Discus oppdrett (side 2)
Virker som ett flott par - neste gang lykkes du...
De var ikke ulike mitt egent lekspar som pt har ca 75-100 ca 2-3 ukers gamle unger (se dårlig bilde av Cobalt).
Har også flere lekspar i aktivitet og 3 par som går i "vent" - holder på å sette i gang flere akvarier. I dag la også PCB (se bilde) egg - disse har gitt meg tre kull tidligere. Disse er av den type discus jeg personlig tror har mistet sin "foreldre følelse" pga krysninger. Kunne vært spennende å hørt hva andre mener om det?
De var ikke ulike mitt egent lekspar som pt har ca 75-100 ca 2-3 ukers gamle unger (se dårlig bilde av Cobalt).
Har også flere lekspar i aktivitet og 3 par som går i "vent" - holder på å sette i gang flere akvarier. I dag la også PCB (se bilde) egg - disse har gitt meg tre kull tidligere. Disse er av den type discus jeg personlig tror har mistet sin "foreldre følelse" pga krysninger. Kunne vært spennende å hørt hva andre mener om det?
Postet 14.11.09 kl 14:39
Postet 17.11.09 kl 22:15
Postet 27.11.09 kl 09:54
Postet 29.11.09 kl 17:46
Du må jo ikke gi opp da!
De aller fleste som driver med oppdrett av discus har nok opplevd det samme som deg. Veldig ofte blir yngelen dramatisk færre i 4-5 uke, ofte pga gjellemark. Husk at dine voksne discus kan ha gjellemark - selv om de ikke viser symptomer. Dersom dette er tilfelle vil de små ikke ha nubbesjans. Dette KAN være årsaken til frafallet av yngel.
Uansett lykke til videre!
De aller fleste som driver med oppdrett av discus har nok opplevd det samme som deg. Veldig ofte blir yngelen dramatisk færre i 4-5 uke, ofte pga gjellemark. Husk at dine voksne discus kan ha gjellemark - selv om de ikke viser symptomer. Dersom dette er tilfelle vil de små ikke ha nubbesjans. Dette KAN være årsaken til frafallet av yngel.
Uansett lykke til videre!
Postet 29.11.09 kl 18:44
Riktigt
Mads EvensenDu må jo ikke gi opp da! De aller fleste som driver med oppdrett av discus har nok opplevd det samme som deg. Veldig ofte blir yngelen dramatisk færre i 4-5 uke, ofte pga gjellemark. Husk at dine voksne discus kan ha gjellemark - selv om de ikke viser symptomer. Dersom dette er tilfelle vil de små ikke ha nubbesjans. Dette KAN være årsaken til frafallet av yngel. Uansett lykke til videre!
helt riktigt vår har 11 kul nå og dem har spist serka 90 % va det
men det er noe igjen dem har endeligt sjønt de det føst så spute det de på påta igejn og så ut igjen
Postet 30.11.09 kl 14:09
Jeg tror ikke foreldre som har sykdom.
Det som jeg tror at yngelene er så avhengig av foreldre, dvs. at de vil bare spise av foreldre og ikke artemie/microorm som jeg fører de. De dødde for at det er ikke nok mat fra foreldre.
Jeg har tatt ut foreldre i et døgn til nå. Se ut som de spiser artemie og microorm .
Ingen som dør siden jeg tar ut foreldre fram til nå. Har 28 stk igjen.
Faktisk jeg har ikke tenkt å gi opp, men jeg må finne ut hvorfor ( årsak) som gjør de dødde. Det tar jo tid....
Tusen takk for at Dere trøster meg da!
Det som jeg tror at yngelene er så avhengig av foreldre, dvs. at de vil bare spise av foreldre og ikke artemie/microorm som jeg fører de. De dødde for at det er ikke nok mat fra foreldre.
Jeg har tatt ut foreldre i et døgn til nå. Se ut som de spiser artemie og microorm .
Ingen som dør siden jeg tar ut foreldre fram til nå. Har 28 stk igjen.
Faktisk jeg har ikke tenkt å gi opp, men jeg må finne ut hvorfor ( årsak) som gjør de dødde. Det tar jo tid....
Tusen takk for at Dere trøster meg da!
Postet 30.11.09 kl 23:06
Postet 01.12.09 kl 08:27
Postet 01.12.09 kl 10:23
Yngel dør som dør av gjellemark dør ila de første tre leveukene svjv. Hvordan man kurer discus mot gjellemark kan du lese en beskrivelse av her.
Postet 01.12.09 kl 10:42
Postet 02.12.09 kl 20:58
Endret: 02.12.09 kl 20:59
Postet 20.02.10 kl 23:00