Egglegging.. (side 2)
Nei vet dere hva som skjedde i kveld Jeg byttet 20 liter vann på BB karet. (så kaldt vann jeg får ut fra springen). Og Det er egg i BB karet.. HURRA
Nå blir det spennende Egg to sterde på en kveld.. Det er ikke gale + at jeg har yngel på ancistrus inni hulen. Men lurer på når de skal ut å surfe for de har lagt der inne over 1 uke nå. Jaja hehe kanskje pappa er veldig påpasselig
Nå blir det spennende Egg to sterde på en kveld.. Det er ikke gale + at jeg har yngel på ancistrus inni hulen. Men lurer på når de skal ut å surfe for de har lagt der inne over 1 uke nå. Jaja hehe kanskje pappa er veldig påpasselig
Postet 24.09.09 kl 22:12
Diskus eggene i både selskapskaret og BB karet er der enda, og foreldrene passer på.. Artig dette, å gleder meg til å se om det blir noe ressultater, selv om jeg ikke forventer noe som helst
Ekstra gøy siden det paret i BB- karet er stendker diskus Filtrere vannet over torv var tingen. hehe Talte 6 hvite egg på stendker diskusene sine egg.
Ekstra gøy siden det paret i BB- karet er stendker diskus Filtrere vannet over torv var tingen. hehe Talte 6 hvite egg på stendker diskusene sine egg.
Postet 25.09.09 kl 16:52
Moro med egg ja, og enda mer moro når de blir wigglers og helt konge når ynglene svømmer rundt.
Men lurer litt på hvorfor du legger vekt på at ekstra moro i det ene pga stedker discuser, hva mente du med det?
Stendker er ikke hva de var på 1980-90 årene, stendker discuser er ofte noe jeg styrer unna(selv om jeg har et par stk jeg og), hele stendker farmen begynner jo å bli en grøt av innavl.
Tar jo ikke inn nytt blod i flokkene sine.
Så før var stedker synonymt med kvalitet, idag er stedker en plass/farm hvor det produseres diskus på-men de har jo kommet helt i bakleksa i forhold til farmene i østen, de produserer jo nye farger hele tiden og det er ikke akkurat stedker kjent for.
Håper det går bra at jeg skriver dette i tråden din-er litt "lei"av at stedker er det råeste/flotteste av diskuser-toget har godt fra de, og på perongen står familien igjen som skal danne 100 tusen vis av fisk, inavl er ordet.
Men lurer litt på hvorfor du legger vekt på at ekstra moro i det ene pga stedker discuser, hva mente du med det?
Stendker er ikke hva de var på 1980-90 årene, stendker discuser er ofte noe jeg styrer unna(selv om jeg har et par stk jeg og), hele stendker farmen begynner jo å bli en grøt av innavl.
Tar jo ikke inn nytt blod i flokkene sine.
Så før var stedker synonymt med kvalitet, idag er stedker en plass/farm hvor det produseres diskus på-men de har jo kommet helt i bakleksa i forhold til farmene i østen, de produserer jo nye farger hele tiden og det er ikke akkurat stedker kjent for.
Håper det går bra at jeg skriver dette i tråden din-er litt "lei"av at stedker er det råeste/flotteste av diskuser-toget har godt fra de, og på perongen står familien igjen som skal danne 100 tusen vis av fisk, inavl er ordet.
Postet 25.09.09 kl 17:30
Nei det gjør ikke noe. Har kun 1 par fra stendker jeg og, men jeg viste ikke det jeg.. hehe men hannen her er en av de fineste og gjevneste diskusene jeg har. Så er derfor jeg er glad der er han som er pappa. Men jeg må erlig innrømme å si jeg faktisk ikke er så veldig inni dette med gode og dårlige diskus egentlig, men fikk høre at han her skulle være skikkelig flott. (mulig jeg tar feil)
Jeg har noe fra singapor og jeg, og jeg med mine øyner syntes faktisk ikke de ser så galen ut heller jeg, (Eneste er at de har litt mer "snute" en den stendker diskusen min) Vet ikke hvorfor.
Egentlig når jeg jakter diskus bryr jeg meg egentlig ikke så veldig om hvor de kommer fra bare de virker frisk og puster rolig og behersket og øyner virker normale forhold til kropen osv. Har 1 par der hannen er 20 cm+ og hunnen er sikkert oppi 16-17 og det er de to største jeg har. De som legger egg her nå er ikke mere en 15- 17 ca. Samme med de fra stedker.
Men så lenge ungene blir bra så har vel ikke størrelsen på foreldrene noe å si egentlig? Eller?
Jeg må liksom starte 1 sted, for jeg har jo ikke fått fram yngel enda.
Har liksom bare hørt at stendker skal være så utrolig flott osv men det er vel kanskje ikke det så lenge man luker ut de stygge fra andre steder, for flotte diskus dukker det jo sikkert opp alle steder uansett hvor de kommer fra, og det samme gjelder vel stygge.?
Jeg har noe fra singapor og jeg, og jeg med mine øyner syntes faktisk ikke de ser så galen ut heller jeg, (Eneste er at de har litt mer "snute" en den stendker diskusen min) Vet ikke hvorfor.
Egentlig når jeg jakter diskus bryr jeg meg egentlig ikke så veldig om hvor de kommer fra bare de virker frisk og puster rolig og behersket og øyner virker normale forhold til kropen osv. Har 1 par der hannen er 20 cm+ og hunnen er sikkert oppi 16-17 og det er de to største jeg har. De som legger egg her nå er ikke mere en 15- 17 ca. Samme med de fra stedker.
Men så lenge ungene blir bra så har vel ikke størrelsen på foreldrene noe å si egentlig? Eller?
Jeg må liksom starte 1 sted, for jeg har jo ikke fått fram yngel enda.
Har liksom bare hørt at stendker skal være så utrolig flott osv men det er vel kanskje ikke det så lenge man luker ut de stygge fra andre steder, for flotte diskus dukker det jo sikkert opp alle steder uansett hvor de kommer fra, og det samme gjelder vel stygge.?
Postet 25.09.09 kl 18:09
Har drettet et kull med diskuser, da hadde jeg et leksparr med foreldre som var langt i fra perfekte diskuser-eller moren var fin, men hannen var en avlang type.
Tok vare på 3 stk av de ynglene, i dag er de snart 3 år den største er 20-21 cm+, de to andre 18-19 cm+-det er faktisk de flotteste fiskene i karret mitt, tenker ikke da på farge"typen"/varianten, men kroppslig.
En diskus på rundt 20 cm som er foret opp RETT skal være kraftig som helv...skal liksom se at den tåler en smell, moro når man har hanner som er 3-4 over pannen.
Men ihvertfall ikke tvill om at discuser er kongen i ferskvann.
Sier/mener ikke at det ikke kommer gode discuser fra stedker, for det gjør det-men det kommer like gode discuser fra endel andre farmer også.
Og de fleste andre store farmer lager jo nye fargevarianter, det er liksom ikke stedker kjent for.
Etter de "ryktene"jeg har hørt så "tørr"ikke stedker og ta inn nye avlsdyr med andre farger pga. livredd parasitter-for åfå det i annlegget.
Men helt ærlig så synes jeg det høres merkelig ut-en så proff farm må vel greie og få fisker med parasitter friske-ikke alle, men de fleste.
Men uansett de 2 hunnene jeg har fra stedker er perfekte i form og farge, så ikke tvil at de leverer kvalitets fisker enda, selv om det har godt på de samme fargene i "50"år.
Lykke til med konge fiskene dine.
Tok vare på 3 stk av de ynglene, i dag er de snart 3 år den største er 20-21 cm+, de to andre 18-19 cm+-det er faktisk de flotteste fiskene i karret mitt, tenker ikke da på farge"typen"/varianten, men kroppslig.
En diskus på rundt 20 cm som er foret opp RETT skal være kraftig som helv...skal liksom se at den tåler en smell, moro når man har hanner som er 3-4 over pannen.
Men ihvertfall ikke tvill om at discuser er kongen i ferskvann.
Sier/mener ikke at det ikke kommer gode discuser fra stedker, for det gjør det-men det kommer like gode discuser fra endel andre farmer også.
Og de fleste andre store farmer lager jo nye fargevarianter, det er liksom ikke stedker kjent for.
Etter de "ryktene"jeg har hørt så "tørr"ikke stedker og ta inn nye avlsdyr med andre farger pga. livredd parasitter-for åfå det i annlegget.
Men helt ærlig så synes jeg det høres merkelig ut-en så proff farm må vel greie og få fisker med parasitter friske-ikke alle, men de fleste.
Men uansett de 2 hunnene jeg har fra stedker er perfekte i form og farge, så ikke tvil at de leverer kvalitets fisker enda, selv om det har godt på de samme fargene i "50"år.
Lykke til med konge fiskene dine.
Postet 25.09.09 kl 20:10
Jepp ser den Her i bergen er det ikke akkurat fantastisk utvalg av diskus. Fantastisk mye stygge fisker. Men en gang i blant kommer det en fin en innimellom Å da er jeg der med det samme, men om de har fått den omsorgen i starten for å få optimal størrelse, det tviler jeg på. Men men .. De kan være fine selv om de ikke kommer oppi 20 cm og, Så får jeg sørge for å få fram barn fra de med str 20 cm pluss. Det var en god start plan
Postet 25.09.09 kl 21:02
Postet 27.09.09 kl 00:25
Postet 27.09.09 kl 08:35
Postet 27.09.09 kl 15:25
De små er der enda og har vokst inponerende mye på litt over 1 døgn.
Syntes og det virker som det er blitt fler, men det tror jeg ikke. De henger sikkert bare litt mer spredd en de gjorde i går..
Mamma diskis er utrolig flink.. Sto å så litt på de i går å da løsnet en liten "klatt" med barn fra kjeklen men da kom mamma til unnsetning og tok barna inn i munnen å spyttet de fint tilbake på kjeklen igjen, Måtte gjøre det to ganger frør hun fikk de til å henge. hehe.. Artig, de løper etter unger som prøver å stikke av og. hehe.
Syntes og det virker som det er blitt fler, men det tror jeg ikke. De henger sikkert bare litt mer spredd en de gjorde i går..
Mamma diskis er utrolig flink.. Sto å så litt på de i går å da løsnet en liten "klatt" med barn fra kjeklen men da kom mamma til unnsetning og tok barna inn i munnen å spyttet de fint tilbake på kjeklen igjen, Måtte gjøre det to ganger frør hun fikk de til å henge. hehe.. Artig, de løper etter unger som prøver å stikke av og. hehe.
Postet 28.09.09 kl 08:34
Postet 28.09.09 kl 08:48
Jon BruceDette var gøy å lese, du får bare stå på og gjøre klart til artemiaklekking. Det er nesten så jeg angrer på at jeg tok 90-literen ut av drift i stedet for å prøve meg på avl selv. I går kveld la både det faste discusparet og et par med Peru-Altum egg i 350-literen. Egga er der ennå,MEN.... Jon
Egg i 540 literen sammen med alle de andre vet jeg alt om. huff. jeg har 4 par med diskus og særlig det ene går det rett og slett ikke ann og flytte, de er så skvetne at jeg er redd de skal drepe seg selv. er de i bb_tank ligger de kun å vibrerer på overflaten. roer seg ikke ned og nekter å spise, hadde de gående med håndkle over karet i nesten tre uker og de spiste ikke noe, og hver gang jeg skulle bytte litt vann var det ny hopping over vannet osv, fiskene så ikke ut etterpå. De var helt svart i fargen å full i sår. Jeg ga opp og heiv de over i 540 literen igjen. 2 dager senere var det nye egg i 540 literen.
Men de jeg har egg på nå ser ut til å klare seg. Dette er så utrolig gøy, Må ut og surfe Bergen etter artemia for så langt har faktlisk ikke jeg kommet en gang, men tenkte jeg skulle ta en prøve klekking i dag. (starte opp en artemiaklekke maskin). totalt har jeg jo bare hatt 6 egg legginger fordelt på 3 forskjellige par, så hvis jeg får til å fullføre disse småttasene da må jeg enten ha utolig med flaks eller så er jeg ment to bee diskus oppdretter.. hehe
Dette er så utrolig gøy at jeg våkner om natten bare for å se om fiskene har det bra
Postet 28.09.09 kl 09:33
Postet 28.09.09 kl 10:52
Postet 28.09.09 kl 17:16
Postet 28.09.09 kl 20:44
Postet 28.09.09 kl 20:58
Postet 28.09.09 kl 22:45
Endret: 28.09.09 kl 22:51
Postet 28.09.09 kl 23:05
Postet 30.09.09 kl 15:14
Postet 30.09.09 kl 15:49