Algeboom...for mye lys (side 2)



Jan Ove
En dropchecker med 4Dkh buffret løsning.

Jan Ove
doser NPK


Ehh...dette ble litt for vanskelig for meg
Kan du forklare nærmere 4Dkh buffret løsning og NPK?

Leste den lenken du viste til. Dette er vel en hjemmelaget gjødning, eller
tar jeg feil? Er ikke alt jeg skjønner i den teksten, og hva/hvor jeg kjøper
de forskjellige stoffene.

NPK er makronæringsstoffene.

Buffret løsning er greit å forstå hvis du har en dropcheker. Den forteller deg co²-innholdet.

Her kan du få tak i det du trenger til PMDD gjødsel, du finner dropchecker også.

Vet ikke om noe har linket deg hit.


Hakke
NPK er makronæringsstoffene. Buffret løsning er greit å forstå hvis du har en dropcheker. Den forteller deg co²-innholdet. [URLBLOCK1] kan du få tak i det du trenger til PMDD gjødsel, du finner dropchecker også. Vet ikke om noe har [URLBLOCK2].


Ahh...der fikk jeg oppklart mye
Spesielt den siste linken var oppklarende!
Så nå er dropchecker med 4 Dkh løsning bestilt
Da satser vi på at det er her over helgen.

Takk alle sammen!!
Da har jeg tatt en del tester. Kjøpte JBL's testlab
Har ikke mottatt dropchecker eller ingrediensene til PMDD gjødslingen ennå.

KH - 3-4 (vanskelig å bedømme 100%
PH - 6,8
GH - 3
NH4 - 0-0,1
NO2 - 0,1
NO3 - 1
PO4 - 1,2 (her er noe virkelig galt)
FE - 0-0,05 (lite jern også?)
Temperatur - 29 grader

Noen som ser eventuelle store problemer her?

Mvh
Roger

Roger Bye
Da har jeg tatt en del tester. Kjøpte JBL's testlab :-) Har ikke mottatt dropchecker eller ingrediensene til PMDD gjødslingen ennå. KH - 3-4 (vanskelig å bedømme 100% PH - 6,8 GH - 3 NH4 - 0-0,1 NO2 - 0,1 NO3 - 1 PO4 - 1,2 (her er noe virkelig galt) FE - 0-0,05 (lite jern også?) Temperatur - 29 grader Noen som ser eventuelle store problemer her? Mvh Roger


Den høye verdien av PO4 kommer mest sansynlig av mangel av NO³, så der har du nok ubalansen din. Plantene mangler NO³ og dermed ikke evner å gjøre seg bruk av PO4, dermed får du overskudd av PO4 og den gotter algene seg med.

NO³ ønsker man 10-20mg/l og jern er en av microneringene. Fe bruker du som referanseverdi ved måling av micronæringene ved PMDD.

Store problemer? Nei, dette justerer du bare når plantenæringen kommer. Da forsvinner algene av seg selv etter hvert, så er det bare å kontrolere næringen videre. Algekontroll er synonymt med næringskontroll.

Det er kun i tanker med kun fisk, uten planter regelen om å redusere næringen ved vannskifte "fjærner" alger. I kar med planter gjelder det å ha nok av, og balanse i næringstilgangen. Slik at plantene effektivt kan utkonkurere algene.

Her er litt relevant lesestoff;









Suverent
Har en flaske med hobbyferrogan. Er det noen vits i å tilsette
dette for å høyne jernnivået inntil videre, eller blir det bare
tullball?
Da har dropcheckeren kommet. Ingen bruksanvisning, men er det bare å fylle på 4dKH i "bollen", og så tilsette et par dråper phtest?

Mvh
Roger
Enda et spørsmål. Fant ut doseringen til DC, men nå lurer jeg på jeg kan
bruke Nutron Flora i stedet for Tropica Aquacare som mikroblanding på PMDD?

Mvh
Roger
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap