Nystartet 240l tanganyika kar (side 2)

badat
Oi...så gøyt det blir! Gratulerer med yngel. Vet du hvem som er moren eller?

Nei, og ikke er det noe rettslig bevis for at jeg er faren heller.
Høyt blodtrykk
Sitter og syssler med mitt, her til morgenen. Alt er fryd og gammen helt til kona kommer inn med nytraktet kaffe. Hun ser på 140L'n og plutselig bryter hun ut: "Det er noe galt med fiskene!" Jeg kjenner jeg blir vekselsvis kald og varm.

Raser opp av stolen på stive ben, hiver meg rundt, grabber alt av vanntester fra skuffen. Her skal det testet!

Er det nøff-nøff syken som har rammet troffene mine? Den ene hunnen har dykket ned til hannen i den største gropen, og kjører rund seg selv på jakt etter halen, akkurat som en ustabil hundevalp.

Jeg blir stående og titte litt, usikker på hva som skjer. Og da... Da skjer det:
Munnen går opp, og ut kommer en, to, tre... Nei fire små troffer.

O hellige Jul! Jeg kjenner hjerte svulme i brystet. Jeg er helfrelst. Ingenting kommer opp mot dette.

Nå er det bare et tidsspørsmål og litt research som skal til, så skal, hvis det lar seg gjøre, da, 120L'n tømmes for div. "ufisk" og fylles med en eller annen Tanganyika fisk.
grattis med enda mere lek.. en vær kan hoppe høyt om noen sier at det er noe gale med fiskene. been there!!! og er ikke særlig arti. og da strøk hele gruppen med dubber med. kjedlig men slik er det bare dessverre. men gledelig at du har lek, ett gidt tegn på at de trives bra hos deg.

ps har vel ikke vudert og bli histore forteller da vel hehe???
saffen
grattis med enda mere lek.. :) en vær kan hoppe høyt om noen sier at det er noe gale med fiskene. been there!!! og er ikke særlig arti. og da strøk hele gruppen med dubber med. kjedlig men slik er det bare dessverre. men gledelig at du har lek, ett gidt tegn på at de trives bra hos deg. ps har vel ikke vudert og bli histore forteller da vel hehe???

Historieforteller? Hmmm... Nei... Det tør jeg ikke. Etter att mine tre barnebarn har ligget søvnløse etter bestefars fortellinger om Do-draugen og andre mere eller mindre skummle fantasifigurer, så tror jeg at jeg skal avstå fra det.
lol. kommer da ann på hvilken fortelling man har på lur det da. hehe men syntes at det du skrev så fikk man en innlevelse i situasjonen som du hadde da hehe var bare grise bra.. ( hmm kanskje ikke rett uttrykk i disse tider da men men)
Nytt spørsmål:
Dette karet mitt er fiskenes Sodoma og Gomorra. Det hersker en umoral
som kan få den mest erfarne sedlighets-etterforsker til å rødme.

Har en hunn som er helt vill. Jeg er sikker på at hun er ny****an.
Hun flyr fra den ene hannen til den andre, og "legger" egg som bare det. Til nå
har hun "slukt" 10 stk.

Spørsmålet mitt blir da:

Hvem av disse hannene må betale barnebidrag?
Blir eggene befruktet av en hann, eller blir det et salig rot når fødselsattestene skal skrives?

BTW... det er pr. idag 4 stk. som tygger, så det er vel ikke noe så si på trivselen i denne umoralens hule.
hehe ja du jan så si..

ang barnebidrag er vel ikke så mye og hente der uannsett. og hvem faren blir er haller ikke godt og si . det forblir nok en uløst og uløselig gåte. og bra at det yngler hos deg.. skal du strippe dem eller bare la dem føde i karet?
La dem gå i karet, tenkte jeg. Har en del stein, så det er skjulesteder til yngelen.

Men med fire som tygger, så blir det vel kanskje litt lite.

Strippe dem sier du. Har de det ikke best med skinnet på, da?

Du må nok forklare en toffe-noob hva du mener.
tja var vel egentlig ikke helt slik du så det for deg i hodet iallefall. kan være en fordel og vite hvor mange uker huen har gått med ynglene, søik at du ikke tar dem for tidlig.

når man stripper fisk er at men tømmer huen for yngel. og evt lar dem gå i ett eget kar og vokse opp det til de store fiskene ikke tar dem.

åpner munnen på huen (men noe som er spist,lite skrujern eller noe men pass på at fisken ikke blir skadet.) i en skål med vann og lar yngelen svømme ut til hun er tom og slipper henne oppi igjen med dem andre.
Jeg tenker jeg lar dem gå i karet. Kjøpte enda en stein med mange gode skjulesteder.

Kilopris: kr.99,- Stein: 3,5kg, så der røyk juleribba.
Hallo folkens. Enda en tanganyika-nybegynner her.

Ser at du har puttet tropheus i et 240l. Personlig har jeg 180l og har lest at det er i minste laget. Har alt klart i karet nå, vannet er testet og fint så jeg var og bestilte fisk her om dagem Bestilte en gruppe j. regani. et par calvuser og 2 synodontis petricola. Men de skal ikke komme før 10. januar så jeg kan fortsatt ombestemme meg. Lurer veldig på om jeg kanskje skulle sette i en 10 tropheus istedet, hva tror dere?
Hei og velkommen her.

hvilken tropheus tenker du på da? 10 stk er litt lite for en gruppe. eneste som kan fungere i mindre grupper er duboisi. men uannsett ett 180l er i minste laget. om det er yngel kan det gå for en liten stund men ikke lenge. 240l er minimum for duboisere. men anbefaler 375l.

men du skal også huske på at tropheus og calvuser har forskjellige mat vaner. tropheus er plante etere mens calvus er kjøtt spisere. og tropheuser tåler ikke kjøtt på noen måte. så tror nok det er en dårlig kombinasjon dessverre.
Du er inne på noe interessant her, saffen. I fiskebasen står det at både troffene og Julidochromis Regani er omnivore.

Jeg hadde som jeg skrev tidligere, tenkt å ha en gruppe med Regani sammen med med troffene, men blir nå litt usikker, når du sier at troffene utelukkende er vegetarianere.

Jeg har til nå bare fóret med Tetra Pro veg og Novo Vert. De har fått rekemix ca. en gang hver 14. dag.

Hvis jeg putter Regani i karet, skal de ha et annet fór? Da vil det jo bli "kollisjon" med fóret.

Tror ikke troffene går av veien for litt animalsk mat.
tropheus er utelukkende plantespisere. joda litt små dyr og slikt får de nok i seg når de lever vilt i sjøen. men det er nok i så små mengder. men de skal ikke fores med noe annet en plante for osi spirulina (som er alger) eller feks tetra pro veg . vi bruker en kombinasjon av disse 2 produktene.

Men aqualife jo du kan fint ha regani sammen med dubbene dine da disse kan spise plante for/samme som dubbene dine. MEn da må de kun få det og ikke noe annet.

vi hae feks lelupi sammen med troffer, har også hatt maleri uten problemer.

calvus feks er bare en kjøtt spiser. spiser nok litt grønnt for den og men hoved for er kjøtt. reker krill og lignende.
Takker for svar.

Når jeg skrev at de ikke går av veien for animalsk mat, så betyr ikke det at de FÅR det av meg, men at jeg var redd for at de ville spise ev. mat til Reganien som var var animalsk.

Du nevner osi spirulina. Finner ikke det noe sted. Jeg gir dem som sagt JBL's Novo Vert i tillegg til Tetra Pro Veg.
i Danmark har de spirulina. Der er vi kjøper det. vi går sammen noen og kjøper det. men er ikke noe problem og bestille derfra så. tetra pro har de og billigere enn her hjemme. men du må seff ta høyde for porto og toll da evt.
saffen
Hei og velkommen her. hvilken tropheus tenker du på da? 10 stk er litt lite for en gruppe. eneste som kan fungere i mindre grupper er duboisi. men uannsett ett 180l er i minste laget. om det er yngel kan det gå for en liten stund men ikke lenge. 240l er minimum for duboisere. men anbefaler 375l. men du skal også huske på at tropheus og calvuser har forskjellige mat vaner. tropheus er plante etere mens calvus er kjøtt spisere. og tropheuser tåler ikke kjøtt på noen måte. så tror nok det er en dårlig kombinasjon dessverre.

Jeg tenkte isåfall å bare ha tropheusene og droppe alle de andre fiskene. Og isåfall duboisi ja.

Men som du sier trenger calvusene kjøtt. Og reganiene mine er jo omnivore. Planen var egentlig å fore med granulat som jeg har bestilt på nettet (JBL NovoRift). Og å spørre etter hva calvusen liker best i dyrebutikken når jeg henter dem. Og bare å fore med begge deler. MÅ alle fiskene i akvariet spise det samme?
de fleste fisker tåler å spise litt annen mat en de skal, men det hadde jeg aldri satset på når det gjelder tropheus!
i sjøen lever troffer av algematter/alger som vokser på steinene. De lever på såpass grunt vann at det kommer masse sol-lys som gjør at steinene blir grønne og fine i disse algene lever det pitte små krepsdyr, som de også spiser sammen med algene.. så det er ikke rare næringen de får i seg gjennom alger..for å få i seg så mye næring som mulig er derfor tarmene til troffer veldig lange (mange ganger lenger en fisken selv..), slik at næringsopptaket av maten blir optimal.. Får de kjøttbasert mat vil det gjøre til at det blir forstoppelse, og fisken får bukvannsott og dør. Det kan også danne seg et fettlag etter kjøttmaten i tarmene slik at det blir lite eller ingen næringsopptak.
Får fiskene bukvannsott så er det i noen få tilfeller mulig å redde fisken. Men da skal man vite va man skal se etter...
troffe artikkel

så jeg vil si at regel nr 1 er gi riktig mat, tett fulgt at god vannkvalitet, unngå stress og rett antall fisk i rett str's kar

Lykke til med troffer!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap