Sommerfuglciklide med problemer :s (side 2)

Om du ikke har målt pH'en, vil jeg anbefale deg å gjøre det.
Kan jo være pH'en din var feil fra starten av, at du f.eks har noen kalk/marmorholdig som øker pH'en uten at du har vært klar over det.

Jeg hadde selv sort grus i akvariet. Viste seg at dette var farget marmor. Jeg fikk dermed en pH på 8 uansett hvor lav KH jeg hadde.

Kjøp JBLs p-test, da tetras pH-test har et intervall på 0,5 mellom hver avleste verdi. JBLs har et kortere intervall, og du vil dermed få avlest et mer nøyaktig svar.

Så kan du jo f.eks teste GH'en også, kanskje denne er altfor høy for sommerfuglen?

Videre burde du teste nitritten selv også.

Hva har du fóret fisken med? Røde mygglarver kan visstnok være farlig for disse ciklidene.

Kan også være at de ble så stresset av alt "styret" med ommøblering og SAEne etc..
Ja jeg skal til butikken i dag og kjøpe nye tester for ph. Jeg har biltema sin sand oppi karet, noen steiner fra hagen, en knust potte, en falsk kokosnøtthule kjøpt på dyrebutikk og en middels stor rot. Min søster trodde kanskje det var rota som lagde problemer, men fiskene døde lenge før den kom oppi. Den siste scalaren døde i helga. Men utrolig nok så har det ikke dødd noen flere sommerfuglciklider!

Jeg har ikke gitt de røde mygglarver, men de har fått mysis/reker av og til som snacks. Det var ikke det mest populære de har fått, så de får det kun ett par tre ganger i mnd.

Har slutta å ommøblere, og har ikke skifta vann så ofte som jeg pleide. Tidligere skifta jeg litt under halvparten hver søndag, samtidig som jeg støvsugde bunnen for avfall. Men nå må jeg snart ommøblere igjen, for plantene vokser som ugress :o Har ikke skifta vann på 2 uker nå, og jeg ser at rota farger vannet, for det er blitt litt gul aktig. Men det ser jo ut til at fisken trives da. Er kun to av bovilianerene som driver og krangler hele tiden. Biter seg fast i hverandre og haler og drar :P Ellers lever de andre i harmoni, og den vanlige sommerfuglcikliden min er blitt knall lilla og viser tydelig at hun har lyst på en hann :P

Jeg får ta en skikkelig shoppingrunde på akvariefronten i dag, og kjøpe så mange tester som visaen min tillater :P Vil iallefall ha ph og gh. I følge stripsen som jeg har så skal akvariet mitt være nitritt fritt. Men jeg kan jo likegreit kjøpe en sånn test i tillegg når jeg først er i gang :P

Så får vi se hva som skjer
Nå har jeg kjøpt GH og PH dråpetest. Mine resultater var:

Kh 5
Gh 4
Ph 8

Har med andre ord litt for høy ph i vannet. Men kan det være fordi jeg har hatt Kh+ stoff oppi? Gh er jo fin for sommerfuglcikliden. Den skal være mellom 0 og 5.

Hvor høy/lav skal Kh være? Bør jeg slutte med Kh+ siden jeg har så høy ph? Jeg må ha en ph mellom 5 - 6.5 for at sommerfuglciklidene skal trives. Må helt ærlig si at jeg fatter null av ph/kh.. Men det har dere sikkert funnet ut for lenge siden :P Eller.. jeg skjønner at phen skal være sånn og sånn, men jeg fatter ikke hvordan Kh kan stabilisere phen. Noen sier jo at jeg må ha kh mellom 5 og 7, og noen sier 1 :S

Skal bytte ut halvparten av vannet i morgen, og sile ut litt planter. så får jeg ta en ny dråpetest i over i morgen for å se om phen er litt bedre. Eller er det feil det og?

Jeg var på en annen butikk enn min vanlige i dag. Og hun på den butikken mente også at jeg slapp å teste for nitritt, siden sjangsen for at jeg hadde det, var minimal med tanke på hvor rent jeg holder akvariet og hvor ofte jeg bytter vann. Så da stoler jeg på dem og satser på at vannet er nitrittfritt.
du kan vel prøve med litt torv det pleier å senke ph ganske bra.
evnt bare skifte mye vann og ikke tilsette kh+? eller? hadde jo 3 kh før jeg tilsatte det. så da vil jeg tro at phen var lavere?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap