Hvor lenge overlever bakteriene i et filter når det har stoppa? (side 2)

Min erfaring :

Hadde strømstans i ca.10 timer her for 4-5uker siden. Jeg har malawiciklider, og disse produserer mye avfall. To kar var i drift under strømstansen, ett på 450 liter, og ett på 60-70 liter. Pumpekapasiteten i begge karene er noe overkill, men sånn bør det være i godt belastede kar.
Det lille karet brukes til oppforing av yngel, og her mistet jeg ca.80% av alle fisk over en 2-ukersperiode, men disse var ikke større enn 1cm i lengde, så det var egentlig forventet.
I det store karet merket jeg ikke anntydning til utslag i hele tatt, og flere av mine arter er meget skjøre for dårlig vannkvalitet. Ingen tegn på noen fisk, verken i adferd eller redusert farge. Har tilogmed hatt lek på 3 arter i denne perioden.

Det er ikke å anbefale å stoppe pumpene så lenge, men her i huset var flaksen ihf på min side!
mona o
[QUOTE=Ken Myrseth] Men en standard utvendig filter på 1200L/R er og blir for lite til et 720 l karr. ..... Men for min del så må folk filtrene akkurat som dem selv vil, men 1200 L/T er altfor lite på et 720 l karr, uansett hvor stor tønne du har(tenker da på standard filter).



Hvor har trådstarter sagt noe om at filteret hans gir 1200 liter i timen, Ken? Såvidt jeg kan se, har han ikke nevnt med et ord noe om hva slags eller hvilket filter han har.



Går du inn og leser på profilen så finner du endel opplys ninger, bl.a om hvilket filter han har.
Så bruker man de hjelpe midlene man har på forumet Mna o så finner man ut litt mer enn hva som er skrevet.
Og et eheim 2026 gir vel heller ikke så mye som 1200 L/T og jeg mener enda at det filteret er for "pinglete"for et 720 l karr.
Men du får mene hva du vil du mona, enig om at vi er uenig går vel ann og være?

Filter er absolutt der man bør bruke litt kroner, spesielt når karrene blir så store, er litt annerledes og drifte store karr en små karr på 100-200 l.
mona o
Er denne filterpumpen istand til å takle dobbelt så mye vann da? De fleste filtere har jo en max kapasitet oppgitt fra produsentenes side, men i de fleste tilfeller er produsentens anslag kraftig overdrevet. Hva slags filter har du, som takler 720 liter like godt som 320 liter?


Pumpa jeg stoppa var en Eheim 2026, men i tillegg har jeg skaffa meg fluval FX5.

Rekner med at det holder?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap