Hvorfor dør de?? (side 2)

Evolution
basen på AF er full av feil så ville ikke anbefalt den som base for kunnskap i vertfall. spes med tanke på litt spesiele fisker osv.


Jasså? Og burde ikke du da (og alle andre som klager) gjøre noe med med saken?
Det ser ut til at det store flertallet bare vil BRUKE fiskebasen, ikke være med og gjøre en innsats for å bygge den opp! Alt som står i AFs Fiskebase er bidrag fra folk som har tatt seg bryet med å legge inn informasjon.

Det verste jeg ser her på forumet er når folk klager på at det er feil der, og så bare syter og klager de, uten å gjøre noe med det for å få rettet opp!

Alle monner drar, og for hvert eneste informasjons- og bildebidrag som kommer inn til basen, så blir den gradvis bedre og bedre. Den lager ikke seg selv! Jeg har bidratt med over 100 bilder, knipset i mine egne akvarier, og sittet timesvis og korrigert informasjon om de artene jeg kan mest om. All informasjon tar jeg og dobbelt- og trippelsjekkes andre steder, for å sikre at ikke feil info blir lagt inn.

Kunne ønske alle som har f.eks. spesialisert seg på enkelte arter og kan en del om akkurat disse, tenkte litt: "Alle bekker små, gjør en stor å"
Det er faktisk slik at ditt lille bidrag hjelper faktisk til! Fiskebasen ville blitt en enormt mye bedre kilde til informasjon ganske snart om folk skjønte det.

Spesielt om man kan en del om "litt spesielle fisker" som du sier. Det ville hjulpet enormt om man da satte seg ned og skrev inn en del viktig info på akkurat de artene man kan mest om.

Basen
Evolution
basen på AF er full av feil


Det er ikke et problem, men en utfordring! (handler om innstilling)

Når du finner en feil, så korrigér den. Er det en mangel, så fyll tomrommet hvis du har infoen/bildet
men hva skal jeg da gjøre med fiskene mine?


har ingen andre steder å ha dem....


og: er de syke da eller bare dør de?

Har de ikke dødd alle sammen da?
Har du fått testet vannet og kan gi noen nøyaktige verdier?

Kan fortsatt ikke se å ha fått noe tid på hvor lenge pumpa har vært igang?
(Når satte du opp karet?)

jeg har fisker enda, alle har ikke dødd enda


jeg kan ikke huske hvor lenge pompa den har stått på, to- tre uker
Pumpa må stå til innkjøring i 4-uker før man setter noe fisk oppi vannet. Det er nok derfor fiskene dør. Eneste som hjelper da er å bytte vann hver dag (ikke alt, men noe ca. 30% hvis jeg ikke husker feil)
Der kan du ha problemet ditt. Nitrittnivåene er på topp etter ca 2 uker, og derfor dør fiskene.

Hvor ofte bytter du vann?*

Edit: Joanna&Pål var før meg.

Sara Beate
jeg kan ikke huske hvor lenge pompa den har stått på, to- tre uker

To til tre uker bare!? Da er det så godt som sikkert nitrittforgiftning som tar livet av dem.

Dette som gjelder nå: BYTT VANN, ca 30% av vannet, to ganger om dagen om nødvendig. Minst en gang pr dag.
Og skaff deg skikkelige vanntester, hvis du har tenkt å fortsette med å ha akvarium. Det er man bare nødt til å ha, det skjønner du kanskje nå. Du ville visst hva årsaken til dødsfallene er for lenge siden, dersom du hadde hatt ordentlige tester - ikke strips som er eldgamle og gått ut på dato.

Jeg kunne ønske alle nybegynnere skjønte hvor viktig det er å teste vannet. Mange fiskeliv kunne vært spart da!

Og hvis zoobutikkene kunne gi akvaristene i startgropa hint om dette...! Det ville jo bare vært mer-salg for dem å selge tester, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke anbefaler det sterkere.
ja, det skal jeg gjøre med en gang. men er det noen annet jeg kan gjøre?



skulle søkt, og finnet ut mer før jeg kjøpte akvarium...... er lei meg for at alle de livene som forsvant


føler meg som en morder
Sara Beate
ja, det skal jeg gjøre med en gang. men er det noen annet jeg kan gjøre? skulle søkt, og finnet ut mer før jeg kjøpte akvarium...... er lei meg for at alle de livene som forsvant:( føler meg som en morder:(:(:(



Vannbytte er dessverre det eneste som hjelper. Lykke til videre
Det er ingen grunn til å klandre deg selv i etterkant. Du fikk ikke oppfølgingen du skulle ha fått. Vi alle kan (og har nok gjort) feil, og da er jo dette en ypperlig måte å starte på nytt?

Hvor mange fisk har du igjen?

Har du mulighet til å kjøpe deg et par dråpetester? (Vet hvordan det var å være 13 år)

Akkurat nå er det ikke mye annet enn vannbytter du kan gjøre for å redde de resterende. Kanskje det er noen akvarister rundt deg som kan hjelpe deg med litt filterguffe for å kickstarte filteret ditt?
ja, håper det går. men hvor lenge må jeg gjøre dette?
Kanskje det er noen akvarister rundt deg som kan hjelpe deg med litt filterguffe for å kickstarte filteret ditt?





hva mener du med dette? gi fiskene til noen andre foreløbig?

Til verdiene er på et levelig nivå for fiskene dine igjen. Men belag deg på endel tid.

Har du mulighet til å få kjøpt iallefall nitritt test?

Hvis noen har et innkjørt filter kan de skrise ut litt filterguffe til deg, og så kan de overføre dette til ditt filter.

Da kan prosessen få litt fart på seg, og verdiene kan gå tilbake til et mer levelig nivå.

Kickstart av filter kan forkorte innkjøringstiden.
Sara Beate
hva mener du med dette? gi fiskene til noen andre foreløbig?


Nei, ikke gi bort fiskene.

Grunnen til at filteret skal stå og gå i 4 uker før du kjøper fisk, er at det skal bo bakterier inni filteret. Disse bakteriene "spiser opp" bæsj og matrester, slik at vannet ikke blir giftig.

Bakteriene er levende de også, så de finnes ikke i en ny, tørr svamp. Det tar rundt 4 uker (35 dager) før det bor bakterier i svampen.

I de ukene før bakteriene har "flyttet inn", er det ingenting som fjerner avføring og matrester, og disse vil da gjøre vannet giftig. Det er det du opplever nå.

Det Siljee snakker om er:
Hvis du kjenner noen andre med akvarium (et som har stått en god stund), så går det an å vri opp svampen i litt vann, og tømme dette vannet over i ditt filter. Da vil du ha fått slike bakterier fra noen, og filteret ditt vil klare å spise opp avfall med en gang.

Hvis du ikke kjenner noen med akvarium, så må du nesten bare bytte vann minst en gang om dagen, og få kjøpt deg en nitritt-test, slik at du kan se når vannet ditt ikke er så giftig lengre
vet ikke neste gang jeg skal til byen.......




skiftet 30% av vannet, nå

skal gjøre det en god stund


håper de klarer seg!
skjekket kalenderen nå. pumpa har stått på i fem uker. fra tredje uken kom det fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Jon Bruce
Reklame for plussmedlemskap