Er paletter ciklidenes guppyer? (side 2)
Martina[QUOTE=loffa][QUOTE=Martina][QUOTE=julnil]Noen som har noen fornuftige svar på dette med lek- og yngelsykluser hos palettciklider?
Jeg kvittet meg med mine skjønne paletter etter to runder - mye på grunn av masse yngel og dere aggressive oppførsel.
se bilde jeg legger ved og legg merke til mengden av yngel !
Mange, veldig mange går til anskaffelse av ciklider uten å vite et døyt om ciklider generelt. Alle ciklider legger MYE egg og får mye yngel. Palettene er av de ciklidene som får minst kull faktisk. På bildet du viste her er det knapt 30 yngel en kan se. Har ei sebra hue som legger mellom 2 og 300 egg hver gang og har ellers 3 hu mossambicuser som tygger og har yngel kull på 2-400 egg hver gang. Skjønner ikke hva dere klager over. Skal dere ha ciklider må dere ikke bare ha store karr, men også ha ledige karr til å få yngelen opp. Men til slutt.... en er jo ikke nødt til å ta ut hverken egg eller yngel av karret. De sterkeste overlever og vokser opp... som dere igjen kan selge.
Ancistrusene er ikke store før de tar egg. Kokkos nøtta her ble ribbet for ca 300 sebra egg i løpet av ei natt.
jeg hadde skaffet meg ganske mye kunnskap om paletter da jeg kjøpte de, men i og med at dette var mitt første akvarium viste ikke jeg hva aggressiv oppførsel hos en ciklide ville si. Dette måtte jeg erfare - ikke sant? Jeg er sikker på at du har også prøvd og feilet en del før du fikk lært deg alt det du kan nå?
Hehe ja du følte deg truffet skjønner jeg. Jeg nevnte IKKE deg og heller ingen andre, så du tok det til deg likevel. Jeg mente det heller IKKE som noen kritikk til deg, så hvorfor så sinna? Kort lunte? Jeg skrev det jeg mente og regner med at når du ber om svar i en tråd som dette at du vil ha andre medlemmers mening. Så skal du kaste dritt på noen, eller krittisere meg, så preller det bare av. Nei desverre for deg har jeg ikke feilet med noen fisketype jeg har anskaffet meg, og har visst på forhånd hva type fisken jeg har skaffet meg kan gå sammen med og hvordan fisken oppfører seg under leik og når den har yngel. Innlegget mitt var ikke ment som kritikk til deg så du vet det
Postet 07.10.09 kl 20:48
Postet 07.10.09 kl 20:52
Hvis man skal ha oppdrett på ciklider generelt burde man ha de i et artskar, eller i et stort kar med andre fisker.
Har hatt artskar med Sebraciklider og det ble tilslutt over 300 fisk der, og det var i et 60liters kar. Måtte avlive 50%, resten ga vi bort til en dyrebutikk som ble ganske sjokkert over antallet (de trudde nok ikke oss da vi sa vi kom med 150 stk fisk). Må vel si at jeg på det tidspunktet bare var 11år og hadde ansvaret alene.
Selvfølgelig kan man ha de i et selskapskar, men da kan de andre fiskene få et helvete hver gang ciklidene yngler...
Man lærer best ved selvopplevelser, men noen ganger kan det gå ut over små søte skapninger:/
Er nok ingen hær som klager på at vi får for mange yngel, men det er nok mer at vi ikke har stor nok plass:P
Har hatt artskar med Sebraciklider og det ble tilslutt over 300 fisk der, og det var i et 60liters kar. Måtte avlive 50%, resten ga vi bort til en dyrebutikk som ble ganske sjokkert over antallet (de trudde nok ikke oss da vi sa vi kom med 150 stk fisk). Må vel si at jeg på det tidspunktet bare var 11år og hadde ansvaret alene.
Selvfølgelig kan man ha de i et selskapskar, men da kan de andre fiskene få et helvete hver gang ciklidene yngler...
Man lærer best ved selvopplevelser, men noen ganger kan det gå ut over små søte skapninger:/
Er nok ingen hær som klager på at vi får for mange yngel, men det er nok mer at vi ikke har stor nok plass:P
Postet 07.10.09 kl 21:00
Eragontil julnil: du har luxuspoblem og et utrolig fint akavrie, elsker tanken på to substrat, kombinasjonen mellom sand og svart grus, kjempekult!
Luksusproblem er også problem :p
Om det er et problem eller ikke, vet jeg ikke enda.
Har en mistanke om at det er lagt egg, men klarer ikke å lyse inn i hula, så vil ikke få et svar før evt yngel lusker seg ut. Noen ganger blir jo eggene også spist, så kanskje man ikke får noe svar.
Får bare se hva som skjer, blir uansett til å ha noen gode yngel-gnafsere i mitt nye karr.
Sort grus + sand var råkult ja, men dessverre måtte grusen ut da den var kalkholdig og økte pH'en til 8....jaja, man får ikke i pose og sekk..
Postet 07.10.09 kl 21:22
Martinaancistrusen får sjeldent tak i eggene, de passer veldig godt på dem. Leken starter på nytt hvis du fjerner dem, så da må du ta de vekk hver gang de legger egg .
Ikke vær for sikker. Jeg har fått mine paletter i lek og til å legge egg 6 ganger. Alle har vært mislykket og fire av disse ble de spist av Ancistrus. Tre av gangene var riktig nok av en kraftig L144 hann mens den gjenværende gangen var av en helt vanlig ancistrus mellom 5 og 7 cm.
Klart dette avhenger av størrelsen på både Palettene og Ancistrusen. Mine paletter var jo ganske små men det er ikke så uvanlig. Forresten så tror jeg hunnen min drepte hannen den siste gangen de lekte. De fikk unger, de klekte og ble noen dager gamle. En dag jeg kom hvem fra skolen, lå hannen opp ned på bunnen med sann i hele fjeset. ikke vet jeg, men jeg antar han forsynte seg med småtasset...?
Postet 07.10.09 kl 23:53