Hva slags algespisere passer sammen med discus? (side 2)

Kinesisk algeeter og discus, er du gærn. De tyranniserer Discusene med å suge seg fast i dem. Det skjedde hos meg. Jeg trodde jeg hadde kjøpt otto men kua i butikken hadde plukket kinesiske algeetere istedet. Plutselig merket jeg at Discusene ble mørke og så ut til å mistrives. Jeg begynte å studere de og oppdaget snart at disse "ottoene" drev å plaget discusene og hang seg fast i de. De kan for en amatør forveksles, men de er jo merket i butikken så jeg så ikke hva hun plukket engang, bare fikk posen og dro hjem.

Da det gikk opp for meg hva jeg hadde fått, så fanget jeg alle og avlivet dem. Etter det oppførte discusene seg normalt igjen.

Det står også i fiskebasen at en ikke må ha kinesisk algespiser sammen med Discus og Scalare.
Akva-Math
Pokker det glemte jeg jo... De kan jo gi flate fisk noen kraftige "sugemerker".. Stryk den!

Vi postet visst svarene samtidig, men ja - kinesisk algeeter og Discus passer ikke sammen!
Har en stim SAEer, som egentlig er en feil plassering fra starten av diskuskarret, men de er noen supre algespisere, selv om de er blitt store og "feite"-så min erfaring med de er utrolig god.
SAE - de vil ikke stresse Discusene da? Og forresten, den golden nugget jeg kjøpte i går har jeg ikke sett noe til. Den har gjemt seg bak den innvendige pumpa og der er den fortsatt. Hadde håpet at den skulle gå rett på røttene, men den gang ei.

Er golden nugget veldig sky, eller hva er det? Tror jeg må kjøpe meg en vanlig ancistrus?
Golden Nugget er en sky fisk ja, men med tiden så kan den komme mere fram. Jeg vil anbefale ancistrus, og jeg anbefaler også å kjøpe privat, da disse ofte er sterkere og enda mindre sky
Golden nuggets er en fin L malle, men tror ikke du vil se at denne spiser særlig mye alger.
Hadde selv 2 stk for noen år siden, og disse spiste aldri noe alger, så tror nok du bør kjøpe noe annet i tillegg ja.
L144 er jo en god algs spiser som også har en veldig fin farge, spesielt mot de mørke røttene.
Så gå får disse.
Oppdrettsvarianten er jo en like god algsspiser, men langt ifra like i øyenfallende som L144.
Kor i svarten får dokker kjøpt alle disse L-mallene?

Butikkene her i Tønsberg/stokke har veldig begrenset utvalg... Kjøpe privat, jeg gidder egentlig ikke å dra helt over til østfold eller kjøre til oslo bare for å kjøpe ei malle liksom.
Ken Myrseth
SAEer...er noen supre algespisere, selv om de er blitt store og "feite"
Akkurat samme erfaring her
Donald
[QUOTE=Ken Myrseth]SAEer...er noen supre algespisere, selv om de er blitt store og "feite"
Akkurat samme erfaring her

Vil de spise på grønne røtter? Det er jo mye futt og fart i SAE, jeg er litt bekymret for at de vil stresse Discusene?
2nelise
[I]Kor i svarten får dokker kjøpt alle disse L-mallene?[/I] Butikkene her i Tønsberg/stokke har veldig begrenset utvalg... Kjøpe privat, jeg gidder egentlig ikke å dra helt over til østfold eller kjøre til oslo bare for å kjøpe ei malle liksom.

I gode butikker kan man spørre etter fisk. De kan da se på forhandlerlistene om fisken du spør etter er tilgjengelig og evt. bestille. Du må da regne med å måtte bestille et minimums antall. Til gjengjeld kan det bli billigere siden fiskene ikke trenger å gå i butikken over tid.
Nei gidder man ikke tilbringe noen timer i bil, ja da er det ofte vanskelig og få tak i spesielle fisker man vil ha.
Noen butikker er velvillig og bestiller fisker, men mange er motsatt og gidder ikke(min erfaring da).
Men gidder du kjøre til oslo/østfold så er det masse fine og foskjellige L maller og få tak i.
Hva er vel noen timer i bil for og få tak i en stim L maller.
Og råder deg til og investere i en stim av de samme L mallene, da ser man stortsett noen maller hele tiden, kjøper man en så ser man den 5 minutter i året.
Har en stim på 14 stk L134 og 6 stk L66, så stripete maller ser jeg hele tiden og det er jo litt moro og få se fiskene man har betalt uhorvelige summer for-min mening da.
Enig Jeg kjøper som regel hver art i 10 pakk eller mer. Det gir mer malleglede og er en kjempefordel hvis man har ambisjoner om å drette.
Håvard Støre Andresen
Enig:) Jeg kjøper som regel hver art i 10 pakk eller mer. Det gir mer malleglede og er en kjempefordel hvis man har ambisjoner om å drette.

Unnskyld meg, det er ikke min mening å fornærme noen, men her må jeg trekke litt på smilebåndet Jeg fordrar ikke maller, jeg synes at de er noen stygge padder. Tanken på å kjøpe en 10 pk. av hver art er hinsides all logikk på denne jord, og jeg grøsser ved tanken. Nå vil jeg understreke at jeg har respekt for de som elsker disse mallene, og det er det mange som gjør - de om det. Alle har hver sin smak. Jeg vil bare bli kvitt litt alger i Discuskaret jeg. Jeg har jo den golden nugget som jeg kjøpte her om dagen, den var litt fremme i morres, OK den er litt fin... joda, den er det

Men jeg kjøpte to små vanlige ancistrus i går. Har ikke sett så mye til de ennå, men håper jo at de går løs på det som er grønt på røttene. Jeg er fortsatt litt redd for at en stim med SAE vil stresse Discusene...
Jeg har og har hatt relativt mange discus - aldri opplevd problemer med SAE som er et godt alternativ til de andre mallene ( du ikke likte...).

Eneste jeg har opplevd noen ganger er at de blir noe mindre fokusert på alger og liker heller å ta for seg discusbits når de vokser til, blir store og late, men det kan man leve med.
Joda, jeg har god kjennskap til SAE, har hatt de i alle mine andre kar, men ikke i Discus karet. Jeg syntes ikke de var spesielt gode algespisere, samme erfaring som deg - når de blir større så blir de mer interessert i annen mat.

Satser på ancistrusene nå, så får jeg se etterhvert. Det viktigste for meg er algespisere som ikke stresser opp Discusene. Nå har jeg allerede kjøpt ancistrus, så får det holde med det inntil videre
Har selv en stim med rundt 15 stk saeer i diskuskarret, de har vært der siden de var små og har gått i karret i snart 5 år(og blitt store og feite), men de gjør en knall jobb, både med og spise alger på planter og røtter + spise mat som kommer ditt diskusene ikke får tak i den, så opplever ikke at de stresser diskusen i karret mitt.
Men som jeg har sakt før, mine er en feil plassering fra mine start dager med diskuser.
Men de gjør en knall jobb og takler temp på 29-30 grader fint.

Men hvordan kan du mene at f.eks stripete L maller er stygge?? Ja ja smaken er som baken, ihvertfall delt.
Når det gjelder disse L-mallene så er det sikkert mange av de som er kjempefine. Det er liksom ikke helt min sjanger og har derfor ikke satt meg inn i de. Har mest sett ancistrus og pleco. Jeg tenker at dine Discus er så vant med SAE da jeg forstår at du har hatt de fra dag 1, at de "vet ikke noe annet", men det er bare en teori. Jeg kjøpte meg to små ancistrus her om dagen, har ikke sett så veldig mye til de enda men regner med at det kommer seg.

Vil ellers nevne at jeg venter en gruppe med Corydoras adolfoi i dag, det gleder jeg meg til. De skal jo tåle Discus temperatur og er pene å se på, + at de selvfølgelig spise rester etter Discusene. Jeg hadde en gruppe med "vanlige" corydoras maller, men de har krepert en etter en. Har bare to stk. igjen nå av de. De tåler visstnok ikke varmen i karet, det var jeg jo forberedt på også, men jeg tok sjansen på at det skulle gå bra.... men Adolfoi skal jo være perfekte samboere til Discus.

Ellers så er jeg blitt totalt Discusfrelst, jeg klarer ikke å se meg mett på de, de er så nydelige. Og det er så hærlig å se de spiser og vokser. Jeg tar ca 10-20 % vannbytte daglig. Da jeg har finkornet sand i karet så legger det seg mye møkk oppå sanda, det er ikke spesielt pent, så det er godt både for meg og discusene med den daglige slamminga og påfylling av friskt vann ))
2nelise
Jeg hadde en gruppe med "vanlige" corydoras maller, men de har krepert en etter en. Har bare to stk. igjen nå av de. De tåler visstnok ikke varmen i karet, det var jeg jo forberedt på også, men jeg tok sjansen på at det skulle gå bra....
Eg blir så jævlig provosert av slike utsagn! Hvorfor skulle det gå bra akkurat hos deg?

Selvfølgelig kan arter leve ganske lenge i feil temperatur, men du gir dem et mye kortere liv. Det betyr nok ingenting for deg, siden du var forberedt på dette.

P.S. Eg kommer ikke til å kikke innom denne tråden mer, så for min del trenger du ikke svare...
Donald
Eg blir så jævlig provosert av slike utsagn! Hvorfor skulle det gå bra akkurat hos deg? Selvfølgelig kan arter leve ganske lenge i feil temperatur, men du gir dem et mye kortere liv. Det betyr nok ingenting for deg, siden du var forberedt på dette. P.S. Eg kommer ikke til å kikke innom denne tråden mer, så for min del trenger du ikke svare...

Har du ikke fått med deg at jeg er en fiskepiner? Det fornøyer meg å se på at fisker lider.

Seriøst, om du blir provosert kan ikke jeg ta innover meg. I samtaler og lesing i bøker med betjeningen på butikken fant vi ut at denne kunne faktisk gå bra. Det gjorde det ikke, så da lærte jeg noe nytt. Og ved å poste det her slik at andre kan lese det, så kan andre ta lærdom av mine feil og ikke gå i samme fella.

Så til andre nye Discus holdere: velg corydoras som tåler discus temperatur....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap