- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Yo, og velkommen til min akvarietråd! (side 2)
Yo, og velkommen til min akvarietråd! (side 2)
Postet 28.01.10 kl 20:23
Postet 28.01.10 kl 20:27
Postet 28.01.10 kl 21:38
blondviking: Ah, jo. husker det. Du snorklet rundt i 100litern med undervannskamera, husker det
Shiramor: Huff, det blir sannsynligvis en god stund til, desverre. 110litern som jeg driver på med nå vil ha gurami som hovedfisk... ikke akkurat sammenlignbart, men.
Jeg og madammen skal til Australia i juli. Vi er studenter begge to, så må spare, det som spares kan.. Skulle helst sett at akvariet kom før den tid, men kanskje ikke før etter turen.. Men takk for kommentar
Shiramor: Huff, det blir sannsynligvis en god stund til, desverre. 110litern som jeg driver på med nå vil ha gurami som hovedfisk... ikke akkurat sammenlignbart, men.
Jeg og madammen skal til Australia i juli. Vi er studenter begge to, så må spare, det som spares kan.. Skulle helst sett at akvariet kom før den tid, men kanskje ikke før etter turen.. Men takk for kommentar
Postet 29.01.10 kl 00:58
Ronny-Andréblondviking: Ah, jo. husker det. Du snorklet rundt i 100litern med undervannskamera, husker det:) Shiramor: Huff, det blir sannsynligvis en god stund til, desverre. 110litern som jeg driver på med nå vil ha gurami som hovedfisk... ikke akkurat sammenlignbart, men. Jeg og madammen skal til Australia i juli. Vi er studenter begge to, så må spare, det som spares kan.. Skulle helst sett at akvariet kom før den tid, men kanskje ikke før etter turen.. Men takk for kommentar :)
Down undre å hilse på Mjews eller hva ho kaller seg ??
Postet 29.01.10 kl 01:39
Postet 29.01.10 kl 02:02
Postet 29.01.10 kl 03:05
Aha, nei tror nok vi må prioritere andre ting. Søstra mi bor der, og vi ser ikke hverandre så ofte, så. hehe..
I dag er det 2 uker siden 110litern ble satt opp.
Det har fått filterguffe fra 3 (!) andre akvarier, i starten - og i dag fikk den enda litt til filterguffe fra et litt overbelastet (men stabilt) kar på 100 liter.
Viser null nitritt. Har ikke amoniakk test, så tar uansett 50% vannbytte..
Tror virkelig kickstartene har fungert perfekt.
2 uker til, så håper jeg på å kjøpe noen av fiskene som skal inn.
Til slutt (av hva jeg ønsker nå ihvertfal), så vil jeg ha: sae, cory, reker og gurami.
Tenker litt på å sette inn 10 stk Danio rerio.. Men vi får se, mulig det blir for mye :p
I dag er det 2 uker siden 110litern ble satt opp.
Det har fått filterguffe fra 3 (!) andre akvarier, i starten - og i dag fikk den enda litt til filterguffe fra et litt overbelastet (men stabilt) kar på 100 liter.
Viser null nitritt. Har ikke amoniakk test, så tar uansett 50% vannbytte..
Tror virkelig kickstartene har fungert perfekt.
2 uker til, så håper jeg på å kjøpe noen av fiskene som skal inn.
Til slutt (av hva jeg ønsker nå ihvertfal), så vil jeg ha: sae, cory, reker og gurami.
Tenker litt på å sette inn 10 stk Danio rerio.. Men vi får se, mulig det blir for mye :p
Postet 31.01.10 kl 18:07
Postet 31.01.10 kl 19:02
Postet 01.02.10 kl 01:29
blondviking: Takktakk..
Sirra: Ah. synd det ble så mye frafall!
Har ikke helt bestemt meg for hvilke corydoras jeg vil ha enda. Nærmeste dyrebutikk har bare C.panda som jeg kunne tenkt meg til.
Adolfoi er foreløpig på topplista.
Skulle egentlig bare laget en liten "ønskeliste", og ringt dyrebutikken etter priser - for så å vurdert litt nærmere, for en eventuell bestilling.
Varmekolben i 100litern er nå ødelagt!
Akvariet var plutselig 30grader, og fiskene var ville. Heldigvis har jeg alarm i karet, som sier ifra hvis temperaturen er feil
Sirra: Ah. synd det ble så mye frafall!
Har ikke helt bestemt meg for hvilke corydoras jeg vil ha enda. Nærmeste dyrebutikk har bare C.panda som jeg kunne tenkt meg til.
Adolfoi er foreløpig på topplista.
Skulle egentlig bare laget en liten "ønskeliste", og ringt dyrebutikken etter priser - for så å vurdert litt nærmere, for en eventuell bestilling.
Varmekolben i 100litern er nå ødelagt!
Akvariet var plutselig 30grader, og fiskene var ville. Heldigvis har jeg alarm i karet, som sier ifra hvis temperaturen er feil
Postet 01.02.10 kl 14:17
Postet 07.02.10 kl 21:07
Jeg plukker ofte store voksne snegler for hånd en liten stund etter mating da bruker de å være framme.
Ellers bruker jeg en colaruse, skjærer toppen av en 1/2 liter flaske og snur den så det blir en trakt inn. Så stikkes hull med en syl eller annet skarpt redskap så det blir litt vanngjennomstrømming.
Denne agnes med snadder for snegler, sneglene er litt trege så det tar litt tid.
Ellers bruker jeg en colaruse, skjærer toppen av en 1/2 liter flaske og snur den så det blir en trakt inn. Så stikkes hull med en syl eller annet skarpt redskap så det blir litt vanngjennomstrømming.
Denne agnes med snadder for snegler, sneglene er litt trege så det tar litt tid.
Postet 07.02.10 kl 23:20
Takk for tips, ohr..
Har hatt lokket av akvariet nå i en uke, og plukket alt som er å lukke - når det var noe fremme. Fikk samlet skuffende lite.. menmen. Garantert 100x mer nedi grusen, men kan jo ikke dedikere flere måneder med plukking.
Desverre fikk jeg ikke sett med mine egne øyne det jeg har å fortelle dere;
Katta har svømt i 110litern! Det skjedde for 20 minutter siden.
Driver å flytter palettforeldre fra 110litern til 100litern, og samler palettyngel til 110litern. Så.. armaturet var ikke på akvariet.
Jeg legger meg i senga i 2-3 minutter, SÅ hører jeg det - plask og rammel. Første jeg tenkte var at noe falt over akvariet.. noe tungt.. noe som gjorde at hele karet eksploderte.. Ett eller annet katastrofalt. Så ser jeg; ingenting. Bare sinnsykt med bølger og kanskje 2 liter vann på gulvet.. Og en våt katt i skrekk.
Skulle virkelig hatt bilde av det, gitt!
Har hatt lokket av akvariet nå i en uke, og plukket alt som er å lukke - når det var noe fremme. Fikk samlet skuffende lite.. menmen. Garantert 100x mer nedi grusen, men kan jo ikke dedikere flere måneder med plukking.
Desverre fikk jeg ikke sett med mine egne øyne det jeg har å fortelle dere;
Katta har svømt i 110litern! Det skjedde for 20 minutter siden.
Driver å flytter palettforeldre fra 110litern til 100litern, og samler palettyngel til 110litern. Så.. armaturet var ikke på akvariet.
Jeg legger meg i senga i 2-3 minutter, SÅ hører jeg det - plask og rammel. Første jeg tenkte var at noe falt over akvariet.. noe tungt.. noe som gjorde at hele karet eksploderte.. Ett eller annet katastrofalt. Så ser jeg; ingenting. Bare sinnsykt med bølger og kanskje 2 liter vann på gulvet.. Og en våt katt i skrekk.
Skulle virkelig hatt bilde av det, gitt!
Postet 13.02.10 kl 23:58
Postet 14.02.10 kl 03:11
Endret: 14.02.10 kl 03:18
Nå har jeg hatt 7stk danio gående i 4 eller 5 dager i isolat. bunnen var av runde glatte steiner og klinkekuler..
Tror ikke det ble noe egglegging.. Er første gang jeg har prøvd meg på disse. Gikk ikke virkelig inn for det, så jeg har mine tvil. Men vi får se..
Endelig har jeg fått kjøpt inn noen "riktige" fisker, til 110litern !
Valget sto imellom c.panda og måneskinnsgurami. Jeg valgte 3 stk måneskinnsgurami.
Værken jeg eller de i butikken viste hvilken gurami det var.. Ser nå her på akvaforum at disse blir ganske store for 110litern. 13cm, som trenger 200liter.
Vel, vi får se. Personligheten deres, når de var i butikken var kjedelig. Her har de livnet opp, og ser ut til å storkose seg.
Men! viktigst av alt - Juwel Rio 240 kostet 7500kr. Jeg fikk det ned til 6000kr - og nå er det holdt av!
Så da skal vi hente 240litern neste måned. Er ikke noe å rope hurra for, øyeblikkelig... Skal jo til australia, så jeg orker ikke kjøpe inn dyr malawi før vi har kommet tilbake. Men er ihvertfal greit å ha det i boks !
Tror ikke det ble noe egglegging.. Er første gang jeg har prøvd meg på disse. Gikk ikke virkelig inn for det, så jeg har mine tvil. Men vi får se..
Endelig har jeg fått kjøpt inn noen "riktige" fisker, til 110litern !
Valget sto imellom c.panda og måneskinnsgurami. Jeg valgte 3 stk måneskinnsgurami.
Værken jeg eller de i butikken viste hvilken gurami det var.. Ser nå her på akvaforum at disse blir ganske store for 110litern. 13cm, som trenger 200liter.
Vel, vi får se. Personligheten deres, når de var i butikken var kjedelig. Her har de livnet opp, og ser ut til å storkose seg.
Men! viktigst av alt - Juwel Rio 240 kostet 7500kr. Jeg fikk det ned til 6000kr - og nå er det holdt av!
Så da skal vi hente 240litern neste måned. Er ikke noe å rope hurra for, øyeblikkelig... Skal jo til australia, så jeg orker ikke kjøpe inn dyr malawi før vi har kommet tilbake. Men er ihvertfal greit å ha det i boks !
Postet 27.02.10 kl 03:24
Postet 24.03.10 kl 17:19
Her er det lenge siden jeg har oppdatert ser jeg. Må komme med en presentasjon av akvariene snart, med bilder og hele pakka.
Etter litt lengre vurdering, bestemte jeg og madammen oss for at vi måtte se oss nødt til å utsette innkjøp av nytt akvarie.
Vi er russ i mai, og skal til australia i juli. Pengene kommer til å fyke.
Tenkte også på at det kommer til å bli en utfordring å forlate fiskene i 5 uker.
Blir vanskelig nok med de fiskene og akvariene jeg har fra før.
Men, selv om det ikke ble noe juwel rio på meg denne gang - så skjer det ting fordet!
Har fått zebradanio yngel, og det var litt artig. Jeg delte oppdrettskaret i to deler med blåsvamp. Etter 3-4 dager tok jeg ut fiskene og blåsvampen. 2 dager senere så jeg yngel.
Jeg var jo utrolig dum som tok ut blåsvampen! Der lå nok hovedmassen med egg.
Klarte ikke telle mer enn 30 yngel på en gang. Har nå rundt 5 som sannsynligvis kommer til å overleve.
De var merkelig disse fiskene. De vokser i så ujevnt tempo, at to av ynglene har spist mange av sine søsken!
I to dager gikk begge med sprengte magesekker! Såpass sprengte at jeg kunne se fisk inni fisk!
Også vokser de jo så enormt fort!
Etter litt lengre vurdering, bestemte jeg og madammen oss for at vi måtte se oss nødt til å utsette innkjøp av nytt akvarie.
Vi er russ i mai, og skal til australia i juli. Pengene kommer til å fyke.
Tenkte også på at det kommer til å bli en utfordring å forlate fiskene i 5 uker.
Blir vanskelig nok med de fiskene og akvariene jeg har fra før.
Men, selv om det ikke ble noe juwel rio på meg denne gang - så skjer det ting fordet!
Har fått zebradanio yngel, og det var litt artig. Jeg delte oppdrettskaret i to deler med blåsvamp. Etter 3-4 dager tok jeg ut fiskene og blåsvampen. 2 dager senere så jeg yngel.
Jeg var jo utrolig dum som tok ut blåsvampen! Der lå nok hovedmassen med egg.
Klarte ikke telle mer enn 30 yngel på en gang. Har nå rundt 5 som sannsynligvis kommer til å overleve.
De var merkelig disse fiskene. De vokser i så ujevnt tempo, at to av ynglene har spist mange av sine søsken!
I to dager gikk begge med sprengte magesekker! Såpass sprengte at jeg kunne se fisk inni fisk!
Også vokser de jo så enormt fort!
Postet 24.03.10 kl 17:36
Vurderer å kjøpe 5 stk C.aeneus på onsdag. Skulle helst hatt noe som ha sett bedre ut. Adolfoi eller panda for eksempel, men disse er aldri inne - og vi har ingen dyrebutikk innen 7 mils radius - så jeg orker ikke bestille inn, denne gang.
Hva vil dere anbefale å mate disse coryene med? Fra før har jeg bare flakfor og plecobits.
Vil gjerne ha tips, da jeg vil kjøpe noe som disse vil elske.
Lurer også på om albino varianten vil bli tatt med åpne armer inn i stimen deres, eller blir det en outstander?
Skal også kjøpe noen guramier! Får se hvordan det blir.
Hva vil dere anbefale å mate disse coryene med? Fra før har jeg bare flakfor og plecobits.
Vil gjerne ha tips, da jeg vil kjøpe noe som disse vil elske.
Lurer også på om albino varianten vil bli tatt med åpne armer inn i stimen deres, eller blir det en outstander?
Skal også kjøpe noen guramier! Får se hvordan det blir.
Postet 27.03.10 kl 22:16
Postet 27.03.10 kl 22:50