Da har jeg fått plassert inn ny pumpe i 90l akvariet (side 2)

jeg tok substans fra filteret i den 160 liters akvariet og gnidde den nye svampen sammen med den gamle og lot den trekke inn de bakteriene fra 160 liters akvariet samt lot det renne igjennom en liten stund og så satt det inn i den nye pumpen.

Fått tips at jeg da må bytte ca 20/30% av vannet i 90 literen en ukes tid værtfall. Daglig.

Vente med fisk en ukes tid i det 90 liters akvariet og sjekke regelmessig over bakteriefloraen og slik.

Så får bare vente og se hvordan det går.
Har en del flyteplanter der oppi som har stått sammen med fluvalen å gått de siste ukene og de tar også vare på en del av bakteriene hvis jeg ikke tar helt feil.

Ellers får jeg jo se hvordan det går, sneglene får kose seg der nå og bli foret daglig med squash så tar vi og ser hvordan dette akvariet stabiliserer seg.

Får bytte vann igjen i morgen men må passe på temperaturen værtfall så jeg ikke stresser og dreper sneglene.

Lærer noe nytt hele tiden og utrolig glad for all hjelp i dag, ellers hadde jeg nok drept mange fisk hvis jeg ikke hadde fått denne hjelpen her.

Så vi får se hva som skjer fremover.
Håper de lille prosessene jeg har gjort nå får til og holde på bakteriefloraen og lar det bygge seg opp litt etter litt.

Hvem vet hvor lenge det tar men får vel vente med rødmunns tetraene som jeg egentlig skulle ha denne uken.

Takk takk for all hjelp nå er det god natt i stugu
fiskene sover som bare det
10 ancistrus?

hvor skal du gjøre av dem? 2 holder i lange baner i en 90 liter.

Jeg hadde 2 i min 170 liter men måtte fjerne den ene da de bare kranglet hele tiden.

-Tim
Det høres ut som du har "reddet dagen" etter hva du beskriver i innlegg 21
Det er det som kalles "kickstarting av filter", dvs overføre filterbakterier via filtergørr fra en innkjørt filterpumpe og over i en splitter ny en. Da "poder" man inn en startkultur, og dermed trenger bakteriene bare å formere seg litt så er det i gang.

Jeg kickstarter stadig filterne mine når jeg setter opp et nytt akvarium eller skal skifte filtertype, og det funker hver gang
Mona. Hvordan går det med ditt biopower filter? Fornøyd så langt?

-Tim
Tim
Mona. Hvordan går det med ditt biopower filter? Fornøyd så langt?

Jepp!

Jeg ble lettet da jeg så at Eheim hadde lagt ved et ekstra sett med klipsene som holder sammen filteret, for de som satt på var røde! Men det ekstra settet hadde fargen grå, så da brukte jeg dem.
Det passer akkurat på håret inn i karet som er 35 cm høyt og har noen cm sand på bunnen.

Jeg tror jeg kan komme til å like disse ganske godt!
Hm...Kanskje det blir en slik på meg neste gang da

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Marius Ekeberg
Reklame for plussmedlemskap