- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Biltema sand (side 2)
Biltema sand (side 2)
intresangt. hvis du ikke har problemer med den sanden, forstår jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem og legge den sanden som er til akvarium oppå jeg ville sjekket vannet å sett at ph og slikt var normalt, for å være på den sikre siden jeg kjøpte nesten feil selv. jeg leste ikke skikkelig på "posen" , men så så jeg olivin sand og viste det var feil. hjelper ikke å gå trøtt på biltema, det er ivertfall sikkert
Postet 04.05.10 kl 20:08
Eneste som har vært en liten case er at ph har vært høy..ca 8..
Men ph'en fra springen er rundt 6...
Men det tror jeg kommer av noen steina som er oppi dær, mistenker at det er kalk i di.
Kan selvfølgelig være sanda, uten at jeg skal si det sikkert.
Men bynner å tro at det faktisk kan være den som øker ph'en.
Men det er sån som må sjekkes ut. Har jo hatt i vannet sån før å senke ph.
Og da blei den stabil på det. Selv om jeg skifter vann en gang i uka.
Men svarten da...såg ikke helt at jeg orket å ta ut alt av akvariet på 325L.
Syns det var nokk styr å skifte i en 60L jo.hehe.
Men ph'en fra springen er rundt 6...
Men det tror jeg kommer av noen steina som er oppi dær, mistenker at det er kalk i di.
Kan selvfølgelig være sanda, uten at jeg skal si det sikkert.
Men bynner å tro at det faktisk kan være den som øker ph'en.
Men det er sån som må sjekkes ut. Har jo hatt i vannet sån før å senke ph.
Og da blei den stabil på det. Selv om jeg skifter vann en gang i uka.
Men svarten da...såg ikke helt at jeg orket å ta ut alt av akvariet på 325L.
Syns det var nokk styr å skifte i en 60L jo.hehe.
Postet 04.05.10 kl 23:20
Postet 04.05.10 kl 23:59
Postet 05.05.10 kl 00:34
Postet 05.05.10 kl 11:39
Postet 05.05.10 kl 14:55
Postet 05.05.10 kl 16:35
Postet 05.05.10 kl 20:14
Postet 05.05.10 kl 21:41
Frank Angel skrev dette om olivinsand
Olivin er ett "rent" mineral, og er derfor noe som ikke egner seg til vårt formål.
Olivin har kjemisk formel Mg2SiO4, og vil spaltes ned til både magnesium (som løfter Gh, her vil den løfte Gh til ulevelige verdier), silisium (som øker ledeevnet til vannet slik at fiskenes nerver trolig går bananas) og oksygen.
I tillegg finnes det en god del jern i slike forekomster av olivin (Fe2SiO4). Dette vil garantert gi ennå mer problemer med alger, enn næringa de får i form av magnesiumet.
Olivin er ett "rent" mineral, og er derfor noe som ikke egner seg til vårt formål.
Olivin har kjemisk formel Mg2SiO4, og vil spaltes ned til både magnesium (som løfter Gh, her vil den løfte Gh til ulevelige verdier), silisium (som øker ledeevnet til vannet slik at fiskenes nerver trolig går bananas) og oksygen.
I tillegg finnes det en god del jern i slike forekomster av olivin (Fe2SiO4). Dette vil garantert gi ennå mer problemer med alger, enn næringa de får i form av magnesiumet.
Postet 05.05.10 kl 21:56
han har skrevet om det meste, og det er vi glad forr hadde ikke sett dette. men der har vi jo grunnen. jeg håper folk ikke gjør feilen med å kjøpe feil sand, gjorde det nesten selv. for jeg leste ikke nøye nok . men heldigvis så jeg at det sto olivin sand. og kjøpte derfor ikke den jeg skylder ikke på noen for å kjøpe feil assa! ikke i det heletatt, sier bare at det er lett å ta feil hvis vi ikke har øyene åpne xD jeg var kjempe trøtt når jeg skulle kjøpe. og det konne gått galt:P
Postet 05.05.10 kl 22:20
Nils VollstadFrank Angel skrev dette om olivinsand [I]Olivin er ett "rent" mineral, og er derfor noe som ikke egner seg til vårt formål. Olivin har kjemisk formel Mg2SiO4, og vil spaltes ned til både magnesium (som løfter Gh, her vil den løfte Gh til ulevelige verdier), silisium (som øker ledeevnet til vannet slik at fiskenes nerver trolig går bananas) og oksygen. I tillegg finnes det en god del jern i slike forekomster av olivin (Fe2SiO4). Dette vil garantert gi ennå mer problemer med alger, enn næringa de får i form av magnesiumet.[/I]
Det var da som svarten da.
Da må man vel gjerne vurdere å bytte all sanda da. før det høres jo overhode ikke bra ut..
Postet 05.05.10 kl 23:24
Jeg var borte på biltema her om dagen og skulle ha sand. Den låg inne på lageret og jeg og en ansatt dreiv å kravlet oss mellom svære pappesker for å få tak i den. Og så tenkte jeg jo ikke på at det er to typer kornstørrelse så jeg har kjøpt den finkorna. Og den er i karet så nå gidder jeg ikke gjøre annet enn å vente å se om det går bra. Så tips til dere om dere skal på biltema i tromsø så få en ansatt til å hjelpe dere og sjekke posen at dere får riktig kornstørrelse! Det står trykt på plasten, der står det med stor svart skrift om den er finkornig eller grov. Så her gjelder det å være våken!
Postet 07.05.10 kl 08:14
Har olivinsand selv, har bare kjørt det sammen med fisk i 5 dager nå. Artikkel nr. 17-543. Ph på sanda skulle visst være fra 6.5 - 7 Ph noe som er helt greit for min del Burde ha skyldt sanda først kanskje, men grumse forsvant etter en dag. Sanda virket ikke skarpere enn vanlig sand fra dyrebutikken av samma korn str. Tror neppe coryene mine vil mistrives med det. Har lest om andre som har olivinsand i karet fra biltema hvor de har drevet med malle oppdrett o.l. Det har vist seg at det har godt fint. Tror ikke jeg vil bytte sand med det første. Om sanda blir et problem på noen måter vil jeg selvfølgelig bytte den ut.
Postet 18.05.10 kl 00:54
Endret: 18.05.10 kl 01:00
Postet 18.05.10 kl 13:00
Postet 18.05.10 kl 14:01