Regler rundt sikkerhet ved dammen (side 2)

Jeg lurer ikke på hva regelverket sier, for det står det mye om i tråden allerede.

Det jeg lurer på, er om det finnes noen som har laget noe slags gitter-kuppel over dammer, slik at man både kan se inn MEN var sikker på at ingen kan drukne i den.

Å sette opp et gjerde å tro at det vil holde i et barne-nabolag (og når man har egne barn), er bare å villede seg selv.
Jeg kan jo svare meg selv (om det er flere som lurer på det samme som meg)

I Norsk Akvarie- og Hagedamleksikon fant jeg to bilder av forskjellige måter å sikre hagedammen ved hjelp av nett (ikke fiskenett, men stålnett)
På side 301 og 320 vises to forskjellige eksempler
Om du søker litt på hagedam forum som gullfiskene.net e.l. vil du finne mange løsninger og alternativ.
Det beste er å ta kontakt med kommunen og fortelle hvilke planer du har, og lage noen skisser. Feks er det som noen andre har påpekt før meg her dette med grunne soner nær landt. Hvis et barn plasker ut i en dam og blir våt på bena snur det og går tilbake. Hvis det faller ned i en "bassenglignende" dam har det ingen mulighet til å komme opp.

Derfor gir de ofte dispansasjon for dammer som er bygd slik. Det kan jo stå hva det vil i forskjellige forskrifter hvis du bare får godkjent ditt system i din hage!

De fleste steder får man ikke lov til å sette opp et gjerde på over 1,5m, og de fleste vil ikke ha slikt heller.

Det viktigste er at man har tenkt over sikkerheten og snakket med folk i kommunen. En unge som klarer å klatre over 1,2m høye gjerder klarer å passe seg for en dam også. De man må stenge ut er jo disse som knapt nok stabber og går. De kan drukne i bassenger.

Så ta en tlf til kommunen og spør deg frem om hvem du bør snakke med, og be helst om et møte med vedkommende slik at du kan sette deg ned og vise tegninger og planer. De fleste er jo fornuftige folk, selv i kommuner
Møter du en skikkelig reglerytter så prøv å finn en annen du kan snakke med.
Her på hitra i sør trøndelag fikk jeg bygge akkurat den dammen jeg ønsket uten og søke om noe eller gjerde inn. men jeg skal jo ikke ha noen enorm dam heller men den blir ca 50cm dyp
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap