jo borte når de blr frittsvømmende.
Vet ikke hvorfor, mulig at de forsatt er litt unge? Satt å så på reaksjonen da de plutselig fikk en lommelykt rettet inn i karet, og de kastet seg over eggene som om de aldri hadde sett mat før... ( 2 dager gamle egg) Gjorde et forsøk med de eggene jeg fikk reddet, og de klekte etter 12 timer. Fiskene er ikke skvettne og "håndtamme". Micriosiemens får jeg desverre ikke målt. Har privat brønn.
Har fått husets herre til å lage nett til å sette over konen neste gang, blir spennende å se om de klekkes da, og i så fall hvor mange yngel det blir av "ei vending".
Ble mye om LSS dette, men jeg håper jo på yngel av RC etterhvert, så det hadde vært hyggelig med en løsning på problemet
Takk for alt engasjement!! Hyggelig ))
Har fått frem unger til 5cm her tidligere, ( royal turkis par) med enda sløvere bytteregime.
I "selskapskaret" er det wiggles til stadighet, men disse blir jo borte når de blr frittsvømmende.
Vet ikke hvorfor, mulig at de forsatt er litt unge? Satt å så på reaksjonen da de plutselig fikk en lommelykt rettet inn i karet, og de kastet seg over eggene som om de aldri hadde sett mat før... ( 2 dager gamle egg) Gjorde et forsøk med de eggene jeg fikk reddet, og de klekte etter 12 timer. Fiskene er ikke skvettne og "håndtamme". Micriosiemens får jeg desverre ikke målt. Har privat brønn.
Har fått husets herre til å lage nett til å sette over konen neste gang, blir spennende å se om de klekkes da, og i så fall hvor mange yngel det blir av "ei vending".
Ble mye om LSS dette, men jeg håper jo på yngel av RC etterhvert, så det hadde vært hyggelig med en løsning på problemet
Takk for alt engasjement!! Hyggelig ))
Postet 12.01.10 kl 17:15
GluggaHar ph under 6 i krana..... kan nok fort svinge litt. Økte den til 7 en periode, men det ga ingen endring i eggtyveriet. Nitrat ligger på ca 12,5, under dette får jeg den ikke. Bytter 40% hver 2 dag, 200 l med 2 stk discus.... Har fått frem unger til 5cm her tidligere, ( royal turkis par) med enda sløvere bytteregime. I "selskapskaret" er det wiggles til stadighet, men disse blir jo borte når de blr frittsvømmende. Vet ikke hvorfor, mulig at de forsatt er litt unge? Satt å så på reaksjonen da de plutselig fikk en lommelykt rettet inn i karet, og de kastet seg over eggene som om de aldri hadde sett mat før... ( 2 dager gamle egg) Gjorde et forsøk med de eggene jeg fikk reddet, og de klekte etter 12 timer. Fiskene er ikke skvettne og "håndtamme". Micriosiemens får jeg desverre ikke målt. Har privat brønn. Har fått husets herre til å lage nett til å sette over konen neste gang, blir spennende å se om de klekkes da, og i så fall hvor mange yngel det blir av "ei vending". Ble mye om LSS dette, men jeg håper jo på yngel av RC etterhvert, så det hadde vært hyggelig med en løsning på problemet ;) Takk for alt engasjement!! Hyggelig :)))
Har brønn vann selv, og har merker at ved en micro simens på over 180 klekker ikke eggene, så jeg tipper du har under dette i og med at eggene dine klekker.
Jeg hadde samme problem som deg tilbake i 1995 og da tror jeg det skyltes nitrat. foreldrene spiste opp yndelen akkurat før eller rett etter de ble frittsvømmende. Det virket som wigglersen var for svake.
Pga de gangene de ikke spiste opp wigglersen med engang falt de til bunnen og virret bare rundt.
Et annet problem var at jeg benyttet sandfiltere hvor sanden innholdt tydeligvis kalk og micro simens verdiene steg mellom vannbyttene.
Nitrit kan lett ta knekken på de også
Bare trivelig det.
Postet 12.01.10 kl 21:02
Endret: 12.01.10 kl 21:03
Postet 12.01.10 kl 21:35