Ph , gh, kh (side 2)

filathor
ja fant ut det :) så nå kan jeg bake sveler i stedet ,. hehehehhe uansett,. ble langt bedre nå i allefal,. mht på Kh,. Ph fortsatt, 7.5 Kh: 6 GH, derimot er fortsatt 0,. er der noen triks der ??

Kjøp deg gh/th + det får gh verdien opp.
siande
KH heves med kh+ eller natron, uansett vil dette dra opp pH litt hver gang siden pH og KH er en likevekt. Gh heves med GH+ (ikke nødvendigvis GH/TH+ som i tillegg inneholder masse salt i tillegg, men GH+ inneholder vist klor leste jeg et sted) eller gips. [URLBLOCK1] var forøvrig en glimrende tråd om ca. hvor mye man må ha for å heve GH og KH så så mye.

Gh/th + inneholder ikke salt men salter i form av kalsium og magnesiumioner. Dette stoffet anbefaler pga at det ikke inneholder klorider. Dette er naturlig hardhetsdannende salter som brukes til å gjøre bløtt vann hardere. Salt og salter er to forskjellige ting.
Salter
salt = klorider
salter= karbonater

alt man lærer her inne )

og det er Karbonater i Gh/th + (kalsiumkarbonat)

men da skulle jo vanlig kalk/gips hjelpe??,.

uansett butikken har Gh+ så det trengs ,.
Heidi Ingdal
[QUOTE=siande]KH heves med kh+ eller natron, uansett vil dette dra opp pH litt hver gang siden pH og KH er en likevekt. Gh heves med GH+ (ikke nødvendigvis GH/TH+ som i tillegg inneholder masse salt i tillegg, men GH+ inneholder vist klor leste jeg et sted) eller gips. [URLBLOCK1] var forøvrig en glimrende tråd om ca. hvor mye man må ha for å heve GH og KH så så mye.

Gh/th + inneholder ikke salt men salter i form av kalsium og magnesiumioner. Dette stoffet anbefaler pga at det ikke inneholder klorider. Dette er naturlig hardhetsdannende salter som brukes til å gjøre bløtt vann hardere. Salt og salter er to forskjellige ting.

Ah, takk! Da må noen rette sine svar i andre tråder
Dagens spørsmål er da: siden kalsium og magnesium begge er kationer, hva brukes da som anioner? Det er jo mye uggent som kan brukes der.
filathor
salt = klorider salter= karbonater alt man lærer her inne :))

Hm, det er da forferdelig dårlig bruk av kjemiske begreper... men jeg får vel bare lære meg hva folk kaller hva og henge meg på
Ph , gh, kh
Anioner danner salter sammen med sine positive motstykker, kationer.

I jordsmonnet er anioner de som lettest lar seg vaske ut, da de ikke klebes fast på overflaten av leir- eller humus-kolloider.
Dette gjør at det er problemer med å holde planter forsynt med stoffene nitrogen og fosfor.
Negative fosforioner, fosfat (HPO42? og H2PO4?), går likevel i forbindelse med kalsium og danner det nesten uløselige stoffet råfosfat, Ca3(PO4)2. Dermed lagres det som en reserve i jorden.
Det samme skjer ikke for det negative nitrogenionet, nitrat (NO3?), som forblir oppløst og flyter bort med grunnvannet.

Eksempler på anioner

Cl? = klorid-ion (se også klor)
NO3? = nitrat-ion (se også nitrogen)
SO42? = sulfat-ion (se også svovel)
CO32? = karbonat-ion (se også karbon)
PO43? = fosfat-ion (se også fosfor)

en annenting er et GIPS ikke bør brukes i akvariet ,..!!!!

-nesten sjokkert etter å lese hva det inneholder,...ugh!

Gips er et mineral som består av kalsiumsulfat med formelen CaSO4+2H2O.
altså det innholder svovel,.
Og det er ikke bra for hverken fisk eller fugl,.

Jeg vet hva anioner er, jeg lurer på hvilke som er i GH/TH+ og andre salt-forbindelser som puttes i et akvarie. Jeg er f.eks. ikke interessert i å putte i mer nitrat. Og skal man bruke plantegjødsel i tillegg så er det jo greit å vite om man allerede har i ekstra fosfat eller annet rart.

Svovel i den formen er da ikke så inderlig giftig, det er blant annet ganske viktig for planter. men ikke vet jeg i akvariesammenheng, kanskje vannet gjør det litt mer uggent. Men det er stor forskjell på svovel som i rent svovel (S) og sulfat som er en svovelforbindelse (SO42-)
Filathor:
Har du undersøkt ph-testen din og sjekket etter holdbarhetsdato på den?
Det er noe som absolutt ikke stemmer her.

Du startet med kh 0 og ph på 7.5.
Så har du økt kh til hele 6, men får fremdeles ph 7.5 når du tester.
Det er jeg ganske sikker på er feil. Ph skulle ha rørt seg kraftig nå, og vært høyere med så stor økning i kh. Det tyder på at en eller begge testene er feil.

Enkelte dyrebutikker selger så lite vanntester at de står der og støver ned og utgår på dato, men selges likevel. Pga at kjemikaliene har en begrenset levetid er det viktig at testen ikke er utgått på dato, slik at man skal kunne stole på resultatet. Det er derfor alltid greit å kontrollere datostemplingen.
Har ikke testen noe holdbarhetsdato påstemplet; ikke kjøp den!
Jeg har typisk nok funnet mange Tetra-tester uten datostemling, mens alle JBL testene har det. Tetra er elendige på å datomerke produktene sine, både fôr og vanntester.
Ph , gh, kh
hei Mona,. nei da har 4 forskjellige ph tester, og alle viser det samme,.

og de er så å si helt nye,. dvs 1 er ett år resten er av langt nyere dato,.

skal måle igjen litt senere,. fordi de står at etter kh + økning skal man vente en stund før man tar en ny måling )

men en ting er sikkert, Ancistrusene og rekene har nå fått igjen fargene sine,. ser super fine ut nå,. )
Ph , gh, kh
ny måling,.

ph 8,..,,.
Kh fortsatt 6

kjøper nye tester i morgen,.

jbl sine er best ???

Tror ikke at vannet på sunnmøre kan samenlignes med vannet andre plasser i norge, og i hvert fall ikke med vannet på øst og sørlandet.

Vannkjemi er temlig forvirrende på desse kanter da vannverdiene kan variere svært mellom vann som ligger bare noen få hundre meter fra hverandre, samtidig at det er svært ulikt med grunnvannet i samme området.

Ta f.eks. brusdalsvannet som har ph 7-7.5, gh 0, kh 0. Men her ca 2.5mil unna (langs veien, ca1,5 mil luftlinje) har vi i vannkilden ph 7.5, gh 6, kh 5. Mens en vannkilde som ligger i mellom (min gamle vannkilde), har helt andre verdier. Husker dem ikke helt i farten.

Vannkjemien har så mange variabler i naturen. Alt i fra tilførselskilden til vannet. Om det hovedsaklig er regnvann, smeltevann eller grunnvannskilde. Om det er tilsig fra myr eller annet tereng, og hvilke stoffer vannet tar opp i seg på veien til/fra kilden, og hvilke stoffer som er tilstede i reservoaret. Hadde det vert visse regler om at det er slik så må det vere sånn, men det er det ikke. Men der er visse verdier som påvirker hverandre ved gitte konsentrasjoner, men ikke andre. Så kan det vere at det er en annen buffer en karbonat som hindrer ustabil ph i brusdalsvannet. Er det fosfat som er buffer, vil den ikke slå ut på en kh-test.

Se her.

Ph , gh, kh
joda leser,. og forundres stadig,.

men brusdalsvannet

har altså,.
Ph:7.5
GH:0
KH:0

da må det være ca 0 co2,. der også,..??
Ph , gh, kh
opdaterer her litt i samme slengen,.

har nå skaffet meg helt nye dråpe tester, og joda brusdalsvannet er å blir merksnodig når det gjelder vannverdier,. spurte dyrebutikken borti gangen,. og joda de måler det samme,. og må tilføre, både GH/KH pluss for at fiskene i det hele tatt skal leve,.
så vann verdiene i det vannet stemmer nok med ph målingene,. det finnes ikke det fnugg av GH og KH,. men har en ph på 7.5!!!
Hvordan det er mulig , det er vel sikkert like mange meninger om som det finnes svar,. men hadde vert morro å vite!
men nå er i alle fall vannet i mine kar justert, til det optimale,. og både fisk og reker lever med et stooort smil,.
rekene mine skifter faktisk skall uten å daue, og de er så fine i fargene atd et er en fryd,.
De blå tigerekene er faktisk BLÅ igjen,. og ikke matt/lys blå, det samme er viftereka som var nesten hvitgrå,. Nå er den blitt klarblå,.
CRS har blitt røde og hvite i gjen og Kirsebæra ser faktisk ut som en kirsebærreke,. YEY!!
Trodde ikke at dette var mulig, har jo altid hørt at brusdalsvannet skulle være så bra for akvariefisk ol., men det stemmer ikke helt etter min mening.
de eneste fiskene som faktisk har likt vannet som det er , er faktisk discusene.
men de har fått litt oppjustert pH, og GH/KH, og jeg syns de også smiler litt bedre NÅ! ))))

deilig med HAPPY fish!

Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap