- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Noen her inne som har erfaring med marsvin? (side 2)
Noen her inne som har erfaring med marsvin? (side 2)
turnipsHm, det at kanin og marsvin ikke skal gå sammen var nytt for meg. Hadde vært interessant om du husket hvor du har lest det og la ut en link her til informasjon?".
Flere grunner til at disse ikke skal gå sammen.
Det mest åpenbare er at de ikke er av samme art. De har derfor forskjellig sosialt liv og uttrykker seg ikke på samme måte. De skal heller ikke ha den samme maten.
Men en av de viktigste er at kaninen er bærer av bakterier som ikke er skadelig for kaninen, men derimot for marsvinet.
Så lenge jeg er fra Lørenskog så kan jeg gjerne linke til den lokale dyreklinikken
Bordetella bronchiseptica is a small gram negative rod. Incidence of Bordetella bronchiseptica infection in guinea pigs may be high because many animal species such as rabbits, dogs and cats carry the organism in nonclinical infections. For this reason, rabbits and guinea pigs should not be housed together.
Postet 10.11.09 kl 20:35
FiskeAlexJeg har nå tatt de i samme bur, men selvfølgelig under oppsyn, de snakker veldig mye sammen nå, og den jeg allerede hadde ser ut til å prøve å parre seg med den andre, jeg er 100% positiv på at begge er hanner.
Jeg betviler ikke dine kunnskaper, men jeg kjenner meg igjen.
Ref. til mitt tidligere innlegg.
Marsvindamen/-selgeren vi overtok den ene "jenta" fra var også 100 % sikker.
Parreforsøkene fra denne "jenta" gjorde oss mistenksomme. Neste stopp var veterinær for en liten undersøkelse.
Dermed ble det innkjøp av ekstra bur, og deretter vente noen uker til at "jenta" var stor nok til å fjerne testiklene.
Håper du unngår dette
Postet 10.11.09 kl 20:43
Endret: 10.11.09 kl 20:43
Nå har jeg tatt en grundig sjekk og jeg er 99% sikker på at de begge er gutter, altså det ser ut som en Y med en prikk over, hvor penis kommer tydelig frem når man trykker forsiktig rett over kjønnsorganet. Så jeg er ganske så sikker på at de begge er gutter, ser ut til at den har sluttet å prøve å parre seg med den nye nå, den nye sa klart ifra om at den ikkje likte dette. De er ikkje som perlevenner helt enda, men så har de ikkje vært sammen så veldig lenge da, utennom før (for en uke siden, da de bodde sammen hos de jeg kjøpte de av). Så de står på hver sin side av buret og roper bort til hverandre, og av og til lukter litt på hverandre, før de så går tilbake til plassen sin på sin side av buret :P
Postet 10.11.09 kl 20:53
Også var det en ting til jeg lurte på, hva pleier dere å gi marsvinene som det daglige fersk mat? (altså, utennom kornblanding og høy).
Og av det man sitter inn i buret som jeg også har hørt at man bør gjøre til samme tidsbpunkt hverdag, tar man dette ut igjen etter en liten stund, eller lar man det stå til neste dag når man gir dem nytt frisk for?
Og av det man sitter inn i buret som jeg også har hørt at man bør gjøre til samme tidsbpunkt hverdag, tar man dette ut igjen etter en liten stund, eller lar man det stå til neste dag når man gir dem nytt frisk for?
Postet 10.11.09 kl 20:56
Når de har vært borte fra hverandre en stund så blir det gjerne slik.
Gi dem litt tid.
Hadde samme problemet med våre. Husker ikke helt hvor mange uker de var skilt (før operasjon, og etter inntil såret hadde grodd).
Burene stod hele tiden ved siden av hverandre så de kunne lukte på hverandre.
Da vi satte dem sammen ble det slåsskamp og blod...
Men blodet var bare mitt...Etter at jeg forsøkte å skille dem
Det roet seg etter hvert. Damen er sjefen. (Sånn går det vel med gutter som blir gjeldet...)
Gi dem litt tid.
Hadde samme problemet med våre. Husker ikke helt hvor mange uker de var skilt (før operasjon, og etter inntil såret hadde grodd).
Burene stod hele tiden ved siden av hverandre så de kunne lukte på hverandre.
Da vi satte dem sammen ble det slåsskamp og blod...
Men blodet var bare mitt...Etter at jeg forsøkte å skille dem
Det roet seg etter hvert. Damen er sjefen. (Sånn går det vel med gutter som blir gjeldet...)
Postet 10.11.09 kl 21:02
Nå har jo ikkje disse vært mer fra hverandre enn 1 uke, men de har jo ikkje stått ved siden av hverandre, de har vel vært mer 3 mil ifra hverandre :P
Og etter som jeg har forstått så er marsvin ganske så inteligente, så kan jo være at de husker hverandre igjen, ut ifra lukt o.l.
Ser også litt ut som det er den nye som er sjefen i buret, den er også litt større, men det er marginalt. men den er jo litt skvetten endå, i og med at den bare har vært her hjemme hos meg i 3 timer.
Og etter som jeg har forstått så er marsvin ganske så inteligente, så kan jo være at de husker hverandre igjen, ut ifra lukt o.l.
Ser også litt ut som det er den nye som er sjefen i buret, den er også litt større, men det er marginalt. men den er jo litt skvetten endå, i og med at den bare har vært her hjemme hos meg i 3 timer.
Postet 10.11.09 kl 21:04
FiskeAlexer det vanlig at to marsvin vil små sloss litt til å begynne med? når ser man når det går over til skikkelig alvor?
Jeg har kjøpt meg en bok om marsvin, i tillegg til at jeg har lest en del på diverse forum. Britiske og amerikanske. Spesielt godt liker jeg amerikanske Guniealynx ! Det drives av en selvutnevnt "Heartless dictator" som har et dønn seriøst forum, der ting som sms språk er forbudt. Herlig - man kan alltid forvente å få lese tekst som er til å forstå! Og man finner fakta der.
Marsvin har et utrolig utviklet kropps- og lydspråk som jeg finner mer og mer fascinerende.
Utifra hva jeg har lest meg til ang. dette med to hannmarsvin sammen:
Rådet som gis ser ut til å være; så lenge det ikke renner blod, er det ingen fare og ingenting alvorlig
Litt kjekling er altså normalt. Det er for det meste advarsler og rangordning som fastsettes, eller den ene føler seg litt "tråkka på" og gir beskjed om det.
Men som sagt: om de først skulle begynne og slåss så man ser blod, er det slutt på samboerskapet. Da vil det aldri ordne seg.
Når to hannmarsvin skal vise seg som den største og sterkeste av de to, så begynner de med "rumpe-tilting", akkompaniert av en rumlende lyd som kan minne litt om duekurring, bare dypere. De stivner liksom litt i bevegelsene, og sakte og med brede ben går de langsomt bortover mens de vrikker veldig på rumpa. Det er om å gjøre å løfte ballene bak opp og vise rompa si som stor til det andre marsvinet. På marsvinspråk er man da en skikkelig tøff fyr
Løfte nesen høyere ved å strekke halsen og hodet rett opp, slik at litt av tannebissene vises, er også marsvinspråk og noe to marsvin gjør for å forsøke og få overtaket/sjefsrollen overfor den andre.
Postet 10.11.09 kl 21:12
Endret: 10.11.09 kl 21:12
Har ikkje sett noe til noe blod eller noe sår endå, og som jeg sa tidligere i tråden så ser det ut som de har roet seg litt nå. Har ikkje sett noe til denne rompe vrikkingen endå. akkurat til å begynne med så var det litt av den vise tenner og stå høyt med hodet. Men nå ligger de hver for seg.
Jeg sitter og ber og krysser fingrene om at disse to går sammen, så jeg slipper og ha de hver for seg, da blir nok ikkje samboeren så glad heller hvis jeg må inn med endå ett stort bur. Og da må jeg vel også gå til innkjøp av enda flere marsvin, så de ikkje blir alene i burene side.
Håper håper håper de går sammen.... Alt ser bra ut så langt
Men hva ska jeg gjøre i natt? Hvor lenge bør jeg "overvåke" de?
Forresten, flott at du kom opp med den amerikanske siden, men jeg er ufattelig dårlig på engelsk :P så blir sikkert ikkje mye jeg leser på den siden, men tusen takk uansett
Så jeg kommer sikkert til å spør om masse her inne på AF istede, har prøvd ut flere av de norsk forum sidene, men der tar det flere måneder å få svar. Er bare AF jeg får rimelig fort svar på alt jeg spør om egentlig
Jeg sitter og ber og krysser fingrene om at disse to går sammen, så jeg slipper og ha de hver for seg, da blir nok ikkje samboeren så glad heller hvis jeg må inn med endå ett stort bur. Og da må jeg vel også gå til innkjøp av enda flere marsvin, så de ikkje blir alene i burene side.
Håper håper håper de går sammen.... Alt ser bra ut så langt
Men hva ska jeg gjøre i natt? Hvor lenge bør jeg "overvåke" de?
Forresten, flott at du kom opp med den amerikanske siden, men jeg er ufattelig dårlig på engelsk :P så blir sikkert ikkje mye jeg leser på den siden, men tusen takk uansett
Så jeg kommer sikkert til å spør om masse her inne på AF istede, har prøvd ut flere av de norsk forum sidene, men der tar det flere måneder å få svar. Er bare AF jeg får rimelig fort svar på alt jeg spør om egentlig
Postet 10.11.09 kl 21:18
Postet 10.11.09 kl 21:24
FiskeAlexSå jeg kommer sikkert til å spør om masse her inne på AF istede,...
Og så kan du gjerne legge inn noen bilder av marsvinene når de har roet seg
Jeg legger ved denne:
Veiledning om hold av marsvin.
(Men du har sikkert lest den.)
Postet 10.11.09 kl 21:26
Ja, den ifra mattilsynet har jeg lest har lest masse om marsvin, men fremdeles mange til jeg lurer på, som kommer sånn etterhvert. Ser ut som de som skriver disse informasjons sidene om dyr deriblandt marsvin liker å kopiere ifra hverandre, så det står veldig mye det samme, ofte ordrett :P
Har bilde av de hver for seg akkurat nå, men ikkje sammen. men det er ett helt prosjekt å få bildene inn på pcene, har bare en laptop, med 2 usb utganger, og begge er i bruk, en til musen og en til internetten (har sånn mobiltbredbånd) og hvis jeg tar ut av en av de klikker det helt for pcen. Så jeg må gå til innkjøp av en sånn usb hub, men har bare ikkje kommet så langt, har en helt haug av bilder på kameraet som jeg skulle ha lagt inn på pcen :P
Har bilde av de hver for seg akkurat nå, men ikkje sammen. men det er ett helt prosjekt å få bildene inn på pcene, har bare en laptop, med 2 usb utganger, og begge er i bruk, en til musen og en til internetten (har sånn mobiltbredbånd) og hvis jeg tar ut av en av de klikker det helt for pcen. Så jeg må gå til innkjøp av en sånn usb hub, men har bare ikkje kommet så langt, har en helt haug av bilder på kameraet som jeg skulle ha lagt inn på pcen :P
Postet 10.11.09 kl 21:30
FiskeAlexOgså var det en ting til jeg lurte på, hva pleier dere å gi marsvinene som det daglige fersk mat? (altså, utennom kornblanding og høy). Og av det man sitter inn i buret som jeg også har hørt at man bør gjøre til samme tidsbpunkt hverdag, tar man dette ut igjen etter en liten stund, eller lar man det stå til neste dag når man gir dem nytt frisk for?
Vi gir grønnsaker som blir anbefalt til marsvin. Dette får de om morgenen.
Dette blir spist opp lenge før ettermiddagen kommer.
Litt marsvinblanding får de på kvelden. Høy har de tilgang til hele tiden.
Vanskelig å si akkurat hvor mye grønnsaker, men en god full skål av denne typen ser ut til å passe våre. (Grønnsakene kuttet i biter.)
Marsvinblandingen gir vi i denne skålen. Ca. halvfull.
Dette gjelder våre dyr. Helt sikkert ingen fasit.
Jeg fikk Aquamanias til å bestille marsvinmat/-utstyr til oss da vi kjøpte dyrene for drøye to år siden.
Nå har han heldigvis gitt dette fast plass på nettbutikken. Slipper å bla i katalogen
Postet 10.11.09 kl 21:52
Endret: 10.11.09 kl 21:54
Postet 10.11.09 kl 22:15
Hva gir man som kraftfor til marsvin? (har lest at man ska gi kraftfor også til marsvin), så jeg lurer på hva kraftfor egentlig er? inngår dette i en marsvin blanding?
Også til noe litt annet, altså bunnstrøet, for tiden bruker jeg bare vanlig spon, som er kjøpt på dyrebutikken, kjøpte med meg en svær greie sist jeg kjøpte, hadde bare en liten en som jeg kjøpte da jeg kjøpte til hamstrene, så fort at det ikkje kom til å holde lenge da jeg begynte å innrede marsvinburet, men uansett, har også lest at mange bruker pellets under og spon på toppen?
ikkje det at jeg har noe erfaring med det, men slik jeg ser det så vil alt dette bli blandet når marsvinene hopper og løper rundt i buret.
og grunnen for at pelletsen skulle ligge på bunnen er jo fordi at det er for hardt for marsvinets føtter. men når de løper rundt og blandet alt sammen vil jo deler av pelletsen ligge på toppen.
noen som har noe erfaringer her?
Også til noe litt annet, altså bunnstrøet, for tiden bruker jeg bare vanlig spon, som er kjøpt på dyrebutikken, kjøpte med meg en svær greie sist jeg kjøpte, hadde bare en liten en som jeg kjøpte da jeg kjøpte til hamstrene, så fort at det ikkje kom til å holde lenge da jeg begynte å innrede marsvinburet, men uansett, har også lest at mange bruker pellets under og spon på toppen?
ikkje det at jeg har noe erfaring med det, men slik jeg ser det så vil alt dette bli blandet når marsvinene hopper og løper rundt i buret.
og grunnen for at pelletsen skulle ligge på bunnen er jo fordi at det er for hardt for marsvinets føtter. men når de løper rundt og blandet alt sammen vil jo deler av pelletsen ligge på toppen.
noen som har noe erfaringer her?
Postet 10.11.09 kl 22:45
FiskeAlexOgså var det en ting til jeg lurte på, hva pleier dere å gi marsvinene som det daglige fersk mat? (altså, utennom kornblanding og høy). Og av det man sitter inn i buret som jeg også har hørt at man bør gjøre til samme tidsbpunkt hverdag, tar man dette ut igjen etter en liten stund, eller lar man det stå til neste dag når man gir dem nytt frisk for?
Jeg gir de hjertesalat fra rema, og løvetann når det er ute. Også gulerøtter og litt agurk og sånn vist den vil ha.
Hvis det er mat du tenkte på med å ta inn på samme tidspunkt, så går det helt fint å la matskåla stå inne hele tiden, den spiser når den er sulten. En ting du bør huske på ( gjelder ikke alle) er at når du gir matskåla og den ikke spiser opp alt så må du ikke bare fylle på og fylle på for da lærer den seg at den trenger bare å spise opp det den har lyst på og ikke det som ligger i bånn og ikke ser så godt ut, men er viktige vitaminer eller hva det heter:p
Men selvfølgelig må man jo fylle på ny mat noen ganger :p
Postet 10.11.09 kl 22:46
Men det er jo ikkje stort mye vitaminer eller næringsstoffer i verken agurk eller salat, disse består vel mest av vann.
Det jeg har gitt frem til nå er altså marsvin blanding i en skål, en gang daglig (forrmiddag) gulerot, litt salat, en båt appelsin uten skall, en båt eple, persille og av og til redikk og fennikel.
Det jeg har gitt frem til nå er altså marsvin blanding i en skål, en gang daglig (forrmiddag) gulerot, litt salat, en båt appelsin uten skall, en båt eple, persille og av og til redikk og fennikel.
Postet 10.11.09 kl 22:50
FiskeAlexOgså til noe litt annet, altså bunnstrøet, for tiden bruker jeg bare vanlig spon, som er kjøpt på dyrebutikken, kjøpte med meg en svær greie sist jeg kjøpte, hadde bare en liten en som jeg kjøpte da jeg kjøpte til hamstrene, så fort at det ikkje kom til å holde lenge da jeg begynte å innrede marsvinburet, men uansett, har også lest at mange bruker pellets under og spon på toppen? ikkje det at jeg har noe erfaring med det, men slik jeg ser det så vil alt dette bli blandet når marsvinene hopper og løper rundt i buret. og grunnen for at pelletsen skulle ligge på bunnen er jo fordi at det er for hardt for marsvinets føtter. men når de løper rundt og blandet alt sammen vil jo deler av pelletsen ligge på toppen. noen som har noe erfaringer her?
http://siljengen.blogg.no/images/353838-2-1236611168965-n400.jpg Denne er veldig bra, den løser seg opp når marsvinet tisser og det blir helt tørt, lukter ingen ting. Tror egentlig ikke det er nødvendig med spon oppå, marsvinet våres graver flis bort for å ligge rett på bånn
Postet 10.11.09 kl 22:54
Postet 10.11.09 kl 22:54
http://marsvin-bedriften.piczo.com/faktaommarsvin?cr=7&linkvar=000044
På denne siden er det mye om marsvin, hvor mye mat osv.
På denne siden er det mye om marsvin, hvor mye mat osv.
Postet 10.11.09 kl 23:00
FiskeAlexHva gir man som kraftfor til marsvin? (har lest at man ska gi kraftfor også til marsvin), så jeg lurer på hva kraftfor egentlig er? inngår dette i en marsvin blanding?
"Marsvinblanding" er det samme.
FiskeAlex..., har også lest at mange bruker pellets under og spon på toppen?
Vi bruker det som kalles alspon.
Vanlig spon er håpløst når man har langhåret marsvin. Halve strøet i buret følger jo med ut når man løfter dyret ut.
Postet 11.11.09 kl 01:24