- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitritt som ikke går ned (side 2)
Nitritt som ikke går ned (side 2)
Postet 07.08.09 kl 02:01
Postet 07.08.09 kl 07:13
En hurtigvoksende flyteplante som andemat eller pistia gode til å nyttegjøre seg nitritt som næring. Dette forutsetter at strømmen ikke er for sterk sånn at plantene havner inne inntaket på pumpa.
Pistia er betydelig enklere å få ut senere enn andemat og setter seg ikke så lett fast i pumpa da den er større. Finnes mange andre arter med ulik evne til å nyttegjøre seg næring i vannet.
Dette rådet erstatter på ingen måte de foregående om vannbytting, kun som et supplement.
Pistia er betydelig enklere å få ut senere enn andemat og setter seg ikke så lett fast i pumpa da den er større. Finnes mange andre arter med ulik evne til å nyttegjøre seg næring i vannet.
Dette rådet erstatter på ingen måte de foregående om vannbytting, kun som et supplement.
Postet 07.08.09 kl 08:00
Postet 07.08.09 kl 08:09
Postet 07.08.09 kl 11:28
Ferie, ja... det gjør det hele værre.
Kjenner du ingen som har akvarium, da? Om du kunne få tak i skikkelig filterguffe fra noen som har et sykdomsfritt akvarium, kunne du fått kickstartet filtrene, så hadde du gått ferien litt lysere i møte.
Forresten, regner med at du ikke fôrer nå? Ingen fôring så lenge du har utslag på nitritt, det gjør bare tingene værre.
Kjenner du ingen som har akvarium, da? Om du kunne få tak i skikkelig filterguffe fra noen som har et sykdomsfritt akvarium, kunne du fått kickstartet filtrene, så hadde du gått ferien litt lysere i møte.
Forresten, regner med at du ikke fôrer nå? Ingen fôring så lenge du har utslag på nitritt, det gjør bare tingene værre.
Postet 07.08.09 kl 11:31
Endret: 07.08.09 kl 11:31
ElinHFerie, ja... det gjør det hele værre. Kjenner du ingen som har akvarium, da? Om du kunne få tak i skikkelig filterguffe fra noen som har et [I]sykdomsfritt[/I] akvarium, kunne du fått kickstartet filtrene, så hadde du gått ferien litt lysere i møte. :) Forresten, regner med at du ikke fôrer nå? Ingen fôring så lenge du har utslag på nitritt, det gjør bare tingene værre.
Dette med stop av foring og alt det der lurer jeg litt på.
Vil ikke bakteriene som bryter ned amoniumen begynne å dø, uten tilgang på mat?
-Tim
Postet 07.08.09 kl 11:33
Nå er det jo fisk der som skiller ut avfallsstoffer, samt planter sikkert.
Hele greia med at det er nitritt i karet, er jo at avfallsmengden er større enn det filterbakteriene klarer å ta unna. Får man ikke flyttet fiskene, må man da redusere avfallsmengden, og det gjøres ved å fôre mindre. Er hvert fall slik jeg tenker på det Noe biologisk avfall er det likevel så lenge det er fisk i karet.
Filterbakteriene har jo mat i lange baner de, når nitritt-testen er blodrød.
Man kan kanskje mate bittelitt? type 10% av normalt eller noe, for å sikre seg at filterbakteriene har mat så de får multiplisert seg? Jeg hadde bare vært svært forsiktig, siden du fort kan gjøre ting enda verre enn de er for fiskene.
Hele greia med at det er nitritt i karet, er jo at avfallsmengden er større enn det filterbakteriene klarer å ta unna. Får man ikke flyttet fiskene, må man da redusere avfallsmengden, og det gjøres ved å fôre mindre. Er hvert fall slik jeg tenker på det Noe biologisk avfall er det likevel så lenge det er fisk i karet.
Filterbakteriene har jo mat i lange baner de, når nitritt-testen er blodrød.
Man kan kanskje mate bittelitt? type 10% av normalt eller noe, for å sikre seg at filterbakteriene har mat så de får multiplisert seg? Jeg hadde bare vært svært forsiktig, siden du fort kan gjøre ting enda verre enn de er for fiskene.
Postet 07.08.09 kl 11:38
ElinH Nitrittesten sier ikke noe om mattilgang for de bakteriene jeg snakker om.
Det er to ulike bakteriekulturer som hver tar for seg henholdsvis Amonium og Nitritt.
Men du har sikkert rett at det er nok likevel. Amonium er mye mindre farlig for fisken uansett om det kommer en liten oppblomstring etterpå.
-Tim
Det er to ulike bakteriekulturer som hver tar for seg henholdsvis Amonium og Nitritt.
Men du har sikkert rett at det er nok likevel. Amonium er mye mindre farlig for fisken uansett om det kommer en liten oppblomstring etterpå.
-Tim
Postet 07.08.09 kl 11:47
Da skal jeg ta dagens første test for å se hvordan det ser ut i dag. Var lys otansje i går ca0.3mg/l
Tenker å ikke mate da fiskene jeg har igjen i dette karet er
2 Seilfinnemolly
2 ottoer
1 flying fox
alle disse spiser vel alger.
Ser ut som om det er mere liv i alle også.
fiskene som ble flyttet over i det andre karet ser også mye bedre ut. Seilfinnemollyen med popupeye har fått øyet tilbake til vanlig tilstand.
Corydorasene leiker seg som en stor stim i sanden.
Tenker å ikke mate da fiskene jeg har igjen i dette karet er
2 Seilfinnemolly
2 ottoer
1 flying fox
alle disse spiser vel alger.
Ser ut som om det er mere liv i alle også.
fiskene som ble flyttet over i det andre karet ser også mye bedre ut. Seilfinnemollyen med popupeye har fått øyet tilbake til vanlig tilstand.
Corydorasene leiker seg som en stor stim i sanden.
Postet 07.08.09 kl 11:56
Postet 07.08.09 kl 12:12
Postet 07.08.09 kl 12:12
ElinHFerie, ja... det gjør det hele værre. Kjenner du ingen som har akvarium, da? Om du kunne få tak i skikkelig filterguffe fra noen som har et [I]sykdomsfritt[/I] akvarium, kunne du fått kickstartet filtrene, så hadde du gått ferien litt lysere i møte. :) Forresten, regner med at du ikke fôrer nå? Ingen fôring så lenge du har utslag på nitritt, det gjør bare tingene værre.
fikk litt fra sentrum zoo i går som jeg brukte halvparten på til den nye pumpa i yngel/rekekaret og resten gikk oppi filteret på problem akvariet. Kanskje det som også er med å hjelper på? Var ikke mye, men noen dl.
Postet 07.08.09 kl 12:14
Postet 07.08.09 kl 12:19
Når jeg tenker meg om så kjøpte jeg jo en plante forrige helg. Denne har jord og noen kuler oppi. Tok den ikke ut av potta da det så ut som om det kunne grise noe jævlig. Gravde den ned i grusen.
Lukten som var i akvariet i går er også borte. Luktet like ille som den døde ottoen.
Teste på nytt snart nå. spennende........
Lukten som var i akvariet i går er også borte. Luktet like ille som den døde ottoen.
Teste på nytt snart nå. spennende........
Postet 07.08.09 kl 12:37
Postet 07.08.09 kl 12:46
Gult!!!!
Yes endelig gult.
Da går det riktig vei..
Satte inn 4 eplesnegler for å ta seg av eventuell biomasse som råtner.
Alle fiskene er mye kvikkere i dag.
Hvis vannverdiene holder seg stabile kan jeg vel begynne å flytte noen fisk tilbake i løpet av kvelden/morgendagen?
Da går det riktig vei..
Satte inn 4 eplesnegler for å ta seg av eventuell biomasse som råtner.
Alle fiskene er mye kvikkere i dag.
Hvis vannverdiene holder seg stabile kan jeg vel begynne å flytte noen fisk tilbake i løpet av kvelden/morgendagen?
Postet 07.08.09 kl 13:48
Postet 07.08.09 kl 18:16
Postet 07.08.09 kl 18:43