Råtten lukt i akvariumet mitt (side 2)

Bomullslignende dotter i grusen er muggen og råtten MAT. Du overfôrer tydeligvis så det holder, slik mye uspist mat faller til bunns og ligger der og råtner. Derfor vond lukt.

Du bør skrenke kraftig inn på fôringen din.
Jeg opplevde at akvariet mitt "råtnet" under innkjøringen. Viste seg at det var plantene som råtnet, antakelig for at noen av plantene jeg hadde kjøpt, ikke egnet så så godt i et akvarium men var mer egnet for terrarium.
Jeg fikk ingen utslag på nitritt selv om plantene hadde råtnet.

Hvilke planter har du?

Når noen spør om akvariet er nytt, så tenker de på om det akkurat er satt opp.
Selv om selve akvariet er 5 år gammel, så er det "nytt" i den forstand at det er tatt i drift for noen uker siden. Du er dermed i en innkjøringsfase.
Ble det gamle filteret renset før du startet det i akvariet?

Siden du nå har satt inn nytt filter, kommer du i en ny innkjøringsfase. Viktig å huske på siden du har fisk i akvariet.
Følg godt med på nitrittverdiene, slik at du ikke opplever fiskedød i tillegg

Inntil filteret er innkjørt om ca 4 uker, bør du fóre veldig lite. Dvs annenhver dag, og veldig lite mat når du fórer. Mine 10 tetraer fikk et halvt flak hver andre dag i begynnelsen (bare som en pekepinn). Og når nitritten steg, fikk de ingen mat frem til at nitritten var borte igjen. Måtte da bytte en del vann (30-50%) hver dag i noen dager før nitritten ble borte.
julnil
Jeg opplevde at akvariet mitt "råtnet" under innkjøringen. Viste seg at det var plantene som råtnet, antakelig for at noen av plantene jeg hadde kjøpt, ikke egnet så så godt i et akvarium men var mer egnet for terrarium. Jeg fikk ingen utslag på nitritt selv om plantene hadde råtnet. Hvilke planter har du?


Hun har sagt flere ganger at hun har ingen planter. Bare røtter og stein
mona o
Bomullslignende dotter i grusen er muggen og råtten MAT. Du overfôrer tydeligvis så det holder, slik mye uspist mat faller til bunns og ligger der og råtner. [B]Derfor vond lukt.[/B] Du bør skrenke kraftig inn på fôringen din.



Det var nok det som skjedde i akvariet mitt som plutselig begynte å stinke. Flytta to platyer over i en annen tank og erstattet de med en kampfisk. Kampfisken trivdes ikke med pumpe i tanken, ble nok for mye strøm til den, så den spiste ikke. Rengjøring og ut med pumpa, bedre lukt og en kampfisk som spiser. Krever jo så klart at jeg bytter vann langt oftere, men heller det enn en tank som stinker, med en fisk som ligger forskremt bak pumpa og ikke spiser. Har snegle oppi tanken nå for å ta unna bunn avfallet
Mathias Kippenbroeck
[QUOTE=julnil]Jeg opplevde at akvariet mitt "råtnet" under innkjøringen. Viste seg at det var plantene som råtnet, antakelig for at noen av plantene jeg hadde kjøpt, ikke egnet så så godt i et akvarium men var mer egnet for terrarium. Jeg fikk ingen utslag på nitritt selv om plantene hadde råtnet. Hvilke planter har du?


Hun har sagt flere ganger at hun har ingen planter. Bare røtter og stein

næmmen, var virkelig ikke meningen å misforstå TS første innlegg der det står "har ingen planer bare stein og røtter"
tolket ikke ordet "planer" som planter..
Gammel post men fant du ut av dette?

For meg høres det ut som om du ikke får nok oksygen i vannet. OG alle veit åssen det lukter av små tjern eller sumpen.. :p
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Skage
Reklame for plussmedlemskap