Hei lurer på hvilken sykdom jeg har i akvariumet? (side 2)
Vidar-AlexanderHvilket filter har dere? Dere rengjør vel ikke dette? Det står mer om dette her [URLBLOCK1]
vi har wattfilter, om det er det det heter? åsså er det ringer åsså kullfilter.
Men kan ikke forstå at det kan være skylda i det. i dyrebutikken fikk vi beskjed om at det kunne rengjøres, men det skulle byttes ut hver 3 mnd. men vi har ikke bytta enda.
Postet 11.10.09 kl 13:15
CamillaRJeg var innpå JBL siden, og fant masse bilder som lignet på det vi har hatt i akvariet den siste tiden. Vi har hatt Tetra syken og har tatt ofte vannskift i akvariet pga av nitrit i vannet.. Men når jeg begynte å se på bildene var det fisker som ser Mugla ut, for å si det rett ut.. det har vi hadd på guppy å platy..Jeg trodde det bare var fordi vi ikke har lagt merke til de med det første..at de har blitt sånn, men sånn er det sikkert ikke?? Vi har Skjørtetetra som har fått sopp på munnen. En guppy som har hatt kroket rygg som døde. begynner å bli en stund siden nå da. Og nå har ene ancistrusen (suger`n) dødd, fant den nå nettopp. Den var iskald. Vi har hatt den siden vi startet med akvarium, den har vokst og ser ut til å ha trives, men syns ikke det ligner på Bokkvannssot heller...han er ikke oppblåst eler noe slikt. Jeg skjønner ingenting av det som skjer i akvariet vårt. Vi er på dyrebutikk omtrent hver dag for å prøve å få et svar på hva det virkelig kan være. [I] Det med tetrasyken fikk vi jo svar på. Men at det fortsatt er for mye nitrit i vannet når vi har latt vær å fore på 3-4 dager som vi fikk beskjed om, og tatt vannskift hvertfall 1 gang i uka..[/I] Vi har så å si gjort alt vi kan får å få akvariet til å fungere som det skal. Men enda er det nesten en fisk som dør hver dag.. De på dyrebutikkene er jo hjelpsomme, men de vet liksom ikke helt hva det er de heller, siden vi har hatt så mange vannskift og enda så er det mye nitrit og fisk dør... Jeg syns at det med akvairet er en artig hobby, kan sitte å se på de opp til flere timer hver dag bare for å se hva fisken gjør..men jeg er oppgitt over at alt kan gå så galt..Er virkelig ikke sikker på hvor mye penger jeg har brukt på fisk siden vi fikk akvariet..men det begynner å bli en del.....:/ Ble mye skriving her nå, men håper virkelig noen kan hjelpe meg her ...??:)
du har vel tatt vannskifte mer enn 1 gang i uken ved nitritt?
Ved nitritt skal du skifte 1-2 ganger pr dag 20%-50%
Har du hatt oppi noen medisiner som kan ha tatt kverken på filterbakteriene? Isåfall så kan det være grunnen til at du har nitritt. Blir som en ny innkjøringsfase.
Hvor lenge har du hatt karret i gang?
Når det kommer til rengjøring av filter, er det ikke nødvendig å ta annet enn om det sitter mye planterester etc på det, og pille det bort. Skal ikke vaskes og styres så mye med, da kan du drepe bakteriekulturen som er kommet,og da kommer nitritten.
Postet 11.10.09 kl 13:17
Endret: 11.10.09 kl 13:19
Postet 11.10.09 kl 13:24
Postet 11.10.09 kl 13:33
Hver gang vi har vært i dyrebutikk så har vi fått beskjed om å ta et vannskidt hver dg i 3 dager.
Karet har vært i gang i 1 1/2 mnd. Vi måtte ha nytt avariet etter det forrige gikk i stykker. Men vi brukte jo samme vannet over i det nye vi har ikke hatt nå medisinering bortsett fra salt v hvitprikk som gikk over, men vet ikke om vi har fått sopp i akvariet. Skal ta me de 3 fiskene som så værst ut til dyrebutikk idag. En sebra som manglet farge på en flekk. En sverddrager hunn m hvitprikk eller sopp? Å en skjørtetetra som har ødelagt munn.
Men de mener jo på dyrebutikken også at de syns det er rart at vi fortsatt har nitrit i vannet etter alle vannskiftan vi har hatt:/
Karet har vært i gang i 1 1/2 mnd. Vi måtte ha nytt avariet etter det forrige gikk i stykker. Men vi brukte jo samme vannet over i det nye vi har ikke hatt nå medisinering bortsett fra salt v hvitprikk som gikk over, men vet ikke om vi har fått sopp i akvariet. Skal ta me de 3 fiskene som så værst ut til dyrebutikk idag. En sebra som manglet farge på en flekk. En sverddrager hunn m hvitprikk eller sopp? Å en skjørtetetra som har ødelagt munn.
Men de mener jo på dyrebutikken også at de syns det er rart at vi fortsatt har nitrit i vannet etter alle vannskiftan vi har hatt:/
Postet 12.10.09 kl 17:46