Mitt akvarium (side 2)
Postet 24.09.09 kl 15:50
Postet 24.09.09 kl 18:08
Isopor
Hei. Tenker også å stable stein i min 180liter. Hvor tykk isopor tenker du å ha i bunnen?
Lurer på det samme eller å lime steinene sammen.
Lurer på det samme eller å lime steinene sammen.
Postet 24.09.09 kl 22:25
1-3 cm tykk isopor tenker jeg.. trenger jo ikke være så tykt, så lenge den tyngste og mest kvasse stenen man har i karet ikke går gjennom den, hehe..
Kommer forhåpentligvis til å kjøpe en innvendig bakgrunn, og trenger da ikke å stable like mye stein som ellers..
Skal forresten ut å lete etter fin sand til å ha i karet.. usikker på om jeg kommer til å finne noe stein..
Kommer forhåpentligvis til å kjøpe en innvendig bakgrunn, og trenger da ikke å stable like mye stein som ellers..
Skal forresten ut å lete etter fin sand til å ha i karet.. usikker på om jeg kommer til å finne noe stein..
Postet 25.09.09 kl 00:52
Lenge siden sist nå, men jeg dro faktisk å hentet både sand, grus og stein.
Steinen glinser litt, og har sett i senere tid at dette er giftig.. så må vel se om jeg finner noe annet.
Sanden jeg fant skal jeg sile gjennom en sil på 1mm.. men det ser ut til å være kalksand, ser noe knuste skjell i den.
Kalk høyner KH og PH, så dette er vel bra for malawi'ene, men hva tror dere om å bruke kalksand?
Steinen glinser litt, og har sett i senere tid at dette er giftig.. så må vel se om jeg finner noe annet.
Sanden jeg fant skal jeg sile gjennom en sil på 1mm.. men det ser ut til å være kalksand, ser noe knuste skjell i den.
Kalk høyner KH og PH, så dette er vel bra for malawi'ene, men hva tror dere om å bruke kalksand?
Postet 09.10.09 kl 16:04
Det blir 130cm bredt!
Nå har jeg målt, og har funnet ut at jeg ikke kan gå for noe bredere enn 130cm. 140 cm går, men kommer til å se så "tettpakket" ut, at det blir ikke så fint.. Da var det bare å lete etter noe som passer meg da! .. Lurer litt på om jeg skal gå for typisk Juwel Rio med møbel og armatur - eller helglass, og finne eget armatur og kanskje lage/finne møbel..
Må tenke litt penger også!
Må tenke litt penger også!
Postet 09.10.09 kl 22:50
Postet 10.10.09 kl 21:59
Skal bestille inn litt utstyr til akvariet, og det har kommet til filtermatrialet..
Pumpen blir en powerhead, bak bakgrunnen. tenkte å lage ramser fra bunn til topp med blåsvamp. Først grovt, så fint. Ramsene vil da lage rom.....hvorfor forklarer jeg så dypt? alle vet jo hvordan sånt ser ut! :P..
uansett, i ett av rommene tenkte jeg å kutte ut mange småbiter av blåsvampen, for å få mye overflate, i et annet rom tenkte jeg å fylle opp med bioballer.. hvor mange bioballer trenger jeg egentlig ?
Pumpen blir en powerhead, bak bakgrunnen. tenkte å lage ramser fra bunn til topp med blåsvamp. Først grovt, så fint. Ramsene vil da lage rom.....hvorfor forklarer jeg så dypt? alle vet jo hvordan sånt ser ut! :P..
uansett, i ett av rommene tenkte jeg å kutte ut mange småbiter av blåsvampen, for å få mye overflate, i et annet rom tenkte jeg å fylle opp med bioballer.. hvor mange bioballer trenger jeg egentlig ?
Postet 18.10.09 kl 02:26
Da har jeg handlet litt inn! Bestillte fra aquamanias og tropefisk...
Tropefisk:
- AquaClear Powerhead 50
- Filtersvamp. 50x50x5 cm fin
- Filtersvamp 50x50x5 Grov
Aquamanias
- Tetratec 300w varmekolbe
- JBL PH-test
- Hov
- Marina Aquaminder
- Esha 2000, 20ml
- Bioballer 100stk
I morgen blir forhåpentligvis akvarium bestillt! Er fortsatt usikker på hva det blir til. ser prisene på webshops ligger på 1400-2500kr for 222-250liters helglass, men blir vel noe dyrere for meg, da jeg bare kan velge mellom Tropehagen Zoo og Buddy.. så vi får se.
Akvariet er forresten en gave fra madammen!
Edit:
uff, så er det denne bakgrunnen jeg skal ha. Innvendig.. men finner ingen jeg blir fornøyd med! Syns det er så forferdelig dyrt også!.. Huff.. trenger tips!
Tropefisk:
- AquaClear Powerhead 50
- Filtersvamp. 50x50x5 cm fin
- Filtersvamp 50x50x5 Grov
Aquamanias
- Tetratec 300w varmekolbe
- JBL PH-test
- Hov
- Marina Aquaminder
- Esha 2000, 20ml
- Bioballer 100stk
I morgen blir forhåpentligvis akvarium bestillt! Er fortsatt usikker på hva det blir til. ser prisene på webshops ligger på 1400-2500kr for 222-250liters helglass, men blir vel noe dyrere for meg, da jeg bare kan velge mellom Tropehagen Zoo og Buddy.. så vi får se.
Akvariet er forresten en gave fra madammen!
Edit:
uff, så er det denne bakgrunnen jeg skal ha. Innvendig.. men finner ingen jeg blir fornøyd med! Syns det er så forferdelig dyrt også!.. Huff.. trenger tips!
Postet 18.10.09 kl 19:11
Endret: 18.10.09 kl 19:14
Postet 19.10.09 kl 14:45
Han hadde en AquaClear 70 også, som han ikke fikk noen bud på. kjøpte den i samme slengen, hehe.. Har egentlig ikke bruk for den, men.. kjekt å ha, kjekt å ha!
Kanskje jeg selger AquaClear 50, og bruker 70-versjonen i malawikaret i stedet, og selger den andre.. ellers blir en av dem lagt i en eske, klar til bruk om den jeg bruker skulle gå i stykker. Vi får se..
Kanskje jeg selger AquaClear 50, og bruker 70-versjonen i malawikaret i stedet, og selger den andre.. ellers blir en av dem lagt i en eske, klar til bruk om den jeg bruker skulle gå i stykker. Vi får se..
Postet 19.10.09 kl 19:22
Steinstabling
Angående stein i karret så mener jeg ha lest flere steder og har gjort det samme selv.
Legg isopor i bunn(evt. liggeunderlag som ikke vil løse seg opp hvis fiskene graver noe mange av malawiene gjør.
Så legger du noen større steiner som er noenlunde flate rett på underlaget som bunnlag så stabler du litt mer stein oppå dette så tar du å fyller på sand. Da vil ikke steinene velte når fiskene får gravd litt
mvh Frode
Legg isopor i bunn(evt. liggeunderlag som ikke vil løse seg opp hvis fiskene graver noe mange av malawiene gjør.
Så legger du noen større steiner som er noenlunde flate rett på underlaget som bunnlag så stabler du litt mer stein oppå dette så tar du å fyller på sand. Da vil ikke steinene velte når fiskene får gravd litt
mvh Frode
Postet 21.10.09 kl 19:49
Endret: 21.10.09 kl 19:50
Er akkurat det jeg har tenkt å gjøre!
Isoporen skal jeg smelte med varmluftpistol, eller strykehjern - alt etter hva som er nærmest når jeg setter i gang, hehe.
Har forresten fått et fint tilbud hos Tropehagen Zoo på akvarium. Men tror dette blir Resun, og utifra mona o sine erfaringer, så er disse akvariumene elendige .. Så, jeg håper de har flere sorter å velge mellom, hehe. Takk for at du kommenterer tråden min!
Isoporen skal jeg smelte med varmluftpistol, eller strykehjern - alt etter hva som er nærmest når jeg setter i gang, hehe.
Har forresten fått et fint tilbud hos Tropehagen Zoo på akvarium. Men tror dette blir Resun, og utifra mona o sine erfaringer, så er disse akvariumene elendige .. Så, jeg håper de har flere sorter å velge mellom, hehe. Takk for at du kommenterer tråden min!
Postet 21.10.09 kl 19:52
Postet 22.10.09 kl 18:20
Ingebjørg TveitAngåande coryer og ciklider vil eg ikkje anbefale å ha dette sammen. Då coryer er veldig glad i å romstrere overalt og det er noko ein territorial ciklide ikkje likar er det ubudne gjester. Og sidan coryane ikkje skjønne koffor dei ikkje skal gå der kjem dei igjen og igjen, det kan ende med ganske alvorlige skader på ein cory evetuelt død. Om dette er 100% sant kan eg ikkje garantere då eg berre har hørt det og ikkje testa det.
Ikke lest hele tråden, men jeg har hatt jack dempsey, en ciklide som jeg ikke husker navnet på, lik på malawier og senere to oscar med coryer og det gikk fint. De brydde seg ikke om disse. Men det varierer sikkert om å hissig hver enkelt ciklide er...
Postet 27.10.09 kl 18:36
Har du bestemt deg ang hvilke fisker du vil ha? Ser du ønsker deg noen som er orange/røde/hvite/svarte? Man prøver og feiler for å finne en fin sammensetning Jeg drev også lenge med det her for å få en fin fargesammensetning og mitt valg falt på
Melanochromis lepidiadaptes (lite bilder ute men hoene er hvite med svart stripe.
Ellers har du jo hvit golden som er veldig pene
også har du jo auratus hvor hannen er svart
min sammensetning i karet er ihvertfall:
3 stk Golden Labidochromis caeruleus
4 stk Melanochromis auratus
4 stk Melanochromis cyaneorhabdos
4 stk Melanochromis lepidiadaptes
6 stk Rød Zebra Pseudotropheus estherae
2 stk Malawisynodontis Synodontis njassae
jeg syns denne sammensetningen er veldig fin fargemessig og det gir et harmonisk kar. Legger ved noen bilder av karet mitt. Merk at malawi er umulig å fotografere så beklager dårlig kvalitet!
Bilde 1: hele karet uten blits for å fremheve litt farger
Bilde 2: Her ser du den svarte aruratus hannen og de to lyse m/svart stripe er lepidiadaptes hoene.
Bilde 3: Nede til høyre ser du lepidiadaptes hannen min. Den er rimelig lik blåfargen til zebraen men har den stripen. Hvor sterke markeringene er varierer med hvor dominant han er. Mer dominant = mindre striper
Melanochromis lepidiadaptes (lite bilder ute men hoene er hvite med svart stripe.
Ellers har du jo hvit golden som er veldig pene
også har du jo auratus hvor hannen er svart
min sammensetning i karet er ihvertfall:
3 stk Golden Labidochromis caeruleus
4 stk Melanochromis auratus
4 stk Melanochromis cyaneorhabdos
4 stk Melanochromis lepidiadaptes
6 stk Rød Zebra Pseudotropheus estherae
2 stk Malawisynodontis Synodontis njassae
jeg syns denne sammensetningen er veldig fin fargemessig og det gir et harmonisk kar. Legger ved noen bilder av karet mitt. Merk at malawi er umulig å fotografere så beklager dårlig kvalitet!
Bilde 1: hele karet uten blits for å fremheve litt farger
Bilde 2: Her ser du den svarte aruratus hannen og de to lyse m/svart stripe er lepidiadaptes hoene.
Bilde 3: Nede til høyre ser du lepidiadaptes hannen min. Den er rimelig lik blåfargen til zebraen men har den stripen. Hvor sterke markeringene er varierer med hvor dominant han er. Mer dominant = mindre striper
Postet 28.10.09 kl 13:36
Geiren: Etter å ha lest litt, så har jeg innsett at cory blir dumt å satse på. Det kan gå bra, men vil mest sannsynlig gå dårlig, av adferd. Sikkert på grunn av vannkvaliteter også, det har jeg ikke sjekket.
Kaiamor: Fine bilder, og bra sammensetning - ja!.. Tusen takk for gode råd. Jeg liker Melanochromis cyaneorhabdos veldig godt, så jeg tror den havner i karet mitt;P.. vi får se.
Jeg har mottatt en bakke fra en på QXL, og jeg ble veldig fornøyd med kjøpet. Fikk to bokser mat, tre hover, plantenæring, aquasafe, slamsuger, 20x20x20 cm blåsvamp, 10x10x10cm blåsvamp, en type filtermatrial jeg ikke vet navn på (tror det er slike som blir anbefalt til reker/yngel osv), filterboks med grus (hva er det?), aquaclear 70, temperaturmåler, slanger, fødeboks, malle pelleter, og sikkert noe jeg har glemt....
...til en pris av bare 345kr inkl. frakt!!
Jeg bydde 50kr for hele greia (forruten om aquaclear 70), og vant. Skulle ha det kun på grunn av slamsugeren. Syns dem er så dyr ellers.. Ble fornøyd med den. AquaClear kjøpte jeg over mail fra selgeren, da ingen bydde på den.. Så, storfornøyd!
Temperaturmåleren var -veldig- algete. Kunne såvidt lese av hvilken temperatur det var. Så jeg gjorde noe jeg aldri har prøvd før, jeg la temperaturmåleren i et glass cola.
30 minutter senere vasket jeg av algen fra glasset veldig enkelt med dopapir! Nå ser den helt ny ut
Så, der er et lite tips til dere, hehe..
Kaiamor: Fine bilder, og bra sammensetning - ja!.. Tusen takk for gode råd. Jeg liker Melanochromis cyaneorhabdos veldig godt, så jeg tror den havner i karet mitt;P.. vi får se.
Jeg har mottatt en bakke fra en på QXL, og jeg ble veldig fornøyd med kjøpet. Fikk to bokser mat, tre hover, plantenæring, aquasafe, slamsuger, 20x20x20 cm blåsvamp, 10x10x10cm blåsvamp, en type filtermatrial jeg ikke vet navn på (tror det er slike som blir anbefalt til reker/yngel osv), filterboks med grus (hva er det?), aquaclear 70, temperaturmåler, slanger, fødeboks, malle pelleter, og sikkert noe jeg har glemt....
...til en pris av bare 345kr inkl. frakt!!
Jeg bydde 50kr for hele greia (forruten om aquaclear 70), og vant. Skulle ha det kun på grunn av slamsugeren. Syns dem er så dyr ellers.. Ble fornøyd med den. AquaClear kjøpte jeg over mail fra selgeren, da ingen bydde på den.. Så, storfornøyd!
Temperaturmåleren var -veldig- algete. Kunne såvidt lese av hvilken temperatur det var. Så jeg gjorde noe jeg aldri har prøvd før, jeg la temperaturmåleren i et glass cola.
30 minutter senere vasket jeg av algen fra glasset veldig enkelt med dopapir! Nå ser den helt ny ut
Så, der er et lite tips til dere, hehe..
Postet 28.10.09 kl 17:10
Postet 29.10.09 kl 15:16
Postet 29.10.09 kl 15:50
Postet 29.10.09 kl 18:53