3 døde neontetra på 1 døgn: ( hjelp meg! (side 2)

Inaktiv bruker
hvordan kan jeg finne vannverdiene i springen vår?
Måle dem med dråpetest.

Eventuelt ringe det lokale vannverket.


-Tim
gutt16
er du sikker på dette? for jeg trodde at norsk kranvann er litt sur, derfor jeg valgte å holde på neontetra, men hvis dette ikke er tilfelle vil jeg nok bytte til sebrafisk. de høres mer hardføre ut


før du kjøper deg noe som helst vil jeg anbefale deg å skaffe deg måleutstyr og sjekke vannet ditt i karet.... ellers ryker du bare på en ny smell... er karet ditt innkjørt ell?
Inaktiv bruker
jeg brukter filtergugge fra et gammelt filter
ok..er jo bedre enn ingen ting.. men følg med på nitritten.. har kjørt igang ett kar en gang med filtergørr fra det gamle filteret og reint vann som nødløsning men der fikk jeg skikkelig nitritteksplosjon likevel.. kan være pga det er ikke no bakterier i reint vann så kulturen i filteret dauer ut? ikke veit jeg...
uansett, så du skaffe deg ph og nitritt test i første omgang, og med fordel de andre testene.. blir billigere det enn å kjøpe deg fisker som dauer etter ett døgn pga dårlige vannverdier.. dyrevennelig blir det også..
Inaktiv bruker
jeg har faktisk rensa filteret helt, bestemte meg for og heller starte opp filteret på nytt det er det sikreste, men kan jeg innkjøre et filter med kun flakfôr uten verken planter eller fisk? altså at jeg kun mater filteret med flakfôr?
Inaktiv bruker
hvor mye pleier dråpetester å koste, sånn sirka? på en vanlig dyrebutikk? ph og nitritttester? er det nødvendig med ghtester?
i området 130-200 avhengig av merke og type. Annbefaler å kjøpe JBL sine tester. Disse er meget nøyaktige.

-Tim
Inaktiv bruker
har de dråpetester i alle dyrebutikker? å hvor lenge pleier de å holde? hvor ofte må jeg måle verdiene? er gh test viktig å få? jeg har planer om søramerikanske fisker
stort sett ja... og i flere forskjellige størrelser (?)... står ofte hvor mange målinger de holder og da spørs det på hvor ofte du måler da..nitritt dråpetesten til feks. jbl holder til 50målinger.. men jeg halverer dosen av alt så holder den til 100målinger...
Inaktiv bruker
er gh test nødvendig?
les denne
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685
der står det om verdiene... jeg måler sjelden eller aldri gh og kh for jeg har stabile verdier i karet.. men følger ph og nitritt....tilsetter aldri noe kunstige midler... ingen ting.. men hvis du skal bøtte nedpå med gh+ og gh- kh + og - og alt som er så du ha test sett til det!
Inaktiv bruker
blir det ikke enklere hvis jeg bare måler phen i vannet vårt fra kranen? er det da nødvendig å måle ph ofte?
røtter stein planter osv påvirker vannverdier så jeg ville målt i karet også for å være sikker.det er jo vannet der fisken svømmer som er viktig.. hva du har i springen driter egentlig fisken i mål i springvannet ditt.... er det sånn nogenlunde er det jo greit..kjør inn karet ditt å mål vannet i karet regelmessig! og les linken jeg la inn i forrige innlegg... den har jeg studert en hel masse...
Inaktiv bruker
men jeg har et problem angående å mate filteret: ( når jeg putter i fiskemat sette maten seg fast i sanden, bakteriene får ikke mat på den måten: (?
joda..det løser seg opp og går i filteret til slutt det også så ikke tenk på det...
Inaktiv bruker
men d masse står stille i sanden, og alt som bli trukket mot filteret blir plutselig flydd bort igjen, det nærmer seg filteret, men plutselig blir det tatt av strømmen å svevd langt bort igjen?
larsh
joda..det løser seg opp og går i filteret til slutt det også så ikke tenk på det...


som jeg skreiv over løser det seg opp i vannet og går i filteret etterhvert... vannet sirkulerer jo igjenom filteret...
Inaktiv bruker
hva gjør jeg eventuelt om maten står i ro for lenge?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap