Bygging av en japansk inspirert hagedam (side 2)

Dette kommer til å bli helt nydelig!!
Halve arbeidet er jo god planlegging, og det virker som dere gjør det bra.
Det blir spennende å følge tråden din, til det endelige sluttresultatet.
Takk skal du ha for oppmuntring, Marianne. Det trenger jeg. Du har en liten men veldig søt dam.
Jeg har begynt på jobb igjen etter ferie så vi har nå ikke alt verdens tid. Prøv å gjøre litt hver dag hvis værguden tillatter det. Ha fått flyttet 2 små epletræ fordi de stod der dammen skal være og flyttet en rosebusk bak grønnsakstativ.

Ting går veldig tregt nå. Jeg graver og tenker og graver.... Alt gjøres med hånd og det tar en evig tid. Jeg har ingen tro på at dammen blir ferdig i år.

Hva vil du/dere velge mellom 2 alternativ:
* En dam som utformes på en mest mulig naturlig måte.
* En parkmessig dam (se ut som fontene i offentlig park)
Ja, vår dam er bitteliten, for grunnen vår er berg og steinfylling, så det var alt vi kunne lage til uten å sprenge, men søt liten dam er det likevel. Er ikke helt ferdig ennå, men håper plantene får god vekst til neste år. Klimaet i nord er ikke helt det beste heller.

En dam som utformes på en mest mulig naturlig måte er penest, synes jeg iallefall.
Den fontenen du la inn bildet av er jo bare nydelig! Det blir helt sikkert et kjempeflott resultat! Blir helt misunnelig jeg.. ler..
Nå er det jo snart høst, og ting tar tid, så om du ikke blir ferdig i år så er det jo mye å glede seg til når våren er her igjen. Og masse koselig planlegging i løpet av vinteren.
Det blir flott! Gleder meg til å følge med her.
Ser ut som et spennende prosjekt
Tror jeg må abonnere på denne tråden!
Hei Anette!
Hyggelig at du deler tid med oss hagedam entusiasme. Hvordan går det med akvariebutikken? Jeg har hatt en del kontakt med Vegar. Og ofte innom Tam for et eller annet.

Så tilbake til hagedamprosjekt. Ideen kom for 2 år siden. Det var jeg som ville ha hagedam, men samboer trives best med hage. Først snakket vi om å ha hagedam under terrasse. Med tykk glass opp på slik at vi kan se fisken under. Men da må vi bryte opp terrassen, det blir for mye jobb. Så ble det kanskje på forsiden av terrassen slik at alle kan se det fra veien. Men der er for lite plass og problem med sikkerhetgjerde. Da blir et slags kompromis. Blomsterstativ til terrassen og den nye grønnsakstativ fungerer som sikkerhetgjerde. Samboer får drive med vannplanter og en ny grønnsakhage i tillegg. Dette blir ny utfordring for oss begge to. Jeg har aldri anlagt en hagedam og Jane har ikke vært bort i vannplanter før. Dette blir spennende. Det sier at livet består av de små tingene du gjør hver dag. Og dette gir oss et lite kikk i hverdagen vår.

Fordeling av jobb blir slik: jeg tar meg av gravearbeid og bygging av anlegg, men madame sørger for forskjellige planter. Vi har vært i alle gartnerier i Østlands område på jakt etter vannplanter. Utvalg er ikke stort men bra nok for oss som er nye begynnere. Vi skal ha dem både i potter og direkte i jord. Lotus og diverse andre vannlilje er et must. Så får vi se hva finnes av de andre. Det er også en annen tanke når det gjelder fjellhyllene. Vi har tenkt å bruke noe av dem til plassering av orkidé om sommer. He... he... mange ønsker som skal oppfylles.... og livet blir bare triveligere for hver dag.

Fikk ikke tid til å flytte grønnsakhage i går grunnet 2 epletræ og et kirsebær tre som tok lengre tid. Så oppdaget jeg at vi drev med å gå rundt grøfta. Vi jobber med det som skal være rundt dammen først. Tør ikke å gå rett på dammen. Håper det blir plass igjen til dammen når vi kommer dit, he...he...
Joda, det går bra i butikken!
Jeg er der mest kvelder og lørdager nå pga skole, riktignok.

Synes det er veldig gøy å lese om planteplanene dine også - har selv jobbet 8 år i hagesenter/blomsterbutikk. Du vet sikkert hva du skal ha, men kan tipse om at hvertfall orkidéen Dendrobium kan holdes utendørs sommerstid - den har jeg forsøkt selv.

Fortsett å legge ut info og bilder!
Jeg følger med
Kjempespennende prosjekt!
Vi driver i planleggingsfasen for dam selv
Mye å tenke på ang. pumper og slik, skal bruke vinteren på å planlegge, ser for meg gravestart ved påsketider!

Hvor har du kjøpt de fine templene? og søylen? Nå skal ikke vi ha Japan tema, men artig for inspirasjon!

Hyggelig at du stikker innom tråden da Hilde. Ekstra hyggelig at du bor i Oslo og har også en hagedamsplan.

He...he... det er ihertfall spennende å tenke på det. Tenk om å bygge en koidam da gitt. Det er ikke småtteri det da. Har vært på jobb litt over en uketid. Ble så trøtt når jeg kommer hjem. Skulle ønske ferien er lengere Sukk... Jeg har ikke jobbet med dammen siden sist kommentar. Få vel ta det med ro. Jeg har faktisk ikke kommet lengere enn planlegging. Har jobbet litt rundt dammen og bare det. Så det er ikke mye som skjer her.

Minitempler og fontenen kjøpte jeg hos et firma som heter TK-import. Eieren er fra Vietnam. Landet jeg kommer fra. De har en butikk på Strømmen som heter "Hus og hage". Den ligger vis a vis Strømmensenter. Men de har hovedbase i Drammen. De har mange andre typer i forskjellige størrelser. Prisen er rimelig. De fleste minitempler er laget i japansk stil men de passer til de fleste type hage. Fontener passer jo til alle typer hage.

Jeg går å tenke på filterløsning nå. I tillegg til naturfilter i fordam og bekk er det behov for et skikkelig filter hvis det skal bo koi i dammen. Skal jeg lage det selv eller bare kjøpe det i butikken. Ha veldig lyst til å prøve selv men grubler enda på teknisk detaljer.
* Hvor stort skal filtervolum være iht. dammens størrelse?
* Hvor mange filterkammer og hvor store skal de være?
* Bør filterkammer være i runde form grunnet sentrifuggering (Vortex)?
* Bør det være trykkfilter (lukket) eller åpen løsning?
Jeg har sett på "blå tønner" og jeg har sett på firkanter kasser. Har ikke nøyaktig svar nå men holder på å lese og å tenke ...
Det er ikke noe fasitsvar på det du spør om.
Det kommer ann på så mye.
*Antall liter i dammen
*Hvor mye fisk du skal ha
*Hvor mye planter du skal ha
*Hvordan ligger dammen plassert med hensyn til antall soltimer

Det finnes masse forskjellige filterløsninger og noen virker bra og noen mindre bra.
Noen er svindyre og andre litt billigere, uten at det behøver å være sammenheng mellom pris og filterytelse.
Leser du og får informasjon før du skal handle kan du stille gode spørsmål til de som vil selge deg utstyr.
Jeg vil anbefale deg å finne en spesialbutikk og ikke handle på et hagesenter.
Det er også bra å kunne se på produktene og ikke bare kjøpe på nett når man ikke har så mye erfaring med produktene.
Nei. Jeg skal ikke handle på hagesenter men en butikk som er spesialist på koidam. Dette med filter er ikke lett. Har lest om forskjellige filterløsninger. Nexus peker seg ut som den beste "alt i et" løsning? Vil dere bekrefte dette? Til 25000 liter koidam må jeg nok ha den største, Nexus 300. Og da snakker vi om 20 tusen kroner. Summen får meg til å tenke på hjemmelagd løsning.

Det har vært sol i 2 dager nå i Oslo. Så litt har vi fått gjort. Grønnsakhagen er flyttet. Riktig nok ikke på den nye plassen men står foreløpig i gangsvei.
Måtte bygge om taket ned til sokkelleilighet så fikk ikke grave så mye.

[External Image]

Oversikt fra terassen til den nye grønnsalhagen.
[External Image]

Nå ser vi plassen der dammen skal være.
[External Image]
var no ikke rare dammen det dr da på bilde 3... bedre enn dette klarer du babdat.. lol... tenk deg en ute dam med troffer da.. hmmm
Plussmedlem
Hehe...Nei, du må nok grave mye mere enn dette skal du få plass til alle litrene
Har du vurdert å leie minigraver?

Spennende å følge med
He...he... det er dam til yngel vet du.
Her skal det bli nok plass til både store og små. Men skal ikke ha mer enn 10 koi. De koster mer enn Tropheus vi holder.
hmm tror nok at hadde jeg vært deg badat så hadde jeg nok leid meg en motorisert teskje ja.. du klarer ikke grave ut hele den dammen der for hånd det går bare ikke..ps gi beskjed da når du har leid så ska jeg komme og sitte på tersassen din og se på lol...
Loomis
Hehe...Nei, du må nok grave mye mere enn dette skal du få plass til alle litrene ;) Har du vurdert å leie [URLBLOCK1]? Spennende å følge med :)

Hyggelig Loomis. Lenge siden sist vi snakkes.

Minigravemaskin er absolutt en mulighet. Men jeg har faktisk tenkt å grave med hånd. Har 2 store gutter i huset som jeg har tenkt å aktivisere dem litt. I steden for å dra til treningssenter så kan de grave i hagen. En annen grunn er at plassen ligger inneklem mellom terassen og grønnsakhagen bak. Rundt om er gressplenn og beplantet frukttrær. Jeg har ikke lyst å ødelegge dem.
Plussmedlem

Sett gutta i arbeid. Sunt med litt fysisk fostring.

hehe har du fortalt pappas planer for gutta da badat?? hehe
Hvis du ønsker deg et Nexus 300 i høst ? , har vi en kunde som ønsker å bytte ut sitt nexus 300 til sieve forfilter + Mega Beadfilter.
Nexusen er et par år og som ny , men selges uten luftpumpe ,
pasende luftpumpe koster ny ca 6-800 kr og jeg anntar du kan få nexusen for 12-13.000,-
Å bygge filter selv er en god ide, men ikke gratis
husk kostnader til matrialer,ventiler og ikke minst filtermedie som ofte blir relarivt kostbart i større annlegg.(+ evt arbeidstimer)

Filteret er salgsklart om ca 3 uker og kan evt hentes i Drøbak

Mvh Øivind
Takk for tilbudet Øivind. Men jeg må være overbevist om at den holder til min dam. Hvor stor er virkelig gjennomstrømming på Nexus 300 i løpet av en time? Jeg tenker på den tiden filteret trenger for å jobbe mest effektiv med forskjellige nedbrytingsprosesser. Fordi det er denne omløpshastigheten som bestemmer styrken på pumpe som skal mate den med vann.

Til dere andre. Hva er deres erfaring med Nexus? Tror dere at den alene klarer å holde 25000 liter koidam?
8.000l-12.000l pr time mener jeg er en passe gjennomstrømning på
nexus 300.

Som biologisk filtrering av opptill 200l kaldnes (k1) er nexus genialt laget.
Di fleste som ser dette filteret komenterer at det ser meget solid og profft ut, men stiller du store krav til klart vann i dyp dam på f.eks 2m , samt planlegger mange virklig store koi (60-70cm )er ikke nexus stort nok alene etter min mening...

Selve formen på dammen også viktig
Skal du bygge en "proff" formell koidam bør du hente ca 5000l vann pr time fra overflaten (skimmer) og min 10.000l vann fra bunndren.
Dammen bør ha godt fall mot dren og jeg annbefaler et forfilter som vil avlaste ditt biologiske filter.
Er krystallklart vann et stort ønske ville jeg vurdert en ozon uv-c fremfor vanlig uv-c lys.

Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap