- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitritt forgiftning. pleace hjelp (side 2)
Nitritt forgiftning. pleace hjelp (side 2)
Ja, man kan med god samvittighet si at man får masse trim av å bytte ut vannet. Fiskene mine får mat 3 ganger i uka. Tusen takk for lykke ønskninga, jeg trenger den. Jeg har missta 5 fisk allerede på grunn av nitritt forgiftninga og det ser ut som om jeg kommer til å misste noen flere. Men jeg skal gjøre så godt jeg kan å holde de jeg har igjen i live. Jeg gleder meg til det 180 liters karet. Jeg hadde også planer om å ha en fredslilje i karet mitt, men så sa en i akvarieklubben min at vedkommende hadde missta nesten alle fiskene sine på grunn av planta. Jeg hadde fredslilje oppi karet mitt men var veldig snar med å ta den ut igjen.
Postet 17.10.09 kl 23:08
CowgirlJa, man kan med god samvittighet si at man får masse trim av å bytte ut vannet. Fiskene mine får mat 3 ganger i uka. Tusen takk for lykke ønskninga, jeg trenger den. Jeg har missta 5 fisk allerede på grunn av nitritt forgiftninga og det ser ut som om jeg kommer til å misste noen flere. Men jeg skal gjøre så godt jeg kan å holde de jeg har igjen i live. Jeg gleder meg til det 180 liters karet.
Blir mindre styr også, med et kar i den størrelsen. Så jeg skjønner godt at du gleder deg til det ankommer.
CowgirlJeg hadde også planer om å ha en fredslilje i karet mitt, men så sa en i akvarieklubben min at vedkommende hadde missta nesten alle fiskene sine på grunn av planta. Jeg hadde fredslilje oppi karet mitt men var veldig snar med å ta den ut igjen.
Meina å huske en tråd om det der.
Så bør du legge bildene du har i tråden her til akvariet du har reg. i profilen din.
Postet 17.10.09 kl 23:33
Heia Merete.
Jeg skal ikke komme med råd ang nitritt og vannskifte og filtergugge, det har du visst fått gjentatte ganger allerede.. flire..
Ville bare nevne litt om den Fredslilja. Etter hva jeg selv nettopp lærte så er den en sumpplante, de vil kun ha røttene i vann og ikke mer enn det. Planter du den helt nedi så vil den råtne opp etterhvert, og med det spre giftstoffer til fiskene.
Og lykke til videre med akvariet!
Og det nye du skal få også!
Jeg skal ikke komme med råd ang nitritt og vannskifte og filtergugge, det har du visst fått gjentatte ganger allerede.. flire..
Ville bare nevne litt om den Fredslilja. Etter hva jeg selv nettopp lærte så er den en sumpplante, de vil kun ha røttene i vann og ikke mer enn det. Planter du den helt nedi så vil den råtne opp etterhvert, og med det spre giftstoffer til fiskene.
Og lykke til videre med akvariet!
Og det nye du skal få også!
Postet 18.10.09 kl 03:39
Her er Sirra inne på noe som jeg ikke tenkte på.
Vanligvis så sier man at planter vil hjelpe, men har man planter som ikke vokser, men bare råtner så kan de gjøre vondt være.
Det vanligste er at man har fått planter som er mer egnet for et liv i vinduskarmen enn i et akvarium. Jeg har sett salg av slike planter som akvarieplanter veldig mange steder, ikke bare i Norge.
Du har vell ikke kjøpt noen planter som ikke burde ha vært i akvariet?
Vanligvis så sier man at planter vil hjelpe, men har man planter som ikke vokser, men bare råtner så kan de gjøre vondt være.
Det vanligste er at man har fått planter som er mer egnet for et liv i vinduskarmen enn i et akvarium. Jeg har sett salg av slike planter som akvarieplanter veldig mange steder, ikke bare i Norge.
Du har vell ikke kjøpt noen planter som ikke burde ha vært i akvariet?
Postet 18.10.09 kl 07:19
Endret: 18.10.09 kl 07:22
Hei Hakke!
Ja, jeg gleder meg som en unge på juleaften til å få det karet i hus. Ja, jeg legger bare ut bilder av det karet jeg har nå.
Hei Sirra!
Ja, jeg har fått masse vis av råd og veiledning her nå så jeg føler meg på en måte mye tryggere. Hm, så den planta er sumpplante... Godt at jeg ikke har den oppi karet mitt da. Tusen takk for lykke ønskninga, jeg trenger den.
Hei Rusle!
Jeg har også tenkt den tanken og jeg har tatt ut planter med engang jeg har sett at dem har begynt å henge med nebbet og sett pjuskat ut. Jeg har gule eplesnegler i karet mitt og dem er veldig glad i akvarieplantene mine så plantene mine blir ikke gamle for å si det sånn. Jeg har også vurdert å ikke ha noen planter i karet da jeg har snegler som elsker å spise dem opp. Jeg har tenkt over alt om hva som kan være årsaken og jeg misstenker pumpa, men jeg hadde også en rød posthorn snegle som jeg ikke finner nå. Så jeg tror at den driver å råtner en eller annen plass i karet. Kan ikke du sende meg en liste over planter som er trygge å ha i akvariet? Gjerne også med bilder? Du kan tro at jeg har endevent hue for å prøve å finne årsaken til nitritt forgiftninga. Magefølelsen sier pumpa. Hm, så fort jeg får karet oppe å går og det fungerer sånn som det skal så skal jeg putte fisker å snegler og reker oppi det.
Ja, jeg gleder meg som en unge på juleaften til å få det karet i hus. Ja, jeg legger bare ut bilder av det karet jeg har nå.
Hei Sirra!
Ja, jeg har fått masse vis av råd og veiledning her nå så jeg føler meg på en måte mye tryggere. Hm, så den planta er sumpplante... Godt at jeg ikke har den oppi karet mitt da. Tusen takk for lykke ønskninga, jeg trenger den.
Hei Rusle!
Jeg har også tenkt den tanken og jeg har tatt ut planter med engang jeg har sett at dem har begynt å henge med nebbet og sett pjuskat ut. Jeg har gule eplesnegler i karet mitt og dem er veldig glad i akvarieplantene mine så plantene mine blir ikke gamle for å si det sånn. Jeg har også vurdert å ikke ha noen planter i karet da jeg har snegler som elsker å spise dem opp. Jeg har tenkt over alt om hva som kan være årsaken og jeg misstenker pumpa, men jeg hadde også en rød posthorn snegle som jeg ikke finner nå. Så jeg tror at den driver å råtner en eller annen plass i karet. Kan ikke du sende meg en liste over planter som er trygge å ha i akvariet? Gjerne også med bilder? Du kan tro at jeg har endevent hue for å prøve å finne årsaken til nitritt forgiftninga. Magefølelsen sier pumpa. Hm, så fort jeg får karet oppe å går og det fungerer sånn som det skal så skal jeg putte fisker å snegler og reker oppi det.
Postet 18.10.09 kl 11:42
Du trenger ikke endevende huet mer, det er pumpa som er 'feilen' her, den har ikke stått og gått lenge nok før fiskene kom i, det er helt garantert!
Planter.. ikke bruk stueplanter i det hele tatt.
Kjøper du avleggere/planter her på forumet så får du de både rimelige og akvariesikre.
Planter som vokser fort er det som trengs i nye akvarier, og da er f.eks Vasspest og Hornblad lette og få til. De vokser fort og er lette å knipe toppen av og lage nye planter av. Jeg er nybegynner selv, og disse var lette å få til.
Også flyteplanter som f.eks Pistia. De ligger jo bare å dupper i vannflata. Det har vi noen av som du kan få å prøve med, hvis du vil.
Planter.. ikke bruk stueplanter i det hele tatt.
Kjøper du avleggere/planter her på forumet så får du de både rimelige og akvariesikre.
Planter som vokser fort er det som trengs i nye akvarier, og da er f.eks Vasspest og Hornblad lette og få til. De vokser fort og er lette å knipe toppen av og lage nye planter av. Jeg er nybegynner selv, og disse var lette å få til.
Også flyteplanter som f.eks Pistia. De ligger jo bare å dupper i vannflata. Det har vi noen av som du kan få å prøve med, hvis du vil.
Postet 18.10.09 kl 13:08
CowgirlJeg har tenkt over alt om hva som kan være årsaken og jeg misstenker pumpa...... ....Du kan tro at jeg har endevent hue for å prøve å finne årsaken til nitritt forgiftninga. Magefølelsen sier pumpa.
Så magefølelsen din sier filterpumpa? Jeg trodde det var jeg som sa deg det, i går i et par innlegg
Postet 18.10.09 kl 13:29
Endret: 18.10.09 kl 13:30
mona o[QUOTE=Cowgirl] Jeg har tenkt over alt om hva som kan være årsaken og jeg misstenker pumpa...... ....Du kan tro at jeg har endevent hue for å prøve å finne årsaken til nitritt forgiftninga. Magefølelsen sier pumpa.
Så magefølelsen din sier filterpumpa? Jeg trodde det var jeg som sa deg det, i går i et par innlegg
Du er så allstedsværende på AF, Mona, at du har blitt en del av folks intuisjon.
Postet 18.10.09 kl 13:34
Postet 18.10.09 kl 13:37
Postet 18.10.09 kl 13:52
Jeg prøver å holde mote oppe men det er ikke lett når jeg ser at fiskene mine lider og ingen ting av det jeg gjør hjelper... Jeg prøver desperat å bærge fiskene mine. Det er en drøm som har blitt til virkelighet det å ha skaffa seg akvarium med fisk og det hele. Den drømmen har jeg hadt siden jeg var liten jentunge. Så jeg er veldig stolt over at jeg har greid å kjøpt meg et og har fisker, reker og snegler. Det er utrolig fasinerende å se på. Beroligende er det også.
Tror dere at det er lurt å skifte 80 % av vannet hvis det er temperert eller er det ikke lurt i det hele tatt?
Tror dere at det er lurt å skifte 80 % av vannet hvis det er temperert eller er det ikke lurt i det hele tatt?
Postet 18.10.09 kl 14:08
Endret: 18.10.09 kl 14:09
Atte Merete, du tenker litt feil, fordi du gjør egentlig en masse! Du skifter jo vann! Hadde du ikke gjort det så hadde alle vært dau allerede.
Vi har også hatt nitritt i karene her, og det eneste som hjelper er å skifte vann, det er det som berger dem. Til slutt vil nitritten være borte.
Fortsett å skifte vann slik det er beskrevet tidligere her i tråden. Ikke prøv nye metoder, det blir det fort rot og mere frustrasjon av.
Skift vann som det er beskrevet, og ta tida til hjelp.
Vi har også hatt nitritt i karene her, og det eneste som hjelper er å skifte vann, det er det som berger dem. Til slutt vil nitritten være borte.
Fortsett å skifte vann slik det er beskrevet tidligere her i tråden. Ikke prøv nye metoder, det blir det fort rot og mere frustrasjon av.
Skift vann som det er beskrevet, og ta tida til hjelp.
Postet 18.10.09 kl 14:18
Postet 18.10.09 kl 14:20
Postet 20.10.09 kl 22:52
Det går ikke så bra. Jeg snakka med en ekspert som har vokst opp med akvarium og han sa at jeg gjorde det bare vondt verre å bytte vann hele tia. Fordi nitritten blir virvla mye opp hver gang man heller nytt vann oppi karet. Men jeg følger med på karet og tester hver dag. Jeg skal holde deg oppdatert fortløpende om hva som skjer og når jeg får inn det nye karet.
Postet 21.10.09 kl 07:02
Det jeg opplevde var at hyppige vannbytter alt fra 30-50 % holdt nitritt nivået nede. Jeg var også veldig forsiktig med å ikke "rote" for mye nede i karet pluss at jeg løsnet pumpen mens den gikk. Når jeg stoppet den tok jeg hele pumpen i en slik fôrkopp til hunder som dyrebutikkene har. Løftet filteret ut i fôrkoppen slik at jeg fikk med meg alt rusk og rask. Matet mindre og slamsuget en gang i blandt. Vært veldig nøye med bøtter og vann som er til bytting. Bruker en egen slange til å etterfylle slik at det ikke virvler opp for mye.
Etter 2 uker og noen fiske død sank nivået ned til 0,2. Igår sjekket jeg for nitritt og det ser ut som jeg har noen rundt 0,1 med prodac sin test. Tester også med Tetra sin test eng gang i blandt for å dobbelt sjekke. Den viser gult. Jippi !!
Stå på så går det nok bra til slutt.
Etter 2 uker og noen fiske død sank nivået ned til 0,2. Igår sjekket jeg for nitritt og det ser ut som jeg har noen rundt 0,1 med prodac sin test. Tester også med Tetra sin test eng gang i blandt for å dobbelt sjekke. Den viser gult. Jippi !!
Stå på så går det nok bra til slutt.
Postet 21.10.09 kl 07:18
CowgirlDet går ikke så bra. Jeg snakka med en ekspert som har vokst opp med akvarium og han sa at jeg gjorde det bare vondt verre å bytte vann hele tia. Fordi nitritten blir virvla mye opp hver gang man heller nytt vann oppi karet. Men jeg følger med på karet og tester hver dag. Jeg skal holde deg oppdatert fortløpende om hva som skjer og når jeg får inn det nye karet. :-)
Han kan ikke være mye av en ekspert viss han kom med den uttalelsen der-synd men sant.
Har man NO2 "nitrit"utslag i karret så er det kun vannbytter som hjelper, så enkelt er det.
Fram til filteret klarer og ta det unna.
Postet 21.10.09 kl 07:31
Postet 21.10.09 kl 09:50
I dag så bytta jeg 1/3 av vannet. Jeg klarte ikke å se på at fiskene mine pines. Så jeg har begynt med vannbytte igjen. Jeg har rett og slett ikke noe valg. Alle sier det samme i denne tråden, "bytt vann". Så det er det jeg kommer til å gjøre fremover nå. Tusen takk Rainbow, Ken og Tim for råd og veiledning!
Slik gjør jeg det: Jeg har en slamsuger som jeg fjerner vannet med også har jeg bøtter som jeg tapper akvarievannet oppi. Når jeg kommer til 1/3 merke mitt så stopper jeg å tappe vann. Deretter tar jeg fram vannkanistrene mine å fyller på nytt temperert vann oppi akvariet. De kanistrene er sånne kanistre som du kjøper for å oppbevare drikkevann i. Dem tar mindre plass pluss at dem har kork. Så det blir ikke så mye søl. Det blir mye trimming framover!!!
Slik gjør jeg det: Jeg har en slamsuger som jeg fjerner vannet med også har jeg bøtter som jeg tapper akvarievannet oppi. Når jeg kommer til 1/3 merke mitt så stopper jeg å tappe vann. Deretter tar jeg fram vannkanistrene mine å fyller på nytt temperert vann oppi akvariet. De kanistrene er sånne kanistre som du kjøper for å oppbevare drikkevann i. Dem tar mindre plass pluss at dem har kork. Så det blir ikke så mye søl. Det blir mye trimming framover!!!
Postet 21.10.09 kl 13:14
Endret: 21.10.09 kl 13:19
Wow, sa han at du ikke skulle bytte vann?! Blir helt sjokka jeg! Er jo det friske nye vannet som holder siste rest av liv i fiskene jo!
Nitritten virvles jo ikke opp, den blir bare utblandet.. og det er jo det som er poenget, for da blir nitritt-konsentrasjonen svakere og dermed har fiskene en sjanse til å overleve.
Husk også å mate svært lite.
Nitritten virvles jo ikke opp, den blir bare utblandet.. og det er jo det som er poenget, for da blir nitritt-konsentrasjonen svakere og dermed har fiskene en sjanse til å overleve.
Husk også å mate svært lite.
Postet 21.10.09 kl 14:25