Er karet godt nok for discus? (side 2)

Hei Vipsen
Meningen er å ha 8 voksne discus, Ønsker å kjøpe 4 voksne, og 6 stk 10 cm. selge eller gi bort 2 av de når de er blitt store, har kjøpt 1 brukt Eheim 2028, som jeg tenkte jeg skulle bytte ut den innvendige Juwel pumpen med, så håper det holder
Hei Tara, var hyggelig og ha besøk av Dere igår, elsker og få vist fram diskusfiskene mine jeg.
Og ikke minst så er det moro og hjelpe andre igang med diskuser, ble karret ditt skikkelig gromsette når du fylte oppi de literne med filterguffe herfra?
Gikk det kjapt bort?
Har tittet mere på det parret du har tenkt på, på bildene så ser de knall bra ut og til den prisen så vil jeg si at det virker billig for slike kvalitets fisk, så gå for dem du, viss de er like bra i virkeligheten.
Pass på at voksene diskuser er runde og har et øye som står i forhold til pannen, altså ikke for stort.
Lurer du på noe så er det bare og spørre jeg hjelper til så godt jeg kan jeg, vil jo ha flere som starter og fortsetter med diskuser.
Diskuser kan være en problem fisk, men har man opptimale forhold og kommer over friske og raske diskuser, ja da er de ikke noe stort problem, du så jo karret mitt, har faktisk ikkle mistet en diskus på mellom 2-3 år og håper det blir flere år til noen drar til diskus himmelen.
Den siste jeg mistet var en rød snacke skinn, den sluttet og spise etter et flaggelat utbrudd så jeg måtte slå den ihjel etter 2-3 mnd uten mat, da var den tynn som fy og da orket jeg ikke mere, begynte og se ut som dyremishandling, så da måtte jeg avlive den.

Så gleder meg til og se karret deres etter at det har kommet diskuser i det-så be meg på kaffe da.
Hei Ken!
Takk for filterguffe Ja akvariet ble skikkelig grumsete, men er klart og fint nå, bare vannet som er gult, men det forsvinner jo med litt vann bytter
Himmel, for et discus akvarium du har lysten ble ikke mindre av å se det og skikkelige 20 cm discus, ser man ikke så ofte, så harmoniske og rolige, bare nyskjerrige på at det kom gjester for å titte, De skal du være veldig stolt av, fantastisk vakker fisk
Skal kontakte han med Discusen i dag, redd de blir solgt vet du så får jeg ta det derfra
Takk for all hjelp så lenge

Klart jeg skal be deg på kaffe, når discusen er på plass, vet du

Takker så mye for de fine ordene du bruker når du roser fiskene mine, ja jeg er stolte av de.
Fy flate for en jobb i 24 mnd som jeg byttet 30% daglig, på den gamle måten med hevert og bøtter.
Men alle de turene er hvirkelig verdt det når man ser det ferdige resultatet av store og perfekte diskuser som svømmer rundt i stuen din.
Så diskuser er nok noe jeg kommer til og drive og ha resten av livet, får ikke noe mere dekroativt møbel i en hjem enn et perfekt diskuskarr.

Så gleder meg til innbydelsen fra Dere for og titte på fiskene Deres og en fiske prat-elsker og snakke om kongen i ferskvann og miljøet rundt de-egen erfaring er noe av den beste lærdommen man får-så er utrolig glad det er flere voksene folk som begynner med kongen i ferskvann(som har fått et rykte om umulig og holde i livet).
Vi må holde sammen og dele erfaringer.
Bare og spørre og grave viss det er noe, det er slik man lærer, og lærdom er utrolig viktig for og få en diskus"stim"til og trives.

Så har det kommet noen fisker/diskuser nå?
Hei
Ja, har kjøpt 5 små scalarer i 720l som har selskap av en 35 cm gibbiceps,(Det monsteret, men Bjørn liker den
Skal fylle opp det med flere scalarer, og noe annen fisk, vet ikke helt hva ennå, må en tur ned på Dahl,s i morgen.
Mulig jeg reiser ut til Fredrikstad å henter noen Discuser i dag, ellers blir det på søndag, både gleder og gruer meg, mange tanker: Tenk om de ikke spiser, trives el liker min noe høyere PH, blir nervøs av for mye tenking, he,he
Har du noen gode forslag til fisk, sammen med Scalarer så bare kom med det
Har tenkt på noen coryer, men ikke mange sorter en kan ha i så varmt vann, har Adolfoi, så vil ha noe annet! Forslag?
Hei igjen Tara.

Hvis du skal til Dahls i morgen så mener jeg dem har C. Sterbai inne. Dem tåler discustemperatur helt fint. Og kombinasjonen Discus Scalarer er jo helt perfekt, jeg har ikke merket at scalarene spiser opp all maten, discusen får det de trenger.

Jon
Av c maller så er det vel sterbai og adolfoien og fetteren(den som er omtrent lik, er vel egentlig den som blir annbefalt til diskuskarr istedenfor adolfoien, er det ikke?)
Men adolfoi skal tåle det den og, utrolig vaskker fisk da.

Sarset på L maller jeg, har 6 stk L66, 14 stk L134, 1 stk L102, 1 stk L116 utrolig god algespiser og noen ancistrus oppdrettsvarianten som skal byttes ut mot L 144 som jeg har i et annet karr, setter de ikke inn før alle oppdrettsvariantene er ute av karret vil ikke ha noen blandigsbarn.

Skjønner godt tankene rundt det og hente sine første diskus, det går bra skal du se, diskuser takler høy ph helt greit de, ihvertfall oppdretts varianten og det er jo den du skal ha.
Bruker du endel røtter bl.a i karret så vil phen synke naturlig, det vil den egentlig gjøre uansett, så dette går bra skal du se.

Bare tenk tanken når du har full voksende "talerkner"som svømmer majestetisk rund i karret-bare det er verdt all frurstrasjonen man møter som diskus eiere.
Erfaringen min sier at etter kort tid så er alt rutiner på diskusholdet ditt og da går det på skinner.

Eneste råd jeg gir til nye diskuseiere som starter med diskuser i vekst er, mye mat(ihvertfall5-8 ganger om dagen) og da må man også ha store og daglige vannbytter.
Noe man bør holde på med til diskusene har blitt voksene og ferdig utvokst.
Jeg mener en "normal"diskus vokser til den er rundt 24 mnd-alt etter det blir "muskler"fisken blir kraftiger.
Og en diskus på rundt 20 cm som også er kraftig, det er et helt utrolig syn, får ikke noe vakrere enn det.

Nå har jeg endelig fått 4 flotte Red Turquise i karet mitt Skikkelig spennende
De har bare vært i karet i ca 2 timer nå, men slapper litt mere av, ser sånn ut på fargene i vertfall
De står 3 stk i ett hjørne og 1 i det andre, litt merkelig? men innimellom tar de seg en svømmetur
Du får ha gratulerer med Discus, Tara, nå vil det antageligvis ta et par dager før discusen blir mindre sky og begynner å spise. Dette er helt naturlig nå det gjelder discus. Det tar litt tid før dem er trygge i det nye hjemmet sitt også, så at dem er forskremt i et hjørne er forbigående. Også var det dette med bilder da .

Jon
Grattis, hvilken størrelse er diskusene i?
Ken Myrseth
Grattis, hvilken størrelse er diskusene i?

Ja nå er kaffen klar,så bare å komme

Ang. str. så var det nok veldig overdrevet, du får se selv når du kommer, men tror på 1 på 18 cm å så mindre på de andre.

Takk for det Bruce, de synes det er litt skummelt ennå, så de har ikke spist enda
Her er noen dårlige bilder tatt med mobilen i går, discusene har vært litt bortsjemte med luftpumpe, og varmt vann fra springen ved vannbytte. Håper de takler at det ikke er sånn her, byttet litt vann, tempraturen sank 2 grader, litt stressstriper, men ellers rolig
Faktisk et par som spiser litt nå
Fiskene ser fine ut de.
Gleder meg til og se de i virkeligheten, kommer på kaffe til uken viss det passer for dere.
Ken Myrseth
Fiskene ser fine ut de. Gleder meg til og se de i virkeligheten, kommer på kaffe til uken viss det passer for dere.

Klart det passer, bare ring når du vil komme
Har kjøpt noen fine scalarer også
Her er noen bilder av Scalarene også
Er fine de og-et et fantastisk fint syn med diskuser og scalarer.
Går Discus bra med Malle nr: 235?
Aldri hatt en L235 jeg, så vet ikke hvilket tempramang den mallen har, s¨derfor tørr ikke jeg annbefalle den.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap