Stian H
Håvard skrev til deg om PVC lim i post 8
Hysj med deg.
Nå har jeg uansett klart å kappe og ordne med rør til sirkulasjon.
Siden jeg har innvendig bakgrunn valgte jeg å bore en tunnel og la røret til vann inn gå gjennom den. Bakgrunnen er jo ujevn, så et par steder ble det hull i framsida, men det får så være. Jeg får se om jeg ordner noe for å skjule de små hullene som oppsto.
Slik det ser ut nå blir inntaket til filteret midt i akvariet i lengden, 10cm fra bakveggen og 10cm fra bunnen. Dermed kommer det et lite stykke over sanden i bunnen og jeg slipper å bekymre meg for at all sanden forsvinner. Det blir litt skifer i karet også, så jeg lager kanskje noe av stein som kan skjule inntaket og dekke sanden under.
Utløpet prøver jeg å plassere i toppen, med et kort rør som peker inn mot bakgrunnen for å få rennende vann nedover bakveggen og unngå plasking. Både estetikk og lydreduksjon, altså.
Jeg slenger med noen bilder:
Gjennomføringer:
Innsug:
Første vinkel inn i bakgrunnen:
Røret gjennom bakgrunnen:
Rør langs toppen av bakgrunnen:
Og til slutt enden på utløpet i detalj:
Røret som går opp gjennom bakgrunnen er 16mm, mens resten er 20mm. Jeg hadde for få reduksjoner fra 20mm til 16mm, men innvendig diameter på 20mm-rørene er veldig nært 16mm, så jeg endte opp med å kappe til et par småstykker som passer inn i vinklene nederst og øverst i gjennomføringen gjennom bakgrunnen.
Det gjenstår å se hvor godt det fungerer, men det kjennes i hvert fall fint og fast ut slik det står nå, uten lim, siden ingen tipset meg om at jeg trengte det.
Endelig dom i den saken faller om et par dager.
LJ