Bore hull øverst på kanten på juwel rio - ja eller nei? (side 2)

Det holder med gummipakningen på innersiden eller yttersiden (avhengig av hvilken vei du setter inn tankgjennomføringen)
Sånn.

Underlag til akvariet - 6mm rågummimatte - er på plass, akvariet står på plassen sin og alt er klart.

Med ett unntak: dere slappfisker hadde ikke sagt noe om PVC-lim, så det måtte jeg jammen bestille i dag.
I mellomtiden får jeg sette opp en mock-up-modell og kappe rør og slikt, og gjøre alt klart til liming en gang til uka.

Sand og stein må også på plass, sammen med en rot eller to og passende planter.

Uansett: en uke til, nå, så er muligens boligen klar.

LJ
Inaktiv bruker
Håvard skrev til deg om PVC lim i post 8
Stian H
Håvard skrev til deg om PVC lim i post 8


Hysj med deg.

Nå har jeg uansett klart å kappe og ordne med rør til sirkulasjon.
Siden jeg har innvendig bakgrunn valgte jeg å bore en tunnel og la røret til vann inn gå gjennom den. Bakgrunnen er jo ujevn, så et par steder ble det hull i framsida, men det får så være. Jeg får se om jeg ordner noe for å skjule de små hullene som oppsto.

Slik det ser ut nå blir inntaket til filteret midt i akvariet i lengden, 10cm fra bakveggen og 10cm fra bunnen. Dermed kommer det et lite stykke over sanden i bunnen og jeg slipper å bekymre meg for at all sanden forsvinner. Det blir litt skifer i karet også, så jeg lager kanskje noe av stein som kan skjule inntaket og dekke sanden under.

Utløpet prøver jeg å plassere i toppen, med et kort rør som peker inn mot bakgrunnen for å få rennende vann nedover bakveggen og unngå plasking. Både estetikk og lydreduksjon, altså.

Jeg slenger med noen bilder:

Gjennomføringer:

[External Image]

Innsug:

[External Image]

Første vinkel inn i bakgrunnen:

[External Image]

Røret gjennom bakgrunnen:

[External Image]

Rør langs toppen av bakgrunnen:

[External Image]

Og til slutt enden på utløpet i detalj:

[External Image]

Røret som går opp gjennom bakgrunnen er 16mm, mens resten er 20mm. Jeg hadde for få reduksjoner fra 20mm til 16mm, men innvendig diameter på 20mm-rørene er veldig nært 16mm, så jeg endte opp med å kappe til et par småstykker som passer inn i vinklene nederst og øverst i gjennomføringen gjennom bakgrunnen.
Det gjenstår å se hvor godt det fungerer, men det kjennes i hvert fall fint og fast ut slik det står nå, uten lim, siden ingen tipset meg om at jeg trengte det.

Endelig dom i den saken faller om et par dager.

LJ
Fra nå av blir det mer bygging og innredning enn kutting, så jeg har startet en ny tråd under Design/Aquascaping til dem som er interessert i å lese mer.

Svarene her inne har jeg jo fått svar på, så jeg kommer ikke til å oppdatere mer her.

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap