Alex sin lille fiskeverden. (side 2)

Kanskje jeg ska gjøre som Tim sier, ha bare guppy hanner, så slipper jeg å tenke på at de formerer seg så grådig, siden det ikkje er så utrolig stor plass oppi der, så det var kanskje ikkje noe dum ide. tror faktisk at jeg gjør det jeg.. men må ha penger til å kjøpe først og, det er jo det også.
gidder ikkje å kjøpe en og en fisk over lengre tid, da venter jeg heller noen uker til jeg får penger til å kjøpe litt flere samtidig, det er mye kjekkere synes jeg. hvertfall når det er slike småfisk..
men så kan det jo også være at jeg får nye ideer iløpet av den tiden, så kem vet hva som skjer med det karet.

Nå har jeg ommøblert hele rommet her som de fleste akvariene står, har ett i stuen og, men det ska stå der (sier samboeren min) :P
Hun er heller ikkje helt begeistret for at jeg har 3 akvarier her inne på gjesterommet, men ett sted må de jo være. så da blir det gjesterommet, var litt av ett styr å ommøblere ska jeg si, er ikkje bare bare å flytte på det 180Leren. hehe. men det gikk til slutt etter mange timer så var alt på plass og jeg er kjempe fornøyd nå.

Var innom Midtun Zoo i Åsane igår, og var å så på akvarier, der hadde de veldig mye forskjellig og mange store akvarier, og da fikk jeg en ny drøm, ett 850L akvarie, men det blir nok leeeenge til jeg får meg ett så stort akvarie, men en dag i den fjerne fremtid ska jeg ha meg ett slikt, om jeg ikkje bygger ett selv når jeg ska bygge hus. Men det blir nok lenge til.

Jeg ska prøve å få tatt noen bilder av akvariene mine og få lagt ut så dere kan se hvordan de er nå, så kan dere komme med innspill om hvordan jeg kan innrede de, er fremdeles ikkje helt ferdig med innredningen.
Siden jeg er totalt cory-idiot , du har ikke tenkt på å ha flere coryer da
Sølvi Gullaksen
Siden jeg er totalt cory-idiot , du har ikke tenkt på å ha flere coryer da :)

Jeg liker coryer veldig godt jeg også, men har velig lyst å ha litt forskjellig, siden jeg allerede har 63Leren til coryene mine så tenkte jeg at jeg kunne ha noe annet i det 42Leren.

Jeg liker egentlig alle fiskene som er, det som gjør det så vanskelig. Så jeg klarer liksom aldri helt å bestemme meg, men jeg har ikkje hatt guppy endå, så jeg tror egentlig jeg går for det.
Ja det kan være vanskelig å velge ,det er helt sikkert.
Guppyer er jo flotte og livlige og da , så de blir du sikkert fornøyd med
Da har jeg fått kjøpt meg ny pumpe, har kjøpt meg en Fluval 4+. Tenkte at jeg skulle ha den i 180Leren min, sammen med en annen pumpe så jeg har, så får jeg ekstra god sirkulasjon og ekstra mye plass til filtermateriel.
Så tenkte jeg at jeg skulle ta den andre pumpen som nå står i 180L i 42L, så får jeg en litt bedre pumpe i det også, som ska være mer enn stor nok til det karet.

Corydoras Aeneus

Idag så jeg at en av mine søte corydoras aeneus har lagt egg, det var mange mange ett som var spredt rundt over hele akvariet, på planter, glasset og pumpen. Utrolig gøy, var vanskelig å se om noen av befruktet, håper de er det. Så fårj eg bare se om det skjer noe videre med de.
Har de sammen med noen Skjørtetetra, og det ser ut til å gå helt fint, verken de eller corydorasene ser ut til å bry seg så mye om eggene (da mener jeg å spise de)

Så jeg gleder meg til å få corydoras yngel hvis jeg får det da.
Da var filterguffe overførst til det nye filteret og vannskifte unnagjort, har også fått tatt eggene ifra corydorasene mine over i ett yngelkar, ser ut som noen av de er befruktet, men jeg er ikkje helt sikker, så ut som det var noe mørkt inni en del av eggene når jeg lyste på de med lys. Så jeg får bare håpe på det beste så kanskje det er yngel oppi der etter en liten stund.

Jeg er stor fornøyd med alle akvariene mine, og går rundt og gliser hele dagen pga alle akvariene mine, er blitt så gla i fiskene mine
Selv om jeg ikkje helt er ferdig med innredningen endå så er jeg kjempe fornøyd, tenkte å gå å finne noe stein ute så jeg kan få oppi akvariet og. Så kan jeg få lagt litt flere huler og gjemmesteder for fiskene mine.

Har vurdert bakgrunn på 180Leren min, men jeg vet ikkje helt endå, må bli en sånn plakat aktig bakgrunn, har ikkje penger til å kjøpe slik i isopor eller hva de er laget av, de er alt for dyre for meg nå.
Men jeg vet ikkje helt, vet ikkje helt hvilke bakgrunn jeg ska ha heller, er jo så mange forskjellige.
men jeg får se.
Da har jeg fått meg endå ett akvarie, ett 70L sekskant akvariet.
Utrolig stilig, og gøy med ett som ikkje er helt vanlig firkantet som de andre jeg har, har også gått til innkjøp av guppy nå, og har de i mitt 63L kar.
40L står bare her akkurat nå med ingen fisk i.

I mitt nye 70L kar, så tenkte jeg at jeg skulle ha stimfisk, har kjøpt meg to grupper med forskjellige stimfisker for å se hvordan det går, to forskjellige typer tetra, serpa tetra og lyktetetra.

Håper det går fint sammen og at de stimerfisk og ikkje blir alt for forvirret av hverandre.

Har også kjøpt meg en gibbiceps, og jacobfreibergi.

dæ. du står på. Hva sier fruen til enda et kar da?
Hvordan går det med cory yngelet ditt. De som har klekket til meg vokser kjempe fort. fikk ca 250egg i går fra Paleatusene.
Hvis jeg skjønner deg rett så har du kjøpt en Malawifisk (jacobfreibergi) ?
I så fall så er det altfor lite med 70 liter dessverre .Så du må nok gå til anskaffelse av et større kar om du skal ha Malawi

Du er vel også klar over at disse vil ha en ph på over 8 ?
Sølvi Gullaksen
Hvis jeg skjønner deg rett så har du kjøpt en Malawifisk (jacobfreibergi) ? I så fall så er det altfor lite med 70 liter dessverre .Så du må nok gå til anskaffelse av et større kar om du skal ha Malawi :) Du er vel også klar over at disse vil ha en ph på over 8 ?

Malawiene har jeg i 180L karet, og der har jeg en ph på 8.0
noe som ska være helt greit for disse fiskene som jeg har i dette karet, ut ifra fiskebasen.
Black_Flys
dæ. du står på. Hva sier fruen til enda et kar da? Hvordan går det med cory yngelet ditt. De som har klekket til meg vokser kjempe fort. fikk ca 250egg i går fra Paleatusene. :)

Jeg har klart å grine meg til det :P har bare det sekskantakvariet i stuen, og resten står på "gjesterommet" men som ligner mer på ett akvarie rom nå da.
Bare sengen som utgjør det til ett gjesterom.

Black_Flys
dæ. du står på. Hva sier fruen til enda et kar da? Hvordan går det med cory yngelet ditt. De som har klekket til meg vokser kjempe fort. fikk ca 250egg i går fra Paleatusene. :)

eg fikk vel en rundt 50 egg ifra mine aeneus, men det gikk nok ikkje så bra med de, var borte ett par dager, så fikk ikkje skiftet vann eller noe, så de ble stående, så de gikk nok veldig fort til fiskehimmelen desverre, men jeg ska ikkje gi opp, jeg har tenkt å prøve igjen å få aeneusene mine i lek også ska jeg passe på at jeg har tid til å være med eggene hele tiden og når de klekkes...

Har vurdert litt også å prøve med noe annet også, som guppy, er gøy med levende fødende også synes jeg.

Liker de to tetra typene jeg har fått også til mitt 70L kar, de er utrolig fine å se på. Er utrolig stilig med to stimer, som svømmer rundt og rundt i karet. (siden karet er på en måte rundt), en sølv stim og en rødaktig stim. utrolig stilig.

Har også kjøpt meg en gibbiceps og en plecostomus.
Tenkte å gå til innkjøp av noen flere ancistruser, men vet ikkje helt hvilke jeg ska ha endå, blir helt sikkert en helt vanlig sp. (oppdretts), siden jeg ikkje har penger til de dyre :P
og samboeren hadde nok ikkje blitt så gla om jeg hadde brukt så mye penger på en fisk. :P

men kanskje eg klarer å grine meg til det en dag. :P
Har egentlig ikkje den store interressen av å kjøpe disse dyre ancistrusene, synes det er helt greit med vanlige. eller gibbiceps (men de blir jo veldig store då), men de jeg har er små nå. er vel en 7cm.
FiskeAlex
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Hvis jeg skjønner deg rett så har du kjøpt en Malawifisk (jacobfreibergi) ? I så fall så er det altfor lite med 70 liter dessverre .Så du må nok gå til anskaffelse av et større kar om du skal ha Malawi :) Du er vel også klar over at disse vil ha en ph på over 8 ?

Malawiene har jeg i 180L karet, og der har jeg en ph på 8.0
noe som ska være helt greit for disse fiskene som jeg har i dette karet, ut ifra fiskebasen.

OK da er det greit
Trodde du hadde de i 70 literen.
hehe, jeg sjekker alltid med fiskebasen før jeg kjøper fisk så vet jeg om de kan være i det karet og hvilke fisker de går sammen med i forhold til vannverdier o.l.
Nå er det veldig lenge siden jeg har skrevet noe her inne på denne tråden, så jeg tenkte det var på tide å oppdatere litt her.

Har ikkje forandre så veldig mye siden sist, er ikkje kommet flere kar i huset endå. Har brukt veldig mye tid på mine to nye husdyr, nemlig marsvinene mine. men så klart, det betyr ikkje at jeg ikkje har tid til fiskene mine også.
Men har ikkje kjøpt noen nye fisker, har fremdeles de samme som jeg hadde sist, fikk hvit prikk i 70L karet mitt, noe som gikk hardt utover mine 10 lykte tetra. Nå er alle dø desverre. men så ikkje noe til hvit prikk på de andre fiskene jeg har i dette karet, og de lever endå, så jeg tror nok at de har klart seg.

Har lenge prøvd nå å få mine to aulonocara brichardi i lek, men har fremdeles ikkje fått dette til. Har tilpasset karet helt til deres forhold, med flere gjemmesteder og har gitt de god mat som røde mygglarver. Men fremdeles ikkje noe suksess, så jeg vurderer nå å kanskje kjøpe noen flere av disse fiskene så jeg kanskje klarer å få yngel på disse, synes disse fiskene er utrolig fine, en veldig praktfull fisk.

Av Golden yngelen jeg har i 180L karet, så har de voks noe veldig den siste tiden, og flere av de er blitt veldig store. Altså, langt ifra deres fulle størrelse, men da jeg fikk de var de ikkje så veldig store, og nå er de blitt ganske så store.

Har også nå gått over til ett annet type for til fiskene i dette karet, ifra Aquatic Nature, og dette ser ut som er blitt en stor suksess blandt fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap