Nitritt (side 2)

NO3 er nitrat ja. Og du har nok ikke store mengder enda siden du fortsatt har nitritt. Nitrat er mat for plantene såvell som algene så en viss mengde er ønskelig. 5-10 mg/l bør være passe dersom du ikke har veldig mye planter.

Nitrattest er fint å ha for å sjekke ja.


-Tim
men då får jeg ta meg en tur i butikken for å kjøpe meg en nitrat test også då Har ikkje så alt for mange planter i akvariet mitt endå, men tenkte meg å kjøpe meg litt flere, har lyst å om innrede det men vet ikkje helt endå, kanskje eg bare venter til eg kjøper meg nytt akvarium også kan eg innrede det annerledes istede
Hadde eg bare så vel bodd hjemme så hadde jeg hatt mye mer penger til overs til å bruke til denne fine hobbyen :P
Leste gjennom det jeg skrev sist. Ble litt feil......


Plantene bruker nitrat og derfor kan du akseptere en større PRODUKSJON av nitrat. Altså høyere belastning på filteret. IKKE høyere konsentrasjon i vannet.


-Tim
Vet ikkje helt om jeg skjønte det der helt...
Han mener at med økt forurensning blir mengden nitrat også økt i vannet. Dette tynner vi ut ved hjelp av faste vannbytter, og en gang i uken er for mange akvarister akkurat passe. Da holdes nitratnivået på et passelig nivå som oftest.

Altså, økt forurensning i form av mye fiskebæsj og fôr-rester i karet, gjør at filteret produserer mer nitrat. Nitratet blir ikke borte, du må tynne det ut ved å ta vannbytter jevnlig. Hvis du ikke bytter vann jevnlig, stiger og stiger nitrat-nivået.
Dette stemmer vel ikke helt Mona? Plantene bruker nitrat som næring. For at denne prosessen skal gå, må også de andre næringsstoffene de trenger være tilstede.

Etter at jeg begynnte med plantegjødsel med jern har plantene skutt i været.


-Tim
Hvorfor stemmer ikke det?

Plantene bruker nitrat, ja, men bare en viss mengde. Avhengig av antall planter (og tilgangen på andre næringsstoffer som du nevner), og hvor mye nitrat som produseres, er det ikke alltid slik at plantene bruker opp alt nitrat som produseres i løpet av en periode.

Derfor må det til vannbytter for å holde nitrat på et akseptabelt nivå.

For høye konsentrasjoner av nitrat er skadelig for fisk, selv om det ikke er like giftig som nitritt. Allerede rundt 20 - 25 mg/l hemmes fiskers vekst. Mener også at jeg har lest noe om at til og med planters vekst kan hemmes av for høye nitratkonsentrasjoner, men jeg finner ikke igjen tråden/stedet jeg leste det.

Noen sliter med at nitrat ligger omtrent på 0, mens andre (som meg) har nitrat rett fra krana og sliter mer med at verdien går for høyt dersom jeg slurver med vannbyttene.


Hæ? Den skjønte jeg ikke. Har jeg sagt noe annet?

Jeg har ikke snakket om planter i det hele tatt i det innlegget. Jeg har snakket om nitratnivået i et akvarium, og hvordan man kan få det til å synke hvis verdien blir for høy.
En verdi mellom 10-12 er vel det mange regner som passe i et brukbart beplantet akvarium. Plantene bruker jo bare mikroskopiske mengder av nitratet.

Planteakvarister derimot, det er en helt annen historie. Men for å ikke komplisere det for mye for nybegynneren her, så tenkte jeg at vi foreløbig holder oss til basisen og det enkle. Man skal ha utrolig mye, sterkt voksende og næringssugne planter for at de skal fjerne såpass mye nitrat at vannbytter er nærmest unødvendig, og nitrat må tilsettes i form av plantegjødning.

Mulig dere har skrevet ting lenger opp i tråden jeg ikke helt har fått med meg, jeg leste kun de to nederste innleggene
mona o
Hæ? Den skjønte jeg ikke. Har jeg sagt noe annet? Jeg har ikke snakket om planter i det hele tatt i det innlegget. Jeg har snakket om nitratnivået i et akvarium, og hvordan man kan få det til å synke hvis verdien blir [I]for [/I]høy. En verdi mellom 10-12 er vel det mange regner som passe i et brukbart beplantet akvarium. Mulig dere har skrevet ting lenger opp i tråden jeg ikke helt har fått med meg, jeg leste kun de to nederste innleggene :)


Da beklager jeg. Tolket innelgget som en ett direkte svar på min klønete formulering. DET innlegget var en tillegskommentar til ett jeg skrev lengre oppe og inneholdt dette med bruk av planter til nitratredusering.

Da du så skrev at nitrat ikke forsvinner så ble jeg litt forvirret.

Da er alt på stell


-Tim
Oj, her ble det mye på engang, vet ikkje helt om jeg fikk med meg alt dette her, men ja man trenger nitrat men ikkje for mye osv....
Nitratmengde på 10-15 tror jeg er et greit nivå å ligge på. Er det mer enn det kan man ta et vannbytte=)
Ok, jeg har ikkje kommet meg på butikken og kjøpt meg sånn nitrat test endå, så jeg får gjøre det snart...
Forresten, hva bør PHen ligge på i det helt vanlig akvariet?
FiskeAlex
Forresten, hva bør PHen ligge på i det helt vanlig akvariet?



Kommer heeeeelt ann på hvilken fisk du har/ønsker.


-Tim
Kommer an på hvilke fisker du har. Malawi for eksempel vil gjerne ha rundt 8, mens søramerikanske ciklider samt asiatiske sortvannsfisker vil gjerne ha under 7.
jeg har gullfisker, neontetra, seilfinnemolly, ballongmolly, gurami i mitt kar no...

Og hva bør PHen ligge på i ett corydoras kar?
Vil tro at en ph mellom 6 og 7 passer. Neontetra skal helst ikke ha for høy ph etter hva jeg har forstått, ellers så godtar de fleste fisker ph litt utenfor grensa så lenge vannet er rent.
Du kan lese om hvilken PH de forskjellige fiskene foretrekker i fiskebasen
Du har perlegurami i 63 liter??

Det er for lite for en så stor fisk. Gullfisk blir også stor og trenger flere hundre liter. Det er også en kaldtvannsfisk og er egentlig ikke kompatibel med noen av de andre fiskene.


-Tim
Tim
Du har perlegurami i 63 liter?? Det er for lite for en så stor fisk. Gullfisk blir også stor og trenger flere hundre liter. Det er også en kaldtvannsfisk og er egentlig ikke kompatibel med noen av de andre fiskene. -Tim



Hmm, det var de i butikken som sa at det gikk helt fint å ha disse fiskene, jeg regnet med at de viste hva de snakket om de i butikken, men begynner å tvile litt på de no ja...
Jeg får vel gå å levere tilbake de fiskene då og få meg noen andre fisker, noen forslag om hvilke fisker jeg kan ha i dette akvariet?
Har planer om å kjøpe ett større akvariet om en 2 ukers tid.
Når jeg har kjøpt meg ett større akvariet, kanskje jeg ska ha det 63L til stimfisk, tetra eller noe lignende, barbe kanskje...
går det?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap