Oppdrett av malawi (side 2)

Og bruk gjerne denne tråden til å oppdatere hvordan det går for deg videre med yngelen Dette vil bare hjelpe meg og kanskje andre som er nybegynnere på malawi-oppdrett og
[QUOTE=Shiramor]Piraya: Som om jeg skulle ha sagt det selv
QUOTE]

Lærer av den beste)
hehe takk for gode svar begge to!

Ja jeg vet at det beste er å la naturen gå sin gang. Det er første gangen jeg har en tyggende malawi selv så har jo minus 50 i kunnskap :P

Har satt sammen tre steiner til en røys så ho har en del huler der (litt rare steiner med mange former). Dessverre nå går ho i en 18 liter ettersom jeg ikke var helt forberedt på å få en tyggende hoe som nesten er spytteklar.
Jeg har en 54 liter jeg må tømme for reker og formosa før jeg får flyttet ho over.

Og brått kom jeg på noen spørmsål ang det:
Hvordan bør et yngelkar være?
Noen sier sand og stein andre sier at det bør være helt tomt pga vannbytter, hva mener dere?
Holder en fluval 2+ til 54 liter?
Hvor mye strøm skal det være? (skal fluvalen stå på maks?)
Kan jeg ha yngelkaret som vanlig kar i tillegg, kanskje hatt en pleco, slik at filteret alltid er igang og klart til yngel dersom jeg skulle få mer?
Hmm. Her tror jeg vi skal vente på svar jeg har henne i en 28l for det var det eneste jeg hadde, men det ser ut til at ho trives. Jeg har sand, men vet at mange kjører uten, dette er vel fordi det alltid samler seg mye dritt i grusen og da kan de bare bytte vann å slippe å slamsuge og sånn? Strømmen der tenker jeg sånn at malawi er jo en fisk som er glad i strøm etter hva jeg har forstått så jeg har en ganske kraftig pumpe. Men jeg har stilt inn strømmen slik at den ikke bare spruter rett ut i karret sånn at når ynglene kommer så blir ikke de slått i motsatt vegg Og uansett så vil det jo være mindre strøm inni steinrøysen så de kan hvile der hehe. men da må det jo være litt stein da. Hmm. jeg har en albino ansistrus i yngelkarret. Les litt tilbake på tråden her så mener jeg å huske at jeg fikk fortalt hvilke maller som var trygge
det du sier med pleco og filter synes jeg jo var ganske smart, da har du jo alltid et bakterieklart filter i yngelkarret
jeg bare tenkte at ho kanskje ble litt tryggere dersom ho ikke så sitt eget speilbilde overalt. Tilogmed i bunnen. At ho følte seg lunere da...
ja det kan jo hende det er et problem ja::S
Kaiamor
Og brått kom jeg på noen spørmsål ang det: Hvordan bør et yngelkar være? Noen sier sand og stein andre sier at det bør være helt tomt pga vannbytter, hva mener dere? Holder en fluval 2+ til 54 liter? Hvor mye strøm skal det være? (skal fluvalen stå på maks?) Kan jeg ha yngelkaret som vanlig kar i tillegg, kanskje hatt en pleco, slik at filteret alltid er igang og klart til yngel dersom jeg skulle få mer?


Kan bare snakke for meg selv her. Jeg vil helst prøve å etterligne deres naturlige miljø, og beholde deres naturlige adferd så godt jeg kan:
Jeg vil anbefale sand i bunnen. Trenger ikke å være så mye, men sånn at hunner føler seg hjemme, og slipper yngel til rett tid.
Synes ikke det er noe problem med avfall på bunnen siden yngel skal ha mikroskopisk med mat. Maller lager mer avfall en malawi-yngel.
Jeg slamsuger ikke bunnen heller, bare bytter 1/3 med vannet hver uke (kanskje mindre men oftere når de er mange).

Sånn sett er det en fordel med god vannsirkulajon: Avfallet havner i filteret i stedet for å ligge på bunnen. Og utblåset settes høyt så vannet blir oksygenrikt. Fiskene takler det bra. (Vet ikke helt hvordan en Fluval 2+ fungerer, men det er vel bare å prøve seg frem).

Yngelkaret kan gå hele tiden, men velg en annen fisk enn pleco. De blir digre. Vil du ha malle så velg heller en ancistrus i stedet, men det beste er nok å ha ciklider der. Får dere et "lite" akvarium til å fungere så må da det være bedre enn fødeboks eller stripping (mener nå jeg).
Hva gjør dere når yngelen blir større, da? 40 stk fisk på 3 cm tar mye plass.
Selv har jeg et 180-liters kar til både spytting, yngel og ungfisk. Fungerer utmerket for to-tre kull med fiskebarn.

Speilbilde: Ser de seg selv? Er det ikke bare hvis du har et speil e.l. ved glasset at de gjør det?

Shiramor
Yngelkaret kan gå hele tiden, men velg en annen fisk enn pleco. De blir digre. Vil du ha malle så velg heller en ancistrus i stedet, men det beste er nok å ha ciklider der. Får dere et "lite" akvarium til å fungere så må da det være bedre enn fødeboks eller stripping (mener nå jeg). Hva gjør dere når yngelen blir større, da? 40 stk fisk på 3 cm tar mye plass. Selv har jeg et 180-liters kar til både spytting, yngel og ungfisk. Fungerer utmerket for to-tre kull med fiskebarn.


En utmerket anledning til å smiske med samboeren :P Han syns jo det er knall morro med yngel! hehe...

Shiramor
Speilbilde: Ser de seg selv? Er det ikke bare hvis du har et speil e.l. ved glasset at de gjør det?


Vet ikke hvor vidt de ser seg selv men det reflekterer jo veldig?
Ynglene jeg får(hvis det blir noen) jeg har en kompis som skal starte malawikarr så han har holdt av yngel, så disse gir jeg bort når de er store nok til det. Med unntakk av en 3-4 stk de skal jeg ha
ja tittet på det yngelkarret ditt shiramor. smart! hvor mange deler hadde du delt det inn i? og jeg skjønte ikke helt hvordan du fikk til lek så fort. var det et par som allerede var dannet du la oppi der da? Eller var det bare tilfeldigheten som beseiret? Isåfall hva gjorde du for å trigge leken?

Forresten. Det bilde av den tyggende golden med en yngel tittende ut var helt utrolig
Har ikke så mange deler, bare en skillevegg av myggnetting. Denne var først laget av en blåfilter-ramme, men fikk saget til en pleksiglass-ramme i stedet.
Settes mellom tyggende hunne og stor yngel, eller for å skille yngel og ungfisk. Tar den ut når det ikke er behov for den lenger.
Prøver å ta vare på to - tre kull samtidig så de har noenlunde jevn størrelse.

De som har lekt i yngel- eller oppvekstkaret har enten vært ensomme i lengre tid (nyinnkjøpte), eller jeg har sett at hannen har vært ekstra ivrig på ei hunne i akvariet. Kan også se at hunner har litt kulemage, og at hun undersøker hula til hannen oftere (hvis de er av den sorten som har hule).

Flere fordeler med å få de til å leke i eget kar: Man unngår krysninger, de blir ikke forstyrret /avbrutt av andre hanner, og man slipper å fange hunnen for å flytte henne etter leken.
Må fange hannen, da, men det er jo lettere i et mindre kar. Ulempen med det er at han kanskje har mistet sin posisjon i rangstigen og må slåss seg opp igjen.
Og så har man påskudd til å kjøpe større akvarium

Jeg gjør ikke noe spesielt for å sette igang lek, men kaldtvannsbytter setter dem i gang, ser jeg. Og det å la de gå uten mat en dag eller to er også et råd jeg har fått.
Store eller aggressive hanner, gjerne av en annen art, kan være med på å hindre de i å leke.

Takk for bildeskryt Jo innimellom kan man få blinkskudd hvis man holder på lenge nok. Det var forresten 20 yngel i den kjeften der, men de kan være flere.
Ja snakk om blinkskudd det er ikke noe man ser hver dag. hehe.

Ja skulle ha gått til innkjøp av nytt, men venter på reol lite plass i leiligheten så får bygge i høyden istede

Ja kunne vært greit med et leks/spyttekarr. Og nå har jeg jo i allefall et par. Og det var jo de jeg bare har to av. en hann og en hunn så det var jo litt tilfeldig. Håper på yngel som etterhvert får noen fine farger. Hongi er jo så vakker når den farger ut
men du sier du tar opp et par du ser kommer til å leke, hvordan gjør du det? hver gang jeg skal ha tak i en fisk i karet må jeg ut med alt av stein og pynt og ta ut 80% vann. Har du en lettere metode?
ja den der har jeg lurt på og! sliter som bare det med å fange. Har sett noen bruker flasker der de kutter av toppen og setter den inn motsatt vei. Funker dette? Eller har du noen andre lure ideer?
Fange fisk
Jeg prøver å fange de når de er oppe for å spise. Holder en stor håv på høykant like over vannet, og når den aktuelle fisken er oppe så svupp: Ned med håven og frem mot frontglasset. Så er det å se om jeg var heldig.

Alternativ 2, som fungerer noen ganger: En stor grønn håv holdes nede ved bunnen, kanskje 10 -15 cm fra frontglasset. Denne holdes i ro med ene hånden. Så har jeg en mindre hvit håv (de er mer redd for den) som jeg lurer rolig bakom fisken og prøver å få den frem til den grønne håven, uten at den får panikk. Med litt flaks så svømmer den langs glasset, og med enda mere flaks så får jeg buksert den inn i håven som står klar der. Med litt trening så går det ikke så verst.

Alternativ 3, som ikke er helt utprøvd enda: Ha et rør av noe slag liggende i karet en stund. Passelig stort i diameter for fisken.
Når du skal fange en fisk så før den rundt med håven og den vil før eller senere gjemme seg i røret. Så kan du stenge for endene med hender eller håver, og kanskje få opp fisken på den måten. Jeg har fått det til med 0,5 L Imsdal-flaske uten topp og bunn, bare med et par flate steiner over. Syntes selv det var litt genialt :-p
Kanskje noe sånt?: Hjemmelaget hule.

Alternativ 4: Fisken gjemmer seg under en stein eller i en kort "hule".
Jeg stenger av med håven foran og hånden bak, og med fingrene så prøver jeg å skremme ut fisken så den svømmer inn i håven.

Alternativ 5: Ta ut alt av stein og pynt og 80% av vannet
hehe. ja det er vel trening men får vel være snill mot fisken å ikke trene for mye hehe. Meen nå har jeg tatt noen bilder av hoa mi jeg skal bare ta en matbit så laster jeg de opp.
Se der, ja! Ingen tvil om at hun tar morsrollen alvorlig.

PS: Synes forresten at innredningen er ganske bratt D
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap