Hvor mye kh skal karet mitt ha? (side 2)

Tim
Merkelig, det betyr jo at det er nesten null CO2 i vannet ditt. Den holder seg der også om du mellomlagrer en bøtte med en luftestein oppi? -Tim

Japp, den endrer seg minimalt. Bruker ph-senker for å få ned ph etter mellomlagring/lufting. Har ikke fått surret meg til å ringe vannverket og høre hva de gjør/tilsetter for å få til disse verdiene.
Dette må jeg se nærmere på. Det betyr jo at det er enda flere variabler som er med å bestemme PH.......

-Tim
Vannet ditt er helt greit slik det kommer ut av kranen. Bytt 1/3 av vannet hver uke og pass på at klovneplecoen får riktig mat.

Kh, gh og ph har ingen betydning (i ditt akvarium) så lenge verdiene er noenlunde stabile. De blir stabile ved regelmessige vannbytter.
Håvard Støre Andresen
Vannet ditt er helt greit slik det kommer ut av kranen. Bytt 1/3 av vannet hver uke og pass på at klovneplecoen får riktig mat. Kh, gh og ph har ingen betydning (i ditt akvarium) så lenge verdiene er noenlunde stabile. De blir stabile ved regelmessige vannbytter.

Har det ikke?
Har det noe å gjøre med hvilke fisker jeg har?
Og gh'en er jo på 3, guppyene skal jo ha den på 9-19 dh.
Men det ser ut som egentlig alle fiskene trives. Guppyene har fått unger, og ingen av de har dødd (bortsett fra de som er blitt spist) .

Bytter regelmessing hver søndag, 1/3.

Har kjøpt en boks med synketabeletter for planteetende bunnfisker, men han er ikke bortpå den en gang! Har prøvd mange ganger, men det ender bare opp med at det er fiskene som spiser den, eller sjokolademallen som egentlig er kjøttentende.. Eneste som han liker er agurk og squash. Har prøvd erter også, men det liker han ivertfall ikke.. Hehe, han er veldig kresen ser det ut som.
Trenger svar, så jeg vet om jeg skal kjøpe gh+ middel eller ikke.
Blir litt forvirret..

;- )
Jeg anbefaler at du lar være å justere vannet. Guppy og molly kan ha fordel av høyere gh (kommer an på hvor fiskene kommer fra), men resten av fiskene foretrekker mykt vann.
Okey! :- )
Så jeg trenger hverken å bry meg om gh eller kh verdiene?
Nå er ph'en min synket helt ned på 5 :o Har regelmessige vannbytter hver uke, og fiskene ser ut til å trives.
Du, Håvard, sa at jeg ikke trenger å bry meg om hverken gh, kh og ph hvis de er noenlunde stabile. Må jeg gjøre noe nå?

Ph'en målte jeg før jeg tok vannbytte.
Ph som synker fra 7 til 5 var veldig lavt, og ustabilt, ja. Du bør kanskje vurdere å stabilisere ph litt med KH+ pulver, som man får kjøpt rimelig f.eks. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2065&HKatID=]her hos Webzoo[/URL].

Husk at alle endringer i ph og vannverdier må gjøres litt og litt, gradvis og over noen timer. Fisker tåler økning i ph mye bedre enn senkning, men vær forsiktig likevel.
Ta litt KH+ pulver på tuppen av en teskje, og bland det ut i et litersmål med akvarievann. Så tar du en liten kopp eller noe, på str med et eggeglass for eksempel, og tømmer litt av KH+ blandingen i akvariet f.eks. en gang hvert 20- minutt eller så. Mål ph etter en stund, for å se utviklingen og for å finne ut når du skal stoppe.
Okey :- ) Men trenger jeg kh+ middel, kan jeg ikke bare bruke natron?
Og skal jeg gjøre dette før eller etter vannbytte?
Natron er det samme som den boksen jeg linket til Men siden man bare får kjøpt natron i de bittesmå posene i matbutikken, så blir det jo dyrt i lengden egentlig. Derfor er det like greit å kjøpe en slik boks, først som sist.

Du bruker natron-pulveret i det nye vannet du skal ha i akvariet i forbindelse med et vannbytte.
Sjekk ph i løpet av uka som går etter vannbyttet, og skriv gjerne ned ph-verdien du får. Da vil du se om ph synker fremdeles, eller om det var nok natron til å holde den stabil uken gjennom.

Har du forresten snegler i akvariet ditt?

Okey, takk for raskt svar! Har ikke kh+ middel, men natron, så da kan jeg begynne nå egentlig :- )
Nei, har ingen snegler
Andrine :- )
Har ikke kh+ middel, men natron, så da kan jeg begynne nå egentlig :- )

Ja, det kan du Bare husk å gå sakte frem, så ikke fiskene får sjokk.

hvis jeg skal øke ph'en mer, skal jeg ha mer oppi av den samme dosen? Eller skal jeg ha oppi mer natron i blandingen?
Andrine :- )
hvis jeg skal øke ph'en mer, skal jeg ha mer oppi av den samme dosen? Eller skal jeg ha oppi mer natron i blandingen?

Ph'en synker, så da må det vel mer natron til. Men som jeg spurte i forrige innlegg, hvilke av delene skal jeg gjøre?

Er Kh under 3 kan den fororsake svingninger i ph, er den 3-4 burde du vere trygg. Hvis ph'n fortsetter å synke med en kh på 3-4, er det noe du har i karet som fororsaker dette ikke kh.

Når kh'n har nådd et hvist punkt i forhold til ph'n, så vil ph'n øke sammen med kh.

Tror du bør lese denne her.

Ja, den har jeg lest. Kh'en er under 3. Sikkert på 0, for den ble aldri blå.
Men jeg lurer på om jeg skal ha mer natron oppi vannet (som jeg har i litermålet), eller mer av den samme blandingen oppi akvariumet?

Du kan prøve å teste vannet med 10ml vann, istedenfor 5ml. Men da blir hver dråpe en 1/2 grad, eks. 6 dråper blir kh på 3.

Så kan du prøve deg forsiktig frem med natron og øke forsiktig. Bedre å ta det over en uke en å ta det på et døgn. Bland det ut i litermål og prøv deg frem på dosering i en 10l bøtte el.l. for å øke 1 grad. Da vet du hvor mye du trenger for å øke 1 grad på ti liter, da kan du regne ut hvor mye du trenger på vannvolumet i akvariet (Ikke volumet på akvariet, men hvor mye vann der er. For det forsvinner en del liter på grus/sand, røtter, steiner og annen dekor.). Test vannet etter et par, 3 timer etter du har tilsatt. Slik du har kontroll over hvor mye det har økt.

Fordelen med kh+ er at der står som regel en formel en kan bruke til å regne ut hvor mye man skal bruke. Og der følger med doserings skje.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap