Jeg er så fortvilet (side 2)

Da har vi hatt vann i akvariet i 3 uker. Hatt fisk i det i 11 dager. Hadde en del dødsfall i starten, og begynte etter en uke med daglige vannskift (50%). Vi fikk utrolig mye sprekere fisk av vannskiftene, og har nå ikke hatt dødsfall på 5 dager.
Jeg har målt nitritt hver dag og har enda ikke fått utslag på nitritt. Vet at vi kan vente oss oppstart på nitrittproblemet snart, og at det trolig var ammoniakk som tok livet av de vi mistet.
Nå byttet vi ikke vann i går av ulike årsaker. Ingen fisk døde dette døgnet og alle fiskene virker veldig spreke og fine. De bruker hele karet, jeg ser de slapper av om natten, de spiser og guppyene er i full vigør.
Så jeg lurer, skal jeg fortsette å skifte 50% vann hver dag fortsatt, eller kan jeg redusere til f.eks annenhver dag. Når nitritt slår ut så kommer vi selvsagt til å bytte hver dag igjen.
Sannsynligvis kan du kutte litt ned på vannbyttene; men jeg ville testet vannet like ofte allikevel. Du nevner jo selv ammoniakk - jeg hadde testet for dette om du ikke får utslag på nitrit. Du kan også med hell skaffe deg test mot nitrat; for når den dukker opp vet du at filteret er ferdig innkjørt.

Bytt f.eks. 25% daglig i stedet for 50, men følg med på fiskene like ofte og ta gjerne et vannbytte for mye enn for lite. Husk at denne slitsomme perioden tar slutt om ikke altfor lenge, så når filteret er i gang kan du begynne å kose deg mer med hobbyen enn du har hatt anledning til foreløpig...

Mål nitritt og får du utslag så bytter du vann, hvis ikke så lar du vær. Jeg ville nok ha byttet rundt 20 % hver dag for å være på den sikre siden.
Hvis du ikke har fått nitritt ennå så har du nok trolig amoniakk, ville byttet 20-30 % hver dag og fortsatt å måle vannet daglig - før vannbyttet.
mokki
Da har vi hatt vann i akvariet i 3 uker. Hatt fisk i det i 11 dager.

Hva var det i akvariet, bortsett fra vann, de første 10 dagene? Vann, sand og....?
Spørsmålet er rett og slett om dere ga filteret noen form for biologisk belastning den første tiden. Tilstrekkelig biologisk nedbrytbart materiale som danner bakterier og starter nedbrytning, gir filterbakteriene det de trenger for å starte opp.

Hadde dere ikke noe annet enn sand og vann + filteret i gang i akvariet, så startet innkjøringen i praksis på den dagen dere satte inn fisk.
Kan eg få lov å spørre hvor du fikk disse merkelige å ubrukelige rådene? (butikkene altså)
Har ikke finlest tråden, men ble usikker på om det står noe sted. Bruker du dråpetest for å måle nitritt? Hvis det er sånne test strips du har så er det viktig at du skaffer det dråpetest, det er det eneste som fungerer skikkelig.
mona o
[QUOTE=mokki]Da har vi hatt vann i akvariet i 3 uker. Hatt fisk i det i 11 dager.

Hva var det i akvariet, bortsett fra vann, de første 10 dagene? Vann, sand og....?
Spørsmålet er rett og slett om dere ga filteret noen form for biologisk belastning den første tiden. Tilstrekkelig biologisk nedbrytbart materiale som danner bakterier og starter nedbrytning, gir filterbakteriene det de trenger for å starte opp.

Hadde dere ikke noe annet enn sand og vann + filteret i gang i akvariet, så startet innkjøringen i praksis på den dagen dere satte inn fisk.
Hadde vann, sand og planter. Den dagen jeg satt i fisk fikk jeg beskjed om å ha oppi bactozym også, så det gjorde jeg den dagen..
Bente-Bent
Kan eg få lov å spørre hvor du fikk disse merkelige å ubrukelige rådene? (butikkene altså) :)

Har ikke så lyst å oute butikken på nett..
Liv H
Har ikke finlest tråden, men ble usikker på om det står noe sted. Bruker du dråpetest for å måle nitritt? Hvis det er sånne test strips du har så er det viktig at du skaffer det dråpetest, det er det eneste som fungerer skikkelig.

Ja, bruker dråpetest. Sera sin.
Supert, da får du nok korrekte målinger
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap